Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser krijgt mild-hybrid
Het Hybrid 48V-systeem koppelt de 2,8-liter turbodieselmotor en de achttraps Direct Shift automatische transmissie van de Land Cruiser aan een elektromotor-generator, een lithium-ion batterij en een 48V DC-DC omvormer. Alle componenten zijn ontworpen en geplaatst om bestand te zijn tegen extreme omstandigheden, inclusief een waaddiepte van 700 mm. De voordelen zijn onder meer een soepeler, stiller en sneller reagerend start-stopsysteem en een krachtige, lineaire acceleratie vanuit stilstand.
Toyota Hybrid 48V-systeem
Toyota's nieuwe mild-hybridesysteem is compacter dan het volledige hybridesystemen en daardoor makkelijker te integreren in bestaande aandrijflijnen, zonder grote aanpassingen. Hierdoor kon het Hybrid 48V-systeem onlangs ook worden geintroduceerd in de nieuwe Toyota Hilux.
Elektromotor-generator
De elektromotor-generator - een permanent magneet synchroonmotor - wordt aangedreven door de verbrandingsmotor en laadt dan de lithium-ion batterij op. Tevens wint de elektromotor-generator energie terug via motorremwerking, zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Het start-stopsysteem gebruikt de energie uit de batterij om de motor te herstarten en ter ondersteuning bij het accelereren. Op ruw terrein helpt de elektromotor-generator bij het overwinnen van obstakels. De werking van het systeem wordt weergegeven in het informatiedisplay voor de bestuurder, met aanduidingen zoals CHG (energieterugwinning), ECO of PWR (beide gekoppeld aan rijmodi).
Start-stop
Het Hybrid 48V-systeem maakt snellere en stillere motorstop-starts mogelijk met minder schokken, wat het rijden in druk verkeer aangenamer maakt. Omdat de elektromotor-generator altijd via een riem is verbonden met de verbrandingsmotor is er nauwelijks vertraging bij het herstarten van de motor na stilstand. Ook kunnen herstarts plaatsvinden bij hogere toerentallen.
De bestuurder kan in het multi-informatiedisplay kiezen tussen de standen NORMAL of LONG voor het stop-startgedrag. In de LONG-stand wordt de stationaire stoptijd verlengd wanneer de airconditioning in werking is.
Lithium-ion batterij
De 48V lithium-ion batterij bestaat uit 13 cellen en heeft een capaciteit van 4,3 Ah. De batterij van 7,6 kg is geplaatst onder de vloer van de bagageruimte. Door zijn compacte vorm is de impact op de laadruimte gering. De volledig opgeladen batterij kan tot 12 kW extra vermogen en 65 Nm koppel leveren voor het wegrijden en optrekken.
Zowel de batterij als de compacte DC-DC omvormer zijn waterbestendig. Voor de koeling wordt lucht aangezogen vanaf de voorkant van de Land Cruiser, die koeler is dan de lucht in het interieur. Een filter voorkomt stofophoping in de koelkanalen, terwijl een ventilator voorkomt dat de batterij oververhit raakt en in prestaties achteruitgaat.
Marktintroductie
Alle Europese uitvoeringen van de Toyota Land Cruiser zullen worden uitgerust met het Hybrid 48V-systeem. De orderboeken gaan binnenkort open. De eerste leveringen aan klanten worden verwacht in het vierde kwartaal van 2025.