Forum Toyota iQ
Reacties van eigenaren
Antwoord: Je kan zien dat als je een bericht invoert dat het niet op onze manier wordt geplaatst, want er zitten tal van fouten in en zelfs een hele grote fout. Onze diesel IQ rijdt geen 1 op 24 op het platte land?! Maar 1 op 28,5km gewoon.
Ervaring met Toyota iQ: Wij hebben de iQ nu sinds mei 2010. Hij is van 2009, maar nog geen problemen. 1 op 22 is normaal bij gewoon rijden. Naar Zwitserland en Frankrijk geweest; rijdt superieur alleen niet echt veel kracht maarja het is ook maar een 1000 cc zonder turbo etc. Ga ik wat vlotter rijden dan nog steeds boven de 1 op 18.
Antwoord: Langzaam optrekken? Ja de IQ 1.0 is enorm stil zet er een uitlaat op met kabaal en hij is snel. Maar het klopt wel een beetje 0 naar 100 in 15 seconden is niet echt snel maar aangezien de meest diesels en auto's zo langzaam zijn valt het minder op.
We hebben een week geleden een IQ diesel gekocht en dit is enorm bijzonder... snel, krachtig, verbluffend en ongelooflijk bijzonder. En ontzettend zuinig en dat terwijl wel van Vlissingen naar Groningen reden in de spits dan weer hard richting 160 a 170km/u dan weer bovenop de rem en fors optrekken en de hele reis met de airco aan. 1 op 23,7km dus.
De gezichten spreken boekdelen met helaas steeds vaker voorkomend niet tegen je verlies kunnen gedrag wat uit mond in aso gedrag...kinderachtige kleuters rijden een Golf.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort: Minder zuinig den men de koper doet geloven. Trekt vaak langzaam op.
Ervaring met Toyota iQ: Heb de Toyota iQ bijna 2 weken in het bezit. De wagen rijdt heerlijk en ben er zeer content mee. Benzine verbruik valt volgens mij allesziens mee maar dat ga ik binnenkort een uittesten op de langere rit. Schakelen gaat als het befaamde mes door boter. Erg soepel en lekker dus. Ruimte van binnen is heerlijk en dat te vergelijken met bijvoorbeeld een Smart is een wereld van verschil.
De wagen ligt solide op de weg en de draaicirkel is inderdaad erg klein. Een weelde bij het keren op de weg.
Enige nadeel puntje dat ik kan opmerken tot nu toe is dat als ik vooraan bij de stoplichten sta ik vaak naar voren moet buigen om het stoplicht dan bovenaan de weg hangt te kunnen zien.
Maar heb er geen erge hinder van.
De wagen is zelfs na al in 2009 nieuw op de weg gekomen voor zijn model een opzienbaring en zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Ik kijk behoorlijk rond maar zie de Toyota iQ niet vaak op de weg. Daarmee blijft deze wagen nog steeds een blikvangertje en gelukkig een wagen die zich in aantallen behoorlijk onderscheidt van de meer gangbare Suzuki Alto/Citroen C1/Peugeot 107 waarbij er bosjes van rondrijden op de wegen. Vind het zelf juist erg vermakelijk en fijn om net even in een auto te rijden die nog behoorlijk zeldzaam is en niet eentje is die je op vrijwel elke straathoek tegenkomt zoals bovengenoemde wagens. Al met al ben ik dus dik tevreden over deze Toyota iQ en nu maar eens kijken hoe de wagen zich zal gaan houden op de langere termijn.
Vr Gr D
Antwoord: Afgelopen weekend lange trip gemaakt. Eens goed kunnen uittesten wat nou het verbruik was van deze iQ. Met 100 km/y constant op de snelweg en dan wel de snelheid op de GPS navigatie aanhoudend (want die op de teller van de iQ wijkt behoorlijk af), haalde ik bijna 1 liter benzine op 21 kilometer. Dat is behoorlijk netjes vind ik zelf.
In de stad had ik laatst na 207 km gereden de tank weer volgegooid en haalde daarbij een verbruik van 1 liter benzine op 18.5 kilometer. Ook best wel netjes voor alleen maar stadsgebruik.
Gisteren na een lange rit eens uitgetest wat deze Toyota iQ verbruikt op hogere snelheid. Ik had bijna 120 kilometer snelweg gereden en dat met snelheden rond de 120 km/p uur en vaak ook tegen de 130km per uur aan. Af en toe uitschieters naar de 140km per uur. Na het aftanken viel me dat wat tegen. Het verbruik was krap 1 liter benzine op 14 kilometer. Vind dat een behoorlijk verschil met het verbruik van 1 liter op bijna 21 kilometer.
Binnenkort ga ik naar Zeeland en dat is vanuit mijn woonplaats een stukkie rijden. Zal dan weer eens goed bekijken hoe het verbruik zich zal verhouden.
Vr Gr D
Antwoord: Ik woon in het oosten des lands en rijd voornamelijk naar mijn werk heen en weer. Da':t is zo'n 6,5 km over provinciale wegen (80 km/u). Mijn verbruik gemiddeld zit op 1 ltr. op ~18,3 km.
Het is de afweging of je zuinig wilt rijden door een grote afstand op de snelweg 100 km/u aan te houden, of liever met het verkeer meerijdt met 120 a 130 km/u.
Antwoord: Ik controleer de banden 1 per 2 maanden als het lukt op spanning maar als we 's winters 1 op 22 rijden op winterschoeisel is het niet gek. In de zomer met airco is ook rond de 1 op 22 plattelandswegen veel stoppen en optrekken dan weer 100 dan weer 80.
Als we op vakantie gaan naar Zwitserland lekker cruisen met 130km/u op de autostrada met 2 personen en 2 honden plus bagage voor 2 weken zwarebbagage als extra bergwandelschoenen. Rijdt de IQ 1 op 18.
Ben nog nooit onder de 1 op 18 gekomen heb wel al de 1 op 26 gehaald, als ik de banden op spanning houdt en wat meer het nieuwe rijden aanhoud lukt dat prima!
Antwoord: Wat fijn om te horen dat de iQ jullie ook nog zo goed bevalt.
Ik ben met de mijne ook erg in mijn nopjes.
Mag ik vragen welk merk en type banden jullie onder je iQ hebben zitten?
Ik vraag me af welk merk en type nou het fijnst zijn voor deze auto.
Hoor het graag.
Vr Gr D
Antwoord: Toch nog een vraagje: bedoelen jullie met het 'nieuwe' rijden dat het schakelen geschied dmv het aanhouden van de shift indicator op het display?
Als dat zo is dan zit je toch al binnen de bebouwde kom in de 5e versnelling?
Vr Gr D
Antwoord: Afgelopen weekend een lange trip naar Zeeland gemaakt met mijn Toyota iQ. Was toch bijna 230 kilometer rijden heen en weer 230 kilometer terug. De lange rit heen van bijna 3 uur ging wonderwel erg makkelijk. Ook de terugrit was zonder vermoeibare trekjes. De auto hield zich voortreffelijk en lange afstanden rijden op de autobaan met deze Toyota iQ is werkelijk GEEN straf.
Het verbruik van mijn Toyota iQ gaat me steeds beter bevallen. Ik heb het de laatste tijd helemaal uitgetest en ben er helemaal uit nu. Met stadverskeer 1 op 18. Snelweg verkeer en dan vlot meerijdend +/- 1 op 14 (veel boven de 130km per uur). Snelweg verkeer en dan 100km per uur aan snelheid aanhoudend levert een verbruik op van 1 liter op 23 kilometer. 1 liter op 23 kilometer. U leest het GOED. Werkelijk een fantastische waarde voor zo':n auto en zekers met de huidige brandstof prijzen.
Het gaat bijna leuk leuk worden om zo nog einden te rijden met deze Toyota iQ. Ik heb inmiddels al de nodige kilometers gereden met mijn iQ en zij bevalt zeer goed. Moet er nog bijvermelden dat het geluid tijdens snelwegritten zeer stil is in deze wagen.
Vr Gr D
Antwoord: Moet me toch even weer iets van het hart... Afgelopen weekend een tripje gemaakt van 140 km op de snelweg. Overigens ook met de Airco aan. Er reden op dat moment best wel veel campers en auto's met caravans op de snelweg. Ik ben voor de verandering eens veelal achter hun aangereden qua snelheid. Zit dan gemiddeld tussen de 80 en 95 km per uur. Thuisgekomen de Toyota iQ weer afgetankt na 140 km met deze manier van rijden. Ik schrok van de uitkomst: het verbruik van mijn Toyota iQ was werkelijk 1 liter op 26.4 kilometer. Wat een ongelooflijke waarde!
De snelheid en gang zat er niet in maar als men geen haast heeft dan is er dus ontzettend zuinig te rijden met deze wagen. Wat een feestje!
Vr Gr
Antwoord: Bij ons zitten de standaard Ecopia van Bridgestone eronder. Er zullen best wel betere banden zijn, echter ik ben Bridgestone minded omdat deze banden ook op motoren erg goed zijn gebleken.
Maar er zijn meer goede banden zoals Hankook, etc. Echter het is net als met de aanschaf van de iQ: je moet lef hebben om deze aan te schaffen.
Ohja, wat voor kleur heeft u?
Antwoord: Dank voor Uw reactie! De kleur van mijn Toyota iQ is parelmoer wit.
Had ik ook geen keuze in hoor, want het betrof een 2e hands wagen. Overigens vind ik zelf de parelmoer witte kleur het mooist. Dat paarse vind ik het minst mooi en de zwarte kleur heeft ook wel wat, maar maakt deze toch al kleine iQ optisch nog kleiner. Ben dus zeer content met de witte kleur.
Heb ik toch nog even een vraagje. Ik heb bij mijn Toyota iQ een metaalachtige rammel erin zitten vanuit de onderzijde van de wagen die zich openbaard zodra er boven de 80 km per uur wordt gereden. De wagen is inmiddels al voor dit verschijnsel teruggeweest naar de garage en we denken haast zeker te weten dat het gerammel komt van het hitteschild wat net boven een gedeelte van de uitlaat zit. Het betreft een vrij groot hitteschild wat slechts vast zit dmv 2 bevestigingsbouten. Dat grote oppervlak in combinatie met de (hardere) rijwind boven de 80 km per uur zal het metaal achtig klinkende gerammel zijn.
Een passende oplossing is hier zo even niet voor te vinden helaas liet men mij weten. Maar ik vraag me stellig af wie van de andere Toyota iQ rijders dit fenomeen van gerammel onder de auto ook kennen?
Overigens als de radio al aanstaat dan is het gerammel niet hoorbaar. Het is dus geen alles overheersend geluid maar met de radio uit en dan boven de 80 km per uur rijdend wel hoorbaar. Ik ben erg benieuwd wie dit zelfde verschijnsel ook heeft of kent en wat een eventuele oplossing ervoor zou zijn. Dank voor het meedenken.
Vr Gr D
Antwoord: Gisteren wederom weer een tripje gemaakt naar Zeeland. Met een gemiddelde snelheid van rond de 100km per uur kwam ik weer uit op een verbruik van 1 liter benzine op 26.5 kilometer. Werkelijk een schitterende waarde.
Vr Gr
Antwoord: Wij hebben en kennen dit verschijnsel niet, echter lang stilstaan dus 3 weken in regen etc zorgt voor aanlopende schijven achter. Storend omdat je meer hoort doordat alles dichtbij zit maar na enkele dagen en een paar ritjes is het weer over.
We hebben een maand geleden nog een IQ gekocht die rijdt fenomenaal en echt nog mooier dan de andere IQ de 1.0 benzine. We hebben nu ook nog een 1.4D4-D IQ rijdt nu al gemiddeld 1 op 25 en is ontzettend sterk op de snelweg en rijdt een stuk zelfverzekerder.
Antwoord: Hallo iQ rijders,
Ik heb inmiddels bijna 5.000 km gereden met mijn Toyota iQ en kan niet anders zeggen dan dat ik zeer content ben met deze wagen. Gisteren de tijd ervoor genomen om de wagen te wassen en daarna helemaal in de wax te zetten. Zij glom weer als een parel en kan wat dat betreft de winter door. In het najaar deze actie maar eens herhalen.
Wat het fenomeen gerammel onder de wagen betreft ben ik er nu vrij zeker van dat het komt door de anti hitte plaat die loopt tussen de uitlaat en onderzijde wagen. Overigens is het gerammel erger geworden want sinds kort hoor ik het geluid ook in de 3e en 4e versnelling en dan voornamelijk met versnellen. Aankomende zaterdag maar eens langs de garage en hoop dat zij daar een oplossing voor kunnen vinden. Indien het werkelijk ligt aan het hitteschild dan zal het misschien nog knap lastig worden aangezien dit schild een behoorlijke oppervlakte aan formaat heeft en slechts op 2 bevestigingspunten vastzit. Eerlijk gezegd niet echt over nagedacht en beetje misgeschoten op dat gebied van Toyoya. Ik heb het geheel namelijk al bekeken aan de onderzijde toen de wagen op de brug stond in de garage en de constructie van het hitteschild en hoe het vastzit is echt iets waar ze niet goed over hebben nagedacht. Geen wonder dat het gaat rammelen na verloop van tijd. Hopenlijk kan het worden opgelost.
Vr Gr
Antwoord: Hallo iQ rijders.
Even een update omtrend het gerammel wat onder mijn Toyota iQ vandaan kwam. Gisteren naar de garage geweest en daar door een zeer behulpvaardige monteur samen gezocht naar de oorzaak van het gerammel.
We zijn er een tijdje mee bezig geweest en zelfs na 3 proefritjes op zowel binnendoorwegen als op de snelweg en de nodige beschermplaten verwijderd te hebben er helaas niet achter gekomen wat nou de daadwerkelijke oorzaak is van het gerammel.
Het is in elk geval NIET het hitteschild want zelfs na het compleet verwijderen van dat schild en een proefrit bleef de rammel erin zitten. Ik zat er dus helemaal naast met mijn idee dat het hitteschild de veroorzaker zou zijn. Het bleek na de intensieve zoektocht en het loshalen van alle beschermplaten dat het vinden en lokaliseren van de rammel niet eenvoudig is.
Mijn lof gaat uit naar de betreffende monteur Martijn genaamd, want die nam alle tijd en moeite om het probleem te verhelpen. Ik accepteer de rammel nu maar wetende dat het in elk geval geen mechanisch probleem is want de wagen rijdt in 1 woord fantastisch.
Vr Gr
Antwoord: Goedemorgen, allereerst: ook ik ben erg blij met mijn parelmoer witte IQ. Na grote leasebakken door verandering van baan deze ervoor in de plaats. Prima voor woon-werkverkeer, circa 15.00 km/jaar en 1:20!
Mijn IQ heeft ook een rammel gehad en dat bleek een losgeraakt zekeringetje te zijn. Was even zoeken, maar snel en gratis opgelost. Ook hier een erg hulpvaardige monteur (van prima dealer DIGO in Delft)
Ervaring met Toyota iQ 1.0: Van binnen groter dan van buiten.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: We hebben sinds een jaar een Toyota IQ. Deze schakelt niet zoals het moet in de 1e en 2e versnelling, soms krijg je bij het stoplicht of rotonde met veel moeite en gekraak de pook in de 1e of 2e versnelling. Bij de dealer na laten kijken, deze zegt dat het binnen hun tolerantie valt en doen er verder niets mee.
De achterrem piept erg veel in de winter, na zo'n 700 meter word het minder maar soms hoor je de achterrem na 150 km nog lichtjes piepen.
Met het omleggen van de winterbanden zelf even gekeken, blijkt dat 1 remklauw soepel open en dicht gaat en de ander blijkt niet goed open te gaan, bij de dealer na laten kijken, deze zegt dat de wielen vrij ronddraaien dus goed en het piepen hoort nou eenmaal bij een nieuwe auto, beetje dealer zou even kijken of de klauw echt vast zit en deze anders gangbaar maken.
Dan het verbruik, de IQ zou zuinig moeten zijn maar weer een zware tegenvaller.
Ervaring met Toyota iQ Comfort: Kijk bij een 2009 model of de egr klep veranderd is. Of vraag ernaar bij twijfel kijk je onder de motorkap van een nieuw model en vergelijk dat met het 2009 model. Zit er verschil in het spruitstuk en het klep dan is er niets veranderd. Kijk ook of het raamrubber aan de bestuurderskant nog goed gevouwen zit.
Verder een probleemloze wagen waar je rustig hele lange afstanden mee kan rijden.
Stoelen zijn goed.
Mensen die langer zijn dan 1.84m adviseer ik naar een goede stoelverstelling te kijken anders zit je met het hoofd tegen het dak.
Ervaring met Toyota iQ 1.4d4-D: Tsja gekocht 2dehands met 33.000km ongeveer op 31 augustus jl, dus kan niets zeggen over de betrouwbaarheid eigenlijk, Mooie materialen en Toyota heeft geluisterd naar de klanten de krasgevoelige deur paneel is voorzien van zacht en prettig materiaal.
Het is een genot om in de IQ diesel te rijden want hij is redelijk snel te rijden, een medeweggebruiker was zo onder de indruk met zijn Audi A1 1.6 tdi die me maar niet kon bijhouden dat hij ons aansprak bij de AH een maand later.
Het is een prachtig stukje design alleen de 1.3 benzine en de 1.0 is leverbaar daarom gekozen voor de A1. De diesel IQ was helaas niet leverbaar.
Die van ons is ingevoerd. Nog geen moment spijt van de aankoop. 1 op 24 met airco aan op stadse trajecten op het platte land in deze overigens zachte winter rond het vriespunt op winterbanden en af en toe fors accelereren.