Forum Toyota iQ
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik herken dat, de laatste tijd steeds vaker. Ik heb een iQ met CVT uit 2009 met 70.000 km op de klok. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Antwoord: Wat zijn de kosten om dit te laten repareren?
Antwoord: Heb vandaag het probleem bij mijn dealer voorgelegd. Ze onderkennen het probleem maar het onderdeel wordt alleen binnen de fabrieksgarantie vervangen. Daarbuiten geloof ik 2.400 euro. Volgens de dealer is het ook mogelijk de klep te reinigen samen met de bijbehorende leidingen. Ik ben benieuwd.... Ik vind het een schande dat Toyota weet dat er problemen zijn, er niets aan doet en vervolgens niet buiten de fabrieksgarantie wil herstellen. Dit is toch een veiligheidsprobleem! Wil ik die kruising oversteken met die vrachtwagen nog op ruime afstand, valt het motorvermogen weg... BOEM! Kan gebeuren toch?
Antwoord: Hey Anddre, ik heb een IQ uit 2009 en ik herken de klacht van jou. Ik heb mijn auto bij de Vetos garage gekocht en binnen de 6 maanden garantie dit probleem voorgelegd. Ze hebben van alles uitgehaald bougies vervangen, olie, enz, enz. Maar de ERG klep heb ik niks van gehoord. Maar het probleem is ook niet verholpen.
Mijn garage had geinformeerd bij Toyota en deze klacht was niet bekend.
Antwoord: Mijn Toyota IQ uit 2009 had dit probleem ook. Onder garantie is de EGR klep vervangen. Op het IQ-forum (helaas niet meer aanwezig) waren er meer die er last van hadden.
Antwoord: Wij herkennen het net of er een dip in zit, beetje gas bijgeven dus
Antwoord: Wij rijden sinds mei 2010 in deze IQ uit februari 2009. De auto rijdt voortreffelijk, maar onze Hyundai Getz uit 2003 met 314.500 km rijdt ook erg goed. Onlang hebben we een proefrit gemaakt in een VW Polo Bluemotion 1.2 en 1.6 beide 75pk. Deze kon helaas niet tippen aan de rijkwaliteit en wegligging en motorsouplesse en dynamisch rijden van de 10 jr oude Getz en toen we na de proefrit in de Getz wegreden dachten we wat is de Getz snel en stil en enorm krachtig maar toen we een proefrit maakten in een Belgische IQ diesel werden we op een positieve manier overvallen door zijn rijgenot en souplesse en zijn sport dynamische rij eigenschappen.
Terug in de Getz dachten we: wat is deze langzaam!
Antwoord: Het EGR-probleem is een bekend probleem bij de eerste generatie IQ's van 2009. Bij mensen die het inhouden van de motor gemeld hebben bij de dealer is alles kostenloos vervangen. Spruitstuk egr klep en nog wat andere onderdelen. Helaas moest je het wel melden binnen de garantietermijn.
Dat Toyota-dealers niet op de hoogte zijn met dit probleem is grote onzin. In Engeland kennen ze het probleem maar ook in Duitsland. Kijk maar op de IQ fora. Helaas geen nederlands forum meer jammer dat er niemand is die dat weer op wil pakken.
Voor de rest de IQ is een heerlijk wagentje. Ik heb het ding nu vier jaar en zou niet weten wat er voor in de plaats kan komen.
Peter Lammers
Antwoord: Mijn iQ uit 2009 begint sinds enige tijd dezelfde kuren te vertonen. Na wat gezoek op internet naar een oorzaak van dit probleem nu hier terecht gekomen en het is me gelijk duidelijk, wat hier beschreven word is precies het probleem met mijn auto. Heel jammer, want zoals ik begrijp is het een duur grapje. Jammer, want verder is deze tuut elke dag weer een cadeautje om in te rijden.
Antwoord: Vorenstaande komt mij ook bekend voor. Ondanks diverse correspondentie blijft Toyota vol houden dat er geen problemen met de EGR klep zijn. Als je rechtstreeks contact met Toyota Nederland opneemt, is het enige wat ze doen het doorverwijzen naar je dealer. Mijn katalysator en enkel het buisje van de EGR hebben ze reeds vervangen, hetgeen het probleem enige tijd heeft opgelost. Sinds korte tijd heb ik, als ik rond de 2000 toeren rijdt een hevige vibratie van het dashboard en mijn achteruitkijkspiegel. Hebben meer mensen hier last van?
Heeft iemand de contactgegevens van een dealer welke het probleem wel onderkend?
Mvg,
Antwoord: Ik heb 3 weken terug ook een iQ aangeschaft met 37.000 km op de teller. Bij de proefrit heb ik exact hetzelfde probleem al geconstateerd. Echter de Toyota-dealer hield vol dat dit probleem na een tijdje zou verdwijnen omdat de iQ langere tijd had stilgestaan.
Is bij u inmiddels dit probleem verholpen? En was het inderdaad de EGR klep?
Hoor graag van U
Mvg. L.bender
Antwoord: Heeft u al een klacht ingediend bij Kassa, Radar, de importeur en de dealer? Die laatste liegt gewoon, want de auto hoort niet in te houden. Kan levensgevaarlijk zijn op een kruispunt. Voordeel van een grote klapper op zo'n kruispunt is wel dat je Toyota Japan in de USA voor 600 miljoen euro kan aanklagen.
Antwoord: Vanaf nu is er een terugroepactie voor dit probleem! Iedereen kan het gratis laten repareren bij elke willekeurige Toyota dealer in de EU. Bij toyota nl nog niet bekend. Maar ik had niet anders verwacht. Bij toyota UK wel bekend!
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Met deze auto lach je ECHT iedereen uit. Probleemloos, zuinig 1.20, stil, groter dan je denkt en een super draaicirkel. Veel mensen geven de aanschafprijs nogwel eens op als hoog, maar vergeten dat deze iQ ook daadwerkelijk in Japan gemaakt wordt. Je krijgt waar voor je geld.
Ervaring met Toyota iQ: Wow! Nu sinds 3 weken een black iQ. Ik wil niet anders meer. Alles erop en eraan. Alleen dubbele uitlaat was moeilijk te bestellen. Maaaaaaar zit eronder (750) euries. Pffff nice geluid. topper!
Ervaring met Toyota iQ Comfort 1.0cvt: Ik ben overgestapt van een Corrola Verso naar dit ruimtewonder en naarmate ik hem langer heb, word ik alleen maaar vrolijker.
Alleen de verbruikcijfers zijn wat hoger dan Toyota zegt. Ik rij gemiddeld 1 op 16 km.
Antwoord: Heeft u een automaat zeker? Wij rijden nl 1 op 22 gemiddeld met een 1.0 comfort.
Rijdt superieur!
Antwoord: Ja, ik rijd inderdaad automaat en veel in de stad.
Antwoord: Ja logisch hoor het is een 1.0 licht maar genoeg is gebleken echter onze reis naar Zwitserland liet zien dat er een tekort is aan vermogen in de bergen valt ermee te leven? Ja hoor want is sporadisch, het is geen strepentrekker, de IQ is niet zo snel als de Aygo en legt het ook af tegen de Daihatsu Cuore van bouwjaar 2000 met eenzelfde motor maar vaagt alle vergelijkbare auto's in dit segment met souplesse en comfort en spectaculaire rij eigenschappen van de denkbeeldige wegenkaart!
We rijden 1 op 22 gemiddeld gewoon normaal rijden gaan we sportief rijden is gebruik hoger logisch!
Antwoord: Wij hebben ook een IQ, deze is nu 1,5 jaar oud. Met bredere banden 205 en 17 inch velgen. Op de snelweg rijden we met wind tegen en met een snelheid van 120 km/u 1 op 14 ja je leest het goed, onze oude corolla G6 uit 2001 liep 1 op 16. Als we achter een vrachtwagen rijden met een snelheid van 90 km/u halen we 1 op 18. Het is een schakeluitvoering en een echte zuipschuit.
Op de kleine afstanden binnen de bebouwde kom loopt de IQ 1 op 21, Naar Duitsland geweest, de IQ is in de bergen niet omhoog te krijgen, bij een helling van 11% gaat het net in de 2e versnelling en 40 km/u.
Achterremmen piepen en schakelt vaak erg moeilijk in de 1e en 2e versnelling. Naar de dealer geweest, piepen hoort erbij en gaat wel een keer over. Het probleem met schakelen valt onder de tolerantie dus word ook niets mee gedaan.
Geef ons de oude vertrouwde Starlet maar terug, verbruikt bijna net zoveel, piept niet, schakelt degelijk en is veel pittiger.
Antwoord: Verbruik etcetc ligt aan je belachelijke banden/wielenmaat.
Piepen van de rem los je op door even hard te remmen.
Ervaring met Toyota iQ 1.0: Ik heb hiervoor Aygo met veel minder plezier gereden. Was eerst wantrouwend over zo'n klein autootje, maar gebruik hem zelfs voor mijn werk als bezorger van medicijnen voor de apotheek. Het belangrijkste is dat ik overal kan parkeren. Medicijnen nemen niet veel plek in beslag, alleen het incontinentiemateriaal wat ik altijd bij me moet hebben geeft wel eens wat problemen, maar verder een hele plezierige auto!
Ervaring met Toyota iQ: Uitstekend voor dagelijks gebruik in stedelijke omgeving. Kan ook op de grote weg behoorlijk meekomen. Opvallend stil. Luxueuze uitstraling tegen minimale kosten.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 Aspiration: Prima autootje, ben er erg tevreden mee. Ik heb de opmerkelijke overstap gemaakt van een Volvo V70 1997 naar een iQ 2009. 1,73m en 1500cc minder. Qua rijden valt op dat de iQ een stuk beweeglijker is, op de snelweg zijn meer stuurcorrecties nodig, maar overall valt het snelweggedrag reuze mee. Door de korte wielbasis moet ik me bij drempels toch aan de 50km/u houden, waar ik met de Volvo nog met 80 overheen kon. Maar qua luxe kan de iQ tippen aan de Volvo, het is allemaal goed verzorgd en met veel opties. Je hebt niet door dat je in zo'n kleine auto rijdt, zolang je niet achterom kijkt. Hij doet precies wat een auto in mijn situatie hoort te doen: mij naar mijn werk vervoeren en boodschappen halen. Wel had het handig geweest als de platgelegde achterbankje een randje had gehad om te voorkomen dat de boodschappen naar voren schuiven bij hard remmen.
Ervaring met verkoop: Ik wist waar ik naar zocht en heb me goed ingelezen. Dat is toch wel een voorwaarde als je een auto koopt bij een handelaar. Door de jonge leeftijd heb ik het risico genomen af te dingen op de afleverkosten en garantie door een meeneemprijs te regelen. Ik stond er wel van te kijken dat ik de auto zonder legitimatie o.i.d. meekreeg voor een proefrit.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Even een waarschuwing voor de potentieke kopers. Deze auto heeft een fabricage fout. Na verloop van tijd trekt de auto veel te langzaam op en kan het zelfs tot gevaarlijke situaties leiden. Toyota moet een terugroepactie houden voor de eeste modelen maar heeft dit niet gedaan. Het is een fout van de EGR en de katalysator. TOYOTA DOE HIER IETS AAN!