Forum Toyota iQ
Reacties van eigenaren
Antwoord: Hoi Jeroen, ook ik heb inmiddels een negatieve ervaring met dit onderwerp, Ook bij mijn auto, de iQ, lak problemen. Omdat er zo veel over te lezen valt, was ik meteen naar schade herstel bedrijf gereden voor prijs opgave. Meteen afspraak gemaakt voor het herstellen. Ook de importeur op de hoogte gebracht. Na paar dagen dat de auto klaar was pas reactie dat ik langs had moeten komen, dan hadden ze dit netjes opgelost. Nu dat de schade is hersteld kunnen ze er niks meer mee. Te triest voor woorden dat men zo met klanten om gaat.
Ervaring met Toyota iQ: Alleen Lakprobleem met de Pearl White Aspiration. Vorig jaar prima opgelost door dealer Louwman in Breda. Alle metalen delen zij opnieuw gespoten.
Ervaring met verkoop: Alleen de 2009 uitvoering heeft een lakprobleem. Verder de ultieme kleine auto!
Ervaring met onderhoud: 1x per jaar onderhoud en verder probleemloos rijden.
Antwoord: Zelf heb ik dit probleem ook met de iQ Pearl white. 2017 motorkap zelf laten spuiten omdat het volgens de dealer en Toyota Nederland niet meer in garantie viel. Nu laat lak op dak en onderdelen achter ook los. Durf 'm niet meer te wassen. Toyota Nederland aan de lijn gehad, maar geen medewerking.
Auto verder prima, maar Toyota als merk laat hier duidelijk willekeur en veel te wensen over.
Antwoord: Helaas ook hier hetzelfde probleem.. Lak begint op meerdere plaatsen los te laten. Durf de auto niet eens meer te wassen. Heb hem nog geen half jaar in bezit. In Amerika is zelfs voor deze lak een reparatie programma opgezet sinds kort. Treft daar alle modellen met pearl white lak. Hier al contact gehad met Toyota daarover, maar helaas geen mogelijkheden aan deze kant van de wereld.
Ervaring met Toyota iQ: Na 20 jaar niet meer in een auto te hebben gereden, vorig jaar mijn rijbewijs verlengd. Dat ging toen nog makkelijk, als ik maar voor 2013 langs de balie was geweest. Een week later had ik het plastic kaartje. Na enkele rijlessen naar de dealer gestapt waar mijn tweedehands IQ-CVT stond. Al maanden in dit autootje verdiept. Raar gevoel om de sleutel te krijgen na die paar rijlessen. Had hierna een heel prettig uurtje in deze IQ. Kon me geen reden verzinnen waarom ik niet zou kopen. De verliefdheid en de het soepele rijden werd een handtekening.
Nu, 10 maanden later, geen moment spijt gehad. Moet altijd even glimlachen als ik weer instap. Mijn kleintje. Als omgeving grapjes maakt (gebeurt heel weinig) geef ik aan dat ik enkel mezelf vervoer en een beetje auto. Over het verbruik: ben je braaf een vaste gebruiker van de rechterbaan is 1 op 20 of meer heel goed haalbaar. Rijd je met het verkeer mee, wordt het rond 1 op 17.
Wat me opvalt:dat je na lange autoritten (van bijv. 2 uur) fysiek fris uit de IQ springt.
Ervaring met verkoop: Gekocht bij Indumij Occasion Center Breda. Bovag-garantie via Toyota-dealer Geelen in Weert. Deze kwam in garantieperiode mijn auto met defecte accu ophalen. Later bij terugroepactie goede service laten zien.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 Asparation: EGR probleem opgelost onder garantie.
Lak, pearl White, komt los van het dak. Blijkt een probleem van de 2009 versie. Nog geen kontact opgenomen met dealer. Verder probleemloze auto.
Antwoord: Bij ons precies het zelfde: zondag de auto gewassen en ineens grote plek verf van het dak af
Antwoord: Vandaag bericht van Toyota: er wordt coulance toegepast, ondanks dat de auto al 8 jaar oud is. Totale kosten van het spuiten van alle metalen delen: euro 3880,-
Eigen bijdrage: 25 % = 970,-. Alle delen moeten behandeld worden, ook de lak van deuren en zijschermen kunnen loskomen.
Antwoord: Ik heb ook een IQ van 2009. Ruim 3 jaar geleden liet de lak rond de dakgoten los. Ik heb dit gemeld, maar de eenvoudige mededeling was dat de garantie verstreken was. Nu vliegen over het gehele dak de stukken lak eraf. Nu lees ik dat Toyota 75 procent van een volledige nieuwe lak wil vergoeden. Mijn vraag, is nu de dagwaarde dan ook hoger als met een orginele laklaag die er, zoals het hoort , gewoon op bleef zitten? Ik denk zelf van niet. Ik wil me gaan beroepen op het non-conformiteits principe. Toen ik de auto kocht,mocht ik toch van een levenslange levensduur van de lak. Dit is verre van het geval natuurlijk.
Zou het de motor betreffen en ik zou door een fabrieksfout een nieuwe motor krijgen dan kan ik die 25 procent bijbetaling prima billijken. De inruilwaarde met een nieuwe motor zal hoger worden. Ik twijfel er sterk aan of dit met een nieuwe laklaag ook zo zal zijn.
Antwoord: Hallo 523leo,
Jouw reactie is het meest recent, vandaar mijn berichtje aan jou. Ik heb ook een Toyota IQ 1.0 uit 2009 (parelmoer wit) en bij mijn auto laat sinds 3 weken ook de lak op het dak bij de dakgoten los. Begon met een klein plek, maar inmiddels ruim 20*20cm groot. Beetje wind eronder en het vliegt eraf waar bij je bijstaat. Heb jij inmiddels al contact gehad met Toyota NL? En een reactie ontvangen?
De partij (Vetos) waar ik de auto heb gekocht in de zomer van 2015 heeft gebeld met de importeur, maar die gaf als reden: helaas, de garantie is voorbij. Ook bij een schadebedrijf geweest, die gaven aan dat de onderlaag (fabriekslaag?) niet goed is geprimerd. Ik ga deze week langs een Toyota-dealer in de buurt, want dit mag echt niet! En het is nu het dak, maar straks laat het op meer plekken op de auto los...Erg balen dit!
Antwoord: Ik heb ook een Toyota IQ uit 2009, parelmoer wit. En ook bij mij een lakprobleem. Dit begon najaar 2016. Met mijn klachten bij de dealer geweest, maar omdat ik een keer mijn auto een kleine beurt heb laten geven bij een (niet-Toyota dealer) garage om de hoek, gaf Toyota Nederland niet thuis omdat de auto niet bij Toyota in onderhoud was :(
Geen garantie en geen coulance.
Ik heb het gedeelte dat afbladderde zelf over laten spuiten, maar nu een jaar later ontstaan er weer problemen. De auto is verder in prima staat, maar ziet er dus niet mooi uit vanwege de afbladderende lak. Slechte reclame voor Toyota. Ik heb nu ook geen idee wat te doen.
Antwoord: Heb je het hele dak opnieuw laten spuiten of alleen het deel wat los liet? Ik heb het hele dak onlangs opnieuw laten spuiten (maar eerst laten 'kaal' krabben) bij de Vetos Toyota dealer. Toyota NL gaf geen thuis m.b.t. een coulanceregeling dus de totale kosten waren voor mijn eigen rekening.
Hoor het graag van je!
Antwoord: Ik heb sinds 2 jaar een iQ van eind 2011 die hetzelfde probleem had. Op verschillende plaatsen begon dit voorjaar de lak los te laten. Bij de Toyota dealer waar ik de auto in onderhoud had kreeg ik ook te horen dat de garantie was verlopen op de lak en een aanvraag om een coulance regeling was volgens hen zinloos. Na aandringen zouden ze de aanvraag toch indienen maar ik kreeg later te horen dat deze was afgewezen. Kort daarna sprak ik een Toyota monteur die mij vertelde dat vanwege dit vaker voorkomende probleem bij de iQ met parelmoerlak de garantie voor de lak was verlengd van 3 naar 7 jaar. Ik heb daarom bij een andere toyota garage (ik had geen vertrouwen meer in de toyota garage waar ik de eerste aanvraag had gedaan) opnieuw een aanvraag gedaan op de garantie. Dit maal met succes mijn iQ is kostenloos geheel overgespoten! Dus geloof niet direct die praatjes van sommige dealers dat er niets aan te doen is. Als je auto jonger dan 7 jaar is heb je recht op garantie. Wel spijtig voor de auto eigenaren die een auto hebben die weer net buiten deze regeling vallen want hoe je het ook bekijkt in mijn ogen hoort Toyota een dergelijke productie fout altijd te herstellen.
Antwoord: Mijn dealer in Breda (Louman) heeft in 2018 kosteloos alle metalen delen overgespoten van onze IQ Aspiration uit 2009. Hulde aan de dealer en importeur. Totale kosten euro 4500,-. Onderhoud is wel altijd door deze dealer uitgevoerd. Verder een probleemloze en fijne auto om mee te rijden.
Ervaring met Toyota iQ 1.4: Exclusief rijden, enorm veel power en dus erg plezierig en tevens zuinig met 1 op 25
In Europa rijden diverse mensen er voor de fun in naast hun BMW 7 tdi of Audi A6 tdi.
Omdat het fenomenaal rijdt.
Ervaring met Toyota iQ: Ik rijd een IQ met wit/parelmoer kleur uit 2009. Een maand geleden spoot ik in de wasstraat op 2 plaatsen op het dak de witte lak eraf ter grote van een bierviltje. Toyota NL stelde voor naar een Toyota dealer te gaan om de schade te laten onderzoeken. Zij gaven geen reden aan maar wel dat Toyota de schade niet zal vergoeden omdat het buiten de garantie valt. Casco verzkererd dus naar een schadebedrijf. Bij het reinigen van de auto hebben zij de lak van een spatbord afgespoten! Hierop is de hulp van een onafhanleijk schade-expert ingeroepen. Deze stelde vast dat het een hechtingsprobleem was. Waarchijnlijk ontstaan in de fabriek. De grondverf/basislaag is nl onaangetast. Ik wacht nu op het schaderapport van die expert. Na onderzoek op internet blijkt dat oa. in Engeland ook dergelijke gevallen bekend zijn met parelmoerlak uit 2009. Iemand in deze groep ook deze ervaring?
Antwoord: Ik had een IQ met witte parelmoerlak uit 2009 (Vorig jaar verkocht). Daarbij heb ik zulke problemen met de lak niet gezien. Wel vond ik de lak erg gevoelig voor steenslag. Eigenlijk had ik verwacht dat hij van hardheid tussen metallic en normaal in zou liggen, maar van steenslaggevoeligheid schatte ik hem nog onder normale lak in.
Ervaring met Toyota iQ: Zeker doen. Geweldige auto. Rijdt fantastisch. Klein maar fijn.
Antwoord: Hallo Toyota Iq rijders ik wil ook een Toyota Iq aanschaffen ,als tweede auto zijn er bijzondere dingen waar ik op moet letten ..... met vriendelijke groet thanassi
Antwoord: Na 75.000 kilometer heb ik niet echt spijt van mijn aankoop 5 jaar geleden. Het is leuk model en de enige kleine auto waar een grote vent prettig in kan zitten, maar ik zou hem nu niet meer kopen om de volgende redenen:
1. onvoldoende trek- en afremkracht van het motortje in de bergen:
2. omdat ik lang ben kan ik moeilijk een hoog verkeerslicht boven het wegdek zien:
3. vanwege de kortheid is het stuurgevoelig, je moet je handen aan het stuur houden en blijven opletten. Het is te verbeteren, zegt men, maar dat kost wel geld.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Geweldig wagentje! Klein maar luxe en rijdt zeker net zo comfortabel als bijvoorbeeld een Yaris. Helaas heb ik ook het probleem met de Pearl White lak en begint deze sinds kort los te laten op verschillende plekken op de wagen. Contact met Toyota gehad, maar ondanks dat er elders in de wereld terugroepacties zijn voor wagens met deze lak vanaf 2008 helaas geen mogelijkheden in NL. Ik heb de wagen helaas nog geen half jaar in bezit en baal hier uiteraard enorm van. Dit is wachten op roestproblemen. Niet verwacht van Toyota :(