Forum Toyota iQ
Reacties van eigenaren
Ervaring met Toyota iQ 1.4D4-D: Ongekend rap.
Ervaring met Toyota iQ: Wederom gevaarlijke verkeerssituaties en boze reacties van medeweggebruikers. Na een klacht over het wegvallen van de trekkracht is in 2013 de katalysator van de auto vervangen. Nog geen vier jaar later is niet alleen de katalysator maar ook de motor aan vervangen toe.
Naast een hoger dan verwacht benzineverbruik kent deze auto al vanaf het begin een hoog olieverbruik. Zonder bijvullen (een tot twee liter), haalde de auto de volgende verplichte onderhoudsbeurt niet.
Ik ben teleurgesteld in Toyota en beraad me op te nemen stappen.
Ervaring met verkoop: Ik heb de auto gekocht bij een Toyota dealer bij mij in de buurt.
Ervaring met onderhoud: De auto is in onderhoud bij de verkoper ervan.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Het inhouden van de motor is vaak storend en soms idd gevaarlijk als je even wat vermogen nodig hebt, dealer weet ook hier van niets (buiten gasklep schoon maken a 80 euri). De standaard montage banden zijn erg slecht voor de wegligging en deze kun je beter snel vervangen door betere banden. Helaas gaat dan ook het verbruik iets omhoog, maar liever iets meer benzine verbruik dan in de sloot vanwege erg slechte wegligging. Verder een fijne probleemloze auto met veel luxe.
Antwoord: Ik heb gehoord dat de egrvklep durft haperen bij de benzineversies. Bij de diesel weet ik het niet.
Antwoord: Klopt, heb vandaag brief gekregen van toyota dat ze dit toch gaan repareren (na ongeveer 5 jaar klagen). Deze modificatie werd een paar jaar geleden al voorgesteld op div forums en Toyota zegt hiervan nooit iets te hebben geweten. Ach ja ze repareren het nu toch uiteindelijk en ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat uiten in acceleratie en brandstofgebruik, ik zit nu ongeveer op 5,9 l/100km wat ik veels te hoog vind.
Antwoord: Onze IQ 1.0 is vandaag gerepareerd en mijn vrouw gaat het deze week bezien of het geholpen heeft, ze zei na 10km dat de auto soepeler rijdt dus het belooft het wel.
De IQ diesel bevalt enorm goed, heb onlangs nieuwe schokbrekers erop laten zetten een enorm verschil!
1 op 26 nog steeds, geen olieverbruik en ook geen mankementen.
Auto rijdt erg plezierig nu 135.000km.
Antwoord: Benzine iQ rijdt prima. Wel is er sinds kort gerammel als we een bocht naar links maken het is waarneembaar rechtsvoor, monteur heeft het ook gehoord echter wat het is komen we nog niet achter. Alles is gecheckt er zit neegens speling op vermoed word schokbreker maar die werkt goed, is niet versleten zit ook geen speling op.
Diesel IQ rijdt maar door 185.000km nu.
Ervaring met Toyota iQ 1,o: Sinds de aankoop in 2010 altijd zeer tevreden geweest met mijn iQ. Comfortabel, pittig rijgedrag en voorzien van veel luxe. Nu duikt er sinds een maand het volgende probleem op. De auto trekt beduidend minder snel op, bij inhalen op snelweg al aantal keren in vervelende siuaties terecht gekomen. Ronduit gevaarlijk. En ik ben niet de enige....
Er valt nu te lezen op Internet dat de auton's van de eerste lichting een probleem hebben met de katalysator en Toyota dit type katalysator inmiddels heeft veranderd. Bij velen is dit kostenloos gebeurd, omdat het euvel zich binnen de fabrieksgarantie termijn voordeed. Bij mij is dit helaas anders en zou ik 2.500 (!) euro moeten betalen. Het gaat hier feitelijk om een fabrieksfout waar Toyota mij voor op laat draaien. Ik rijd al meer dan 25 jaar Toyota, maar ben nu toch wel heel teleurgesteld.
Antwoord: De fout van afhandeling ligt niet bij Toyota, maar bij Toyota Nederland. Onze iQ 1.0 trekt ook niet zo goed. Ik heb dit eerder al eens gemeld maar er word gewoon niets mee gedaan helaas. Wij rijden sinds 2010 Toyota en zijn verders ontzettend tevreden!
Antwoord: Maar dat is toch levensgevaarlijk! Weet de RWD hier al van? Deze auto's moeten dus per direct van de weg worden gehaald!
Ervaring met Toyota iQ: Wie heeft een iQ 1.3 of een 1.4 diesel en welke bandenkeus?
In maat 175-65/15?
Antwoord: Bridgestone EP25 zijn het beste voor de iQ
Ervaring met Toyota iQ 1.4D4-D: De IQ diesel is windgevoelig onze IQ 1.0 is dat helemaal niet, ook met windkracht 11 en harde windstoten op de Oosterschelde kering en zeelandbrug is dan nog goed te doen!
Met de IQ diesel word het zelfs gevaarlijk...wat kan dat zijn? Overigens heeft de auto er met de zomerbanden minder last van dan met het zachte winterbanden. Passeren van vrachtwagens duikt de auto naar rechts, en bij harde windstoten voel je dat de achterkant zwabbert.
Wie weet wat het is, de auto is uitgelijnd, hielp niets overigens, rijdt goed rechtuit ook en in bochten ook bij de Philip Morris bocht kan je best hard door 80km/u op de hoge bandjes 175/65-15 dus.
Antwoord: Het probleem is opgelost, banden keuze veranderd en ook toespoor verandert.
Antwoord: En nieuwe schokbrekers gemonteerd, probleem grotendeels opgelost.
Ervaring met Toyota iQ 1.4D4-D: Ongekend rap en toch bere zuinig.