Toyota Avensis Touring Sports
Stamboom-onderzoek
Het begon allemaal met de stamvader van de Avensis: de Carina. Met deze grote sedan richtte Toyota zich op zakelijke rijders die hun auto vooral met het verstand kozen. Betrouwbaarheid, veiligheid en lage gebruikskosten waren de belangrijkste argumenten om voor de Carina te kiezen.
In 1997 volgde de Avensis. De Avesis werd nadrukkelijk voor de Europese markt ontwikkeld. Daarom konden het uiterlijk en de rijeigenschappen veel beter op de voorkeur van de Europese klant worden afgestemd. Tegelijkertijd bleven alle sterke punten van de Carina; het DNA van de voorouder was dus nog steeds terug te vinden.
De huidige Avensis stamt uit 2008. In 2012 kreeg het model een facelift. Dat zou logischerwijs betekenen dat het nu tijd is voor een geheel nieuwe Avensis.
Echter: het marktsegment van de Avensis is de laatste jaren gekrompen en omdat de Avensis vooral op Europa is gericht, loont het nauwelijks om een geheel nieuw model te ontwikkelen. Aan de andere kant; het succes is te groot om te stoppen met de Avensis.
Nieuwe Avensis
Toyota koos daarom voor een tussenoplossing. Er werd geen geheel nieuw model ontwikkeld, maar de aanpassingen zijn veel ingrijpender dan bij zomaar een facelift. De investering die Toyota heeft gedaan in de Avensis 2015 is zelfs de grootste die het merk ooit in een bestaand model heeft gedaan.
Voortaan heeft de Avensis hetzelfde moderne front met LED-dagrijverlichting als de Toyota Auris. Alleen die aanpassing zorgt al voor een enorme verbetering! Ook aan de achterzijde oogt de Avensis strakker en straalt de auto meer zelfvertrouwen uit.
Ruimte
Het interieur is geheel nieuw. Net als bij andere Toyota's staat het dashboard nadrukkelijk voor de bestuurder, terwijl het bij veel andere merken ligt. Dat zorgt voor een minder ruimtelijk gevoel, maar daar tegenover staat dat de Avensis een uitgesproken geborgen gevoel geeft.
De ruimte voor- en achterin is gemiddeld voor een auto van deze omvang, waarbij de nieuwe stoelen een speciale vermelding verdienen. Ook de bagageruimte is met 543 liter precies wat verwacht mag worden van een auto als deze.
Dat gezegd hebbende, dient opgemerkt te worden dat geheel nieuw ontworpen concurrenten van recente datum beduidend groter en dus ook ruimer zijn. Ook hier heeft ieder nadeel zijn voordeel, want sommige nieuwe auto's in dit segment zijn tegenwoordig zo groot dat ze ronduit onhandig zijn in de stad.
Uitrusting
De uitrusting is rijker en moderner geworden, maar ook hier is merkbaar dat de Avensis vernieuwd en niet geheel nieuw is. Bij de binnenspiegel is voortaan een compacte eenheid te vinden met daarin een camera en een "lidar" (een combinatie van laser en radar).
Daarmee kan de Avensis zijn positie op de weg bepalen en waarschuwen als de belijning op het wegdek onbedoeld wordt overschreden. Ook leest de computer verkeersborden en wordt de laatst geziene snelheidsbeperking op een klein display naast de snelheidsmeter getoond.
Dankzij de camera en lidar kan de Avensis waarschuwen voor naderend gevaar en zonodig zelfstandig remmen (operationeel tot maximaal 80 km/u).
Wat ontbreekt, is een waarschuwing voor objecten in de dodehoek van de buitenspiegels; dat is technisch gezien namelijk te complex om in een bestaande auto in te bouwen. Ook technische hoogstandjes, zoals head-up display of verregaande smartphone-integratie, ontbreken.
Rijeigenschappen
Door gebruik te maken van nieuwe staalsoorten en lastechnieken, is het bestaande koetswerk een stuk steviger geworden. Dat maakte het vervolgens mogelijk om het onderstel aan te passen. Volgens de technici van Toyota is dit een stuk comfortabeler geworden.
Tijdens de testrit valt juist op dat de Avensis behoorlijk stevig is geveerd, zeker voor een Japanse auto. Daarbij zorgt de nieuwe stuurbekrachtiging ervoor dat de auto kleiner voelt dan deze eigenlijk is. De Avensis heeft daarmee een meer dynamisch karakter gekregen, zonder dat dat afbreuk doet aan het comfort.
Ook de geluidsisolatie is verbeterd. Dit heeft echter tot gevolg, dat geluiden die voorheen wegvielen tegen de rijgeluiden nu veel nadrukkelijker hoorbaar zijn. Met name geluiden van verkeer naast de auto zijn goed hoorbaar; tijdens de testrit is meer dan eens (ten onrechte) gecontroleerd of de zijruiten echt gesloten waren.
Vers bloed
Hét grote nieuws voor de nieuwe Avensis zijn de dieselmotoren. Voor puristen komt het misschien als slecht nieuws, maar de nieuwe dieselmotoren zijn niet afkomstig van Toyota zelf. Om de kosten te beperken heeft Toyota de dieselmotoren betrokken van een vaste partner: BMW.
De nieuwe 2.0 liter "D-4D" motor is goed voor 143 pk / 320 Nm en volgens Toyota "gericht op pure prestaties". In de praktijk blijkt de motor juist een zeer tam karakter te hebben. De krachtbron komt nooit vermogen tekort, maar de prestaties zijn allesbehalve indrukwekkend. Bovendien zijn de verbruikscijfers in de praktijk niet meer dan "voldoende" gezien de geleverde prestaties (testverbruik: 5.4 liter per 100 km).
De nieuwe 1.6 liter dieselmotor daarentegen is een echte aanrader! Ondanks het geringere vermogen (112 pk / 270 Nm) doen de prestaties gevoelsmatig nauwelijks onder voor die van de 2.0 D-4D. Alleen wanneer het uiterste wordt gevraagd, duurt het iets langer tot de 1.6 D-4D doorbijt (lees: terugschakelen gewenst).
Daarbij valt op dat de 1.6 D-4D in de regel zeer laag in de toeren blijft. 100 km/u is 1.500 toeren per minuut en 120 km/u is nog geen 2.000 tpm! Dat zorgt niet alleen voor rust en comfort, maar maakt het ook makkelijker om zuinig te rijden.
Conclusie
Geen nieuw gezinslid, maar wel een aanwinst voor de familie; zo kan de Toyota Avensis 2015 het best omschreven worden. Toyota heeft de Avensis namelijk ingrijpend gewijzigd, maar is niet met een schone lei begonnen.
Het uiterlijk is aangepast en past nu beter bij de andere gezinsleden. Het interieur is compleet nieuw, waardoor het er niet alleen beter uitziet maar ook sterk is gemoderniseerd. De nieuwe dieselmotoren komen van buiten de familie, maar zijn desondanks een aanwinst. De 1.6 D-4D is een echte aanrader vanwege de goede prestaties, de rustige loop en het lage verbruik. De 2.0 D-4D is sterker en sneller, maar het verschil met de 1.6 D-4D is zo gering dat het de meerprijs niet waard is.
Ondanks alle verbeteringen haalt de Avensis het niet bij geheel nieuwe auto's zoals de Volkswagen Passat of Ford Mondeo. De zijn nog verfijnder en nog moderner. Echter: de Avensis is voordeliger en eert nog altijd zijn familiewaarden: betrouwbaar, degelijk en verstandig.
- Nette prijs
- Fijne 1.6 D-4D motor
- Betrouwbaar, degelijk, verstandig
- Vorige audiosysteem klonk beter
- Onhandige locatie bediening parkeerrem
- Veel geluiden van naast de auto hoorbaar