Publicatiedatum: 26 januari 2007
Toyota Auris (2006 - 2012)
Autotest

Toyota Auris (2006 - 2012)

De Corolla is dood, leve de Auris!

Autotest - Sinds jaar en dag is de Corolla het bekendste model van Toyota. Na veertig trouwe jaren is het nu toch eindelijk tijd om afscheid te nemen van de Corolla. In Barcelona stelt Toyota de opvolger voor: de Auris. Is de Auris zoveel beter dan de Corolla dat de nieuwkomer een nieuwe naam verdient?

De Toyota Corolla was altijd een van de verstandigste auto's die voor geld te koop was. De Corolla was niet opwindend of begeerlijk, maar als degelijk huishoudelijk apparaat kende de Corolla geen gelijke. Sinds de introductie in 1966 heeft de Corolla zich bovendien bewezen als een extreem betrouwbare auto. Daarom is het lastig de Corolla te verbeteren en is het een haast onmogelijke opdracht om de opvolger zoveel beter te maken dat die een nieuwe naam waard is.

Toyota Auris (2006 - 2012)

Van binnen naar buiten

Om hun moeilijke opdracht te vervullen, zijn de ontwerpers begonnen bij het interieur. Het exterieur is daar later omheen bedacht. Blijkbaar was de fantasie aan het einde van de ontwerpcyclus op. Toyota wilde de Auris meer emotie en uitstraling geven dan de Corolla, maar de auto heeft niet de flair van de nieuwe Opel Astra of Citroën C4. Alhoewel de Auris zeker niet lelijk is, is het bepaald geen begeerlijke of bijzondere auto om te zien. Op het eerste gezicht is de Auris zelfs niet meer dan een extra gestroomlijnde moderne Corolla.

Over het interieur is des te meer te melden, want binnenin is de Auris een slimme en doordachte auto. Meest kenmerkend voor de Auris is de hoge middentunnel die als een brug tussen de voorstoelen zweeft. Daar onder ontstaat extra bergruimte, maar veel belangrijker is dat de hoog geplaatste versnellingspook perfect onder handbereik ligt. Intuïtief werkt dit meteen prettig, niemand grijpt per ongeluk te laag.

Toyota Auris (2006 - 2012)
Toyota Auris (2006 - 2012)

Het hele dashboard is om de beide voorstoelen heengebouwd. Dat is fraai, geeft een geborgen gevoel en zorgt ervoor dat alles net even prettiger werkt dan gebruikelijk. De gebruikte materialen geven de Auris een hoogwaardige uitstraling. Daarom valt het des te meer op dat het dubbele dashboardkastje (een klep op het dashboard, een klep er onder) is gemaakt van goedkoop plastic. Terwijl de audiosystemen van de Yaris en Avensis beduidend beter klinken dan gemiddeld, is het geluid van de standaard Auris-radio mager.

Ruimte

De geleerden van Toyota laten weten dat het interieur van de Auris uitzonderlijk ruim is. Volgens metingen van de fabrikant biedt de Auris meer kubieke meters aan binnenruimte dan alle concurrenten. Gevoelsmatig is de Auris echter niet bijzonder ruim, want er is een verschil tussen binnenruimte en bewegingsruimte.

De vorm van het dashboard geeft minder vrijheid rondom de voorstoelen. De relatief hoge zit (ondanks de hoogteverstelling van de voorstoelen) en de lage voorruit geven ook een minder groot gevoel van ruimte. Bovendien zijn de hoofdsteunen onvoldoende verstelbaar voor lange bestuurders en dragen ze niet maximaal bij aan de veiligheid. De lage voorruit geeft een betere stroomlijn, maar maakt het lastig hoge verkeerslichten te zien.

„De Auris is een grote verbetering ten opzichte van de Corolla“

De beloofde ruimte komt vooral terug op de achterbank. Die is ruimer dan gemiddeld voor een auto van deze omvang. Volwassenen hebben achterin voldoende hoofd- en beenruimte. Bovendien ontbreekt de storende hobbel op de vloer in het middenin van de auto. Toyota heeft kans gezien deze verstevigingsbalk te verplaatsen zonder dat de veiligheid daar onder lijdt. De bagageruimte is fors en dankzij het "Easy Flat"-systeem is de achterbank letterlijk in een handomdraai plat te leggen voor nog meer laadruimte.

Spaarpotje

De Auris is leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren. Het accent ligt op diesel omdat Toyota de Auris als slim zakelijk alternatief wil aanbieden. Om de zakelijke rijder te verwennen is Toyota's technische hoogstandje, de twee liter "D-4D D-CAT Clean Power" motor beschikbaar. Deze beresterke diesel zorgt voor uitmuntende prestaties en is toch zeer milieuvriendelijk. De 177 pk / 400 Nm sterke motor maakt van de grote Avensis een snelle zakenauto, in de kleinere Auris zijn de prestaties nog spectaculairder.

De slimste zakelijke keuze is echter de lichtste diesel op de prijslijst: de 1.4 liter D-4D met 90 pk / 190 Nm. Deze motor was al beschikbaar in de Corolla, maar is verfijnd en maakt de Auris tot een spaarpotje op wielen. Deze zelfontbrander is zeer zuinig, heeft een lage uitstoot, doet z'n werk in stilte en zorgt toch voor prima prestaties.

Toyota Auris (2006 - 2012)

Ongeacht de situatie presteert de Auris alsof er veel meer dan een 1.4 liter diesel in het vooronder ligt. In de stad is de Auris vlot en levendig, op de buitenweg is de Auris een heerlijke kilometervreter. Al bij een laag toerental is vrijwel het gehele vermogen beschikbaar, meer toeren maken zorgt alleen voor iets meer geluid. Dat vraagt enige gewenning, maar uiteindelijk is de Auris 1.4 D-4D een uitzonderlijk prettige auto. Sterker nog: dit is de fijnste kleine diesel die er op dit moment te koop is!

Mooie naam, mooie motor

Voor de Auris is een geheel nieuwe 1.6 liter benzinemotor ontwikkeld. Die gebruikt zogenaamde "dual VVT-i" techniek. Dat is een mooie naam voor een listig systeem dat de zuurstoftoevoer optimaal regelt met als effect een efficiënte verbranding. Net als de kleine diesel combineert deze benzinemotor bovengemiddelde prestaties met een zeer bescheiden verbruik. Rijwind of banden zijn nauwelijks hoorbaar, de motor wordt pas bij snelheden boven de 100 km/u nadrukkelijk hoorbaar.

Omdat ook deze motor al bij lage toeren prima prestaties levert en omdat de rijgeluiden bescheiden zijn, is de kans groot onbewust te lang in een lage versnelling door te rijden. Daarom is iedere Auris voorzien van een indicator tussen de snelheidsmeter en toerenteller die aangeeft wat het beste moment is om te schakelen. Dat schakelmoment ligt soms onwaarschijnlijk vroeg (bij 60 km/u suggereert het systeem de vijfde versnelling te kiezen), maar in de praktijk kloppen de suggesties steeds. Volgens onderzoek van Toyota rijdt de gemiddelde bestuurder dankzij deze schakel-indicator zo'n 5% zuiniger.

Weggedrag

Ongeacht de gekozen motor is het weggedrag subliem. De Ford Focus is in dit segment nog altijd de ongekroonde koning, maar de Toyota Auris heeft minstens zo'n goede wegligging. De Focus legt de nadruk op sportiviteit, terwijl de Auris kiest voor veiligheid. Bij snelheden waarop menig andere auto zou uitbreken, blijft de Auris de ingezette koers probleemloos volgen. Ook de meest onhandige manoeuvres of plotselinge paniekacties krijgen de Auris niet uit balans.

Toyota Auris (2006 - 2012)

In de stad is de Auris comfortabel op slecht wegdek; zelfs vergeten om te remmen voor een verkeersdrempel is geen probleem. Op hoge snelheid is de auto juist communicatief en uiterst stabiel. Daarmee heeft Toyota een prima combinatie van comfort en communicatie gevonden; precies zoals de Europese bestuurder het graag heeft.

Conclusie

De Auris is een grote verbetering ten opzichte van de Corolla. Maar in tegenstelling tot wat Toyota de koper wil doen geloven is de Auris niet op ieder gebied de beste auto in z'n segment. De Auris borduurt vooral voort op de sterke punten van de Corolla: geavanceerde techniek, een extreem hoge betrouwbaarheid en een lage kilometerprijs (zuinige motoren, hoge restwaarde).

Die eigenschappen zijn nu gekoppeld aan sterk verbeterde rijeigenschappen en sublieme motoren. Daarmee is de Auris een even verstandige auto als zijn voorganger, maar is nu ook ruimte voor emotie en rijplezier. De nieuwe naam geeft de Auris vooral een nieuwe kans bij een nieuw publiek en dat is de auto meer dan waard.

plus
  • Uiterst betrouwbaar
  • Sterke en zuinige motoren
  • Voortreffelijke wegligging
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Goedkoop plastic dashboardkastje
  • Klank audiosysteem onder de maat