Forum Suzuki Vitara
Reacties van eigenaren
Ervaring met Suzuki Vitara 1.6 executive: Heb de Vitara nu 1 maand. Erg goed rijdende auto en vergeleken met onze oude SX4 een stuk ruimer. Nu is mij opgevallen dat er na de koude start een soort getik hoorbaar is. Dit duurde in het begin ongeveer 5 sec. Inmiddels duurt dit bijna een minuut voordat het niet meer hoorbaar is. Zijn er meer die dit geluid hebben opgemerkt?
Antwoord: ennuh, kijk ook eens op VITARAFORUM.nl.....
Antwoord: Een tik? Dat hoort niet volgens mij... Even langs de dealer gaan.
Antwoord: Ben bij dealer geweest. Word niet echt serieus genomen. Gaan direct roepen dat het een product-eigenschap is. Vandaar dat ik graag wil weten of er meer Vitara's last van hebben. Het is na de koude start. Een onregelmatig tikkend geluid. Dat na 30/40 sec minder word.
Antwoord: Geen getik in onze Vitara. Wel geklapper soms van de gordels tegen de harde plastic binnenkant of een rammelende hoedenplank. Deze beide probleempjes zijn makkelijk te verhelpen. Waar komt het getik bij jou precies vandaan?
Antwoord: Geluid komt bij de koude start. Onder de motorkap vandaan. Komt na ongeveer 5 sec op en blijft dan ongeveer 30 tot 50 sec aanhouden. Je hoort het het beste met raam open of na starten ff buiten de auto gaan staan. Denk zelf dat het de ketting is. Na de eerste minuut loopt de motor perfect stil zonder bijgeluid
Antwoord: Waarschijnlijk zelfstellende kleplichters. Als de olie druk ok is stopt het tikken ook.
Ervaring met Suzuki Vitara High Excecutive: Ik heb zeker 8 (lange) proefritten gemaakt om tot het besluit te komen dat deze het wordt. Alles er-op-en-er-aan en je zit als een vorst. Misschien iets harder dan de concurrenten maar het is een kwestie van inzitten. De bank thuis zit ook pas lekker na een tijdje. Over het afwerkingsniveau is niets te klagen. Misschien wat veel plastic, maar in de High is dat miniem. Motorisch geen turbo? Mis 'm niet! Kan dan ook geen extra zorg zijn na 100000 km. Lawaai? Ik kom uit een Renault VelSatis en deze is pas echt stil. Toch merk ik weinig verschil. Valt dus reuze mee. Nog ruim een week en dan staat nullie voor mijn deur. Kan het echte genieten beginnen (na weken van voorpret)!
Ervaring met onderhoud: Suziki he! Dus de eerste jaren zien ze me weinig...:-)
Antwoord: Ik herken dat probleem niet Hr.Vellema. Ik kan niet oordelen over de S Cross, maar de Vitara zal echt anders rijden, al zou dat alleen al komen door het verschil in de wielbasis. Misschien toch 1 keer proberen? En de mening van 1 journalist is toch echt wat magertjes...:-)
Antwoord: 8 proefritten??? ik heb net gelezen in de autoweek dat deze auto hetzelfde stuurprobleem heeft als de S Cross. Jammer, want ik vind dit een heel mooi model, maar aangezien ik mijn S cross heb weggedaan na een half jaar, is een auto met hetzelfde weg gedrag geen optie meer. Veel succes met de auto, en ik hoop dat je er mee om kan gaan dat het stuur niet teruggaat naar de nulstand.
Antwoord: Beste Erik,
De auto stuurt direct, en dat is juist het het probleem bij Suzuki net als bij de S-Cross. Ook ik ontkende het eerst, want in de stad en de polder is het directe sturen geen enkel probleem, juist prettig. Maar... op de snelweg is het een ramp, de auto wil constant ergens heen behalve de rechte lijn, het is zeer vermoeiend, en na enkele lange ritten ben je er helemaal klaar mee.
Bij mijn S-Cross bleef het stuur gewoon staan in de stand waar ik hem inzette. Reactie dealer: daar heeft mijn auto ook last van, het is een product eigenschap.
Mensen voor u deze auto aanschaft: niet luisteren naar de mensen die een roze bril dragen en niets aan het toeval overlaten. Maak een lange proefrit op de snelweg, en kijk dan of het voor u acceptabel is, voorkom een miskoop.
Antwoord: En daar is onze Suzuki "azijnpisser" sss of s.vellema1 weer. Je kunt het nog steeds niet laten om op elke positieve review van een Suzuki je gal te spugen. Focus jezelf op wat positievere dingen, dat is beter voor je gezondheid. Ik weet uit ervaring dat een Suzuki SX4 s-cross een fijne auto is op lange afstanden, ben namelijk net terug van een 6.500 km lange vakantierit door heel Europa. De besturing bevalt echt uitstekend, en dat ook op de autobahn bij 140 km/h. Ook mijn deuren zitten er na 22.000 km nog prima in, zelfs na de wind van gisteren. Wij vinden het de beste auto die we ooit hebben gehad en ik ben ervan overtuigd dat Erik de Vitara uitstekend zal bevallen.
Antwoord: En zo is het maar net Tinuuske of hoe je jezelf ook noemt. Ik blijf doorgaan totdat Suzuki het probleem heeft opgelost, en fijn jongen dat je zo tevreden bent, je bent wel een zeldzaam ras..
Antwoord: Ik neem het hierbij op voor tinuske. Ik heb zelf een s-cross die ook prima rijdt en waar je na een lange rit ontspannen uitstapt dus waar gaat het over?
Antwoord: Ik rijd dagelijks met veel plezier in mijn S-Cross. Besturing is na het inrijden en de update geen enkel probleem, een fijne en zuinige auto. Lees op Autozine Qashqai forum de reacties van S Vellema1 en u weet waar hij op de loonlijst staat.
Antwoord: Kijk maar even op de ANWB site. Onze belangrijkste aanmerking op die S-Cross is zijn matige rechtuit-stabiliteit, waardoor je op langere ritten regelmatig kleine stuurcorrecties moet geven. De Vitara heeft daar ook last van.
here rest my case
Antwoord: Na een proefrit van een half uur moet ik de slechte rechtuit stabiliteit helaas bevestigen. Na rechtsaf rijd je zonder stuurcorrectie op de stoep, het fietspad of berm af, na linksaf stuur je naar een tegenligger. Kennelijk is ook Suzuki de weg kwijt door de milieueisen. Voor een pensionado voldoende reden om te stoppen met de proefrit, ben te vaak gered door de correctie van een goed sturende auto.
Als je hoog zit om de voorkant goed te kunnen zien zie je de boven hangende stoplichten niet, en het nut van de bagageruimte is erg beperkt doordat de passagiersstoelen met de zitting aan de bodem vast zitten. Scheelt en paar kilo maar maakt de auto veel minder functioneel. Helaas de spoeling van degelijke en functionele auto's wordt alsmaar dunner.
Antwoord: Ik heb de Suzuki vitara nu ruim een maand en ik reed Fiat Grande Punto Evo. Deze auto is zeer licht sturend en heeft dual stuurbekrachtiging. Hier moet je absoluut aan wennen en met hoge snelheid zijn de kleinste correcties voelbaar. Je moet dus beste wel geconcentreerd rijden. Een hoop mensen vinden dit zeker niet prettig rijden. Mij beviel het wel. De Suzuki Vitara rijd voor mij niet onbekend. Alhoewel ik het wel begrijp dat mensen heb vinden zwabberen, maar het is niet echt storend voor mij. Ik ben dik tevreden, het enige wat wel vet geweest was een turbo op de 1,6 benzine motor.
Ervaring met Suzuki Vitara: Ik heb er ook een besteld. Het viel me op dat de proefrit gebeurt met een model met 19 inch velgen en banden. Deze zijn niet als extra optie te krijgen maar waarom zetten ze die er dan op? Om een vertekend beeld te geven?
Antwoord: Een liefhebber is alvast aan het tunen geweest. Er zijn vast wel dealers in je buurt die een 'normale' hebben staan...
Ervaring met Suzuki Vitara: Ben nu een maand bezig om nieuwe auto te kopen, na verschillende proefritten was de Suzuki echt dramatisch! Stoelen zo hard als beton, kwa rijgedrag een stuiterbal. Ik deed het raam open en dicht en toen duwde het raam gewoon de deur naar buiten! Echt een sardine blik op wielen totaal niet te vergelijken met Mitsubishi ASX, Nissan Juke. Dus de Suzuki is van mijn lijstje af, begrijp echt de hipe niet omtrent de Suzuki Vitara en zeker niet van auto journalisten! Schande. ...
Antwoord: Niet te geloven Cas van der Meer wat u zegt, ik heb juist mijn Mitsubishi ASX ingeruild voor die mooie Suzuki Vitara. Ben zeer tevreden, stoer uiterlijk, stil van binnen, geen piepjes of rammels en ook nog eens heel zuinig 1op 18. Stoelen zitten ook prima veel meer steun dan in de ASX. Dus of u heeft het niet getroffen of u valt gewoon niet op de Vitara maar er valt niets negatiefs te melden, super auto
Antwoord: Na een proefrit (in topmodel) van 20 minuten is mijn conclusie, van binnen een ruime auto (i.o.m. buiten afm.) redelijke stoelen en motor voldoet voor een 1.6L. Kofferbak voldoende.
Maar op de snelweg constateerde ik het nadeel van deze auto en dat is het lawaai in de auto van de wielkasten. (snelheid 90 - 120 km)
Antwoord: Ik ben zelf suzuki fan dus daar ligt het niet aan, maar die auto weegt maar 1.000 kilo zo groot dus al het lichte goedkope materiaal voel je en merk je in alles terug. Ik vond het enorme tegenvaller van juist Suzuki rijd echt voor geen meter maar gelukkig smaken verschillen dat mag toch.
Antwoord: Ik kom uit een Renault Vel Satis. Een wagen die in 2002 nieuw 44.000 euro kostte. Als er 1 auto is die stil is van binnen dan is het de Vel Satis wel. Maar na een aantal ritten in de VITARA vind ik het allemaal echt reuze mee vallen. Wel een auto die 20.000 euro goedkoper is. Het is ook een kwestie van wennen...
Ervaring met Suzuki Vitara: Deal rond bij de dealer voor splinternieuwe Vitara, hand gegeven... en daarna te horen krijgen dat het niet doorgaat? Niet doorgaat omdat ze zelf een klein rekenfoutje maakten van 300 euro! Jazeker, bij deze dealer gebeurd en ze laten je gewoon gaan en ze geven er niets om. Economie in autoland gaat dus zeker uitstekend. Heel teleurstellend van deze dealer, mijn principe om hier niet mee verder te gaan.
Antwoord: Hoor graag welke dealer u bedoelt, zodat andere kopers in spe naar een andere wel betrouwbare dealer gaan.
Antwoord: Wie is de dealer?
Antwoord: Wat een typisch geval! Inmiddels wel geslaagd?
Antwoord: Vreemd, dat bobijpelaar niet meer wil reageren. Vermoed, dat het niet aan de dealer ligt! Ik wacht met spanning, tot mijn Vitara aut. geleverd wordt.
Antwoord: En? Inmiddels geleverd? Of wanneer is de levering? Ik merk dat de wachttijden toch nog aardig op kunnen lopen. Suzuki kan met moeite de bestellingen bijbenen.
Antwoord: Ben vandaag bij een dealer geweest in de Bijlmer Amsterdam. Ik ken die mensen al wat langer en heb er alle vertrouwen in dat ik op de goede plaats ben. Hoewel ik de nieuwe Vitara een saai geval vind, ben ik er toch maar even in gaan zitten. Ik zou als ik besluit de Vitara te bestellen voor de automaat gaan. Ik rijd best wel veel stukjes stad en dan is dat heerlijk rijden weet ik van andere auto's. Maar er staat geen automaat bij die dealer en ik vroeg mij af, hoe is die automaat. Is er al iemand die een nieuwe Vitara automaat heeft?
Antwoord: Ik heb zowel in de automaat als in de handgeschakelde versie een proefrit gemaakt. Ik zou ook voor de automaat gaan om dat die een extra 6e versnelling heeft en de overbrenging logischer lijkt, maar ook stiller is bij 120/130 km/u. Voor de rest een prima product, relatief zuinig en voldoende trekkracht.
Ervaring met Suzuki Vitara High Excecutive: Matten een middenarmsteun er bij bestellen.
Ervaring met verkoop: Vitara verkoopt zich zelf.