Subaru Forester
Subaru lanceert nieuwe Forester
Het exterieur van de Forester is volledig nieuw. De bredere en scherper ogende voorkant heeft een meer uitgesproken grille die aansluit op de smalle verlichting in verduisterde koplampen. De bolle, uitgklopte zijschermen en de prominente taillelijn benadrukken de SUV-styling, terwijl de hoge horizontale lijn van de achterzijde de achterlichten verbindt. De achterklep is voorzien van een gegraveerd modellogo. De nieuwe Forester is beschikbaar in elf carrosseriekleuren, waarvan twee nieuwe (waaronder de geheel nieuw ontwikkelde kleur River Rock Pearl). De Forester is leverbaar met 18- en 19-inch wielen.
Het interieurontwerp is verbeterd door middel van 3D-vormgeving, waarbij de horizontale lijn door het interieur opvalt. Het instrumentenpaneel loopt naadloos over in de deuren om de ruimtelijkheid van het interieur te vergroten. De trapeziumvormige dwarsdoorsnede van het instrumentenpaneel en de afwerking dragen verder bij aan de hoogwaardige uitstraling.
Handsfree
Een handsfree te bedienen elektrische achterklep met voetsensor (voor het eerst op een SUBARU) vereenvoudigt laden en lossen. De Forester heeft een ruime bagageruimte die groot genoeg is voor vier grote koffers (min. 508 liter tot max. 1.720 liter met de achterbank neergeklapt) en is nu voorzien van haken en bevestigingspunten.
De Forester is uitgerust met een nieuw 11,6-inch Full HD-infotainmentsysteem dat een verbeterde bediening biedt. Er zijn fysieke knoppen voor een aantal functies om de afleiding van de bestuurder tijdens het rijden te minimaliseren. Het systeem beschikt over verbeterde connectiviteit, inclusief draadloze Apple CarPlay en Android Auto, samen met verbeterde navigatie die nu Apple Maps en what3words ondersteunt. Een snelle en draadloze oplader van 10 W is beschikbaar in de middenconsole, terwijl zowel Type-C- als Type-A-aansluitingen beschikbaar zijn voor de voor- en achterpassagiers.
Platform
Het Subaru Global Platform (SGP) is geoptimaliseerd door het toepassen van een volledige binnenframeconstructie, bredere toepassing van structurele lijm en verhoogde stijfheid van de ophangingsbevestigingen, wat resulteert in een stijver en lichter chassis voor verbeterde rijdynamiek. De torsiestijfheid van het chassis is met 10% toegenomen ten opzichte van het vorige model. De nieuwe dubbele tandheugel elektrische stuurbekrachtiging met geoptimaliseerde EPS-instellingen belooft een direct en natuurlijk stuurgevoel.
Dankzij belangrijke onderdelen zoals de luchtinlaat voor, een aangepaste plaat onder de motor en vinnen op verschillende plaatsen, zijn de aerodynamische eigenschappen verbeterd voor een betere rijstabiliteit.
Achteruitrijden
De geheel nieuwe Forester is standaard uitgerust met X-MODE met dubbele functie en is nu ook van toepassing bij achteruitrijden, evenals de Hill Descent Control dat controle en tractie biedt op gladde oppervlakken of steile hellingen. Het claimt flexibiliteit in een breder scala aan activiteiten, bijvoorbeeld bij offroad-rijden. De bodemvrijhheid van de Forester bedraagt 220 mm. Ook heeft hij ruime aan- en afrijhoeken. Zijn trekgewicht bedraagt 1.870 kg.
De af-fabriek aanwezige EyeSight Driver Assist Technology is opgewaardeerd met een nieuw toegevoegde groothoek monoculaire camera en nieuwe voorradar. Het systeem beschikt over 15 functies (vijf nieuwe, zeven verbeterde). Nieuwe functies omvatten het Emergency Driving Stop System (voor het eerst op een SUBARU), wat het risico op ongevallen vermindert als de bestuurder het voertuig niet meer kan besturen (bijv. door een medische noodsituatie).
Het standaard aanwezige Driver Monitoring System (DMS) beschikt over verbeterde en nieuw toegevoegde veiligheids- en gebruiksgemaksfuncties.