Publicatiedatum: 29 juli 2005
Subaru Forester (2002 - 2008)
Autotest

Subaru Forester (2002 - 2008)

Bijgewerkt, fijngeslepen en opgewaardeerd

Autotest - Briefschrijvers willen nog wel eens verbouwereerd reageren. Ze vragen advies bij de keuze van een SUV en geven daarbij een lijstje van kandidaten. Het antwoord van Autozine is vrijwel altijd hetzelfde: in plaats van een keuze uit de geijkte kandidaten volgt het advies een Subaru Forester te overwegen. Waarom? Lees het zelf nu onze favoriete SUV is verbeterd voor modeljaar 2006.

De meeste SUV's gaan nooit off-road. De vierwielaandrijving wordt nauwelijks gebruikt. Inmiddels zijn er daarom al heel wat "look alikes" op de markt die er stoer uitzien, maar in feite niets beter zijn in het terrein dan de gemiddelde personenauto. Sterker nog: behalve de extra ruimte heeft een dergelijke auto alleen maar nadelen in de vorm van een matige wegligging plus een torenhoge aanschaf- en kilometerprijs. De Subaru Forester is een mengeling van SUV en stationcar en biedt daarom het beste van beide. De Subaru is minstens zo ruim als een SUV, maar minder hoog. Dat geeft als vanzelf betere rijeigenschappen en een lager verbuik.

Subaru Forester (2002 - 2008)

Aanleiding voor deze test is de nieuwe versie voor modeljaar 2006. Het concept is gelijk gebleven, maar de auto is op alle punten nagelopen en waar mogelijk verfijnd. De wijzigingen aan het uiterlijk zijn echter minimaal. Alleen met een oude Forester ernaast is het verschil duidelijk. Zo zijn de koplampen, koplampsproeiers, grille, buitenspiegels, voorbumper en breedstralers gewijzigd.

Innerlijk

Ook in de auto is het lang zoeken naar de verschillen. Het is vooral het gevoel dat beter is. Niet langer zijn de individuele delen door verschillende ontwerpers getekend en kwamen ze voor het eerst samen in de auto. Het interieur is niet langer een samenraapsel, maar een harmonieus geheel. Toch houdt een Europese auto meer charme en flair.

Subaru Forester (2002 - 2008)

Als het op prijs/prestatie aankomt, kan deze Japanner de Europese concurrentie juist moeiteloos aan; de uitrusting is compleet en modern. De auto wordt getest bij zeer warm weer en dan valt op dat het klimaatcontrolesysteem zo krachtig is dat het desgewenst een poolwind door de cabine kan jagen. Handig is de dubbele zonnebrilhouder in het dak. Prettig is de radio met 6-CD wisselaar in het dashboard.

Het nogal dunne stuurwiel is helaas nog steeds alleen in hoogte en niet in afstand tot de bestuurder in te stellen. Ook de hoofdsteunen zijn nog niet zo ver verstelbaar dat ze de veiligheid van lange bestuurders kunnen garanderen.

All Wheel Drive

De Forester is, evenals iedere andere Subaru, een ideale caravan-trekker. Dat is allereerst te danken aan de lage gearing. Dit is een tweede versnellingsbak die extra verzetten biedt onder de gebruikelijke eerste versnelling. Dat maakt de auto extreem sterk en dat is zinvol met zware aanhangers op bijvoorbeeld een helling.

Subaru Forester (2002 - 2008)

Niet iedere Subaru is voorzien van lage gearing, maar iedere Subaru is wel voorzien van vierwielaandrijving. Tijdens een eerste kennismaking met de Forester bleek de auto daarmee niet onverdienstelijk in het terrein, alhoewel de geringe bodemvrijheid de Forester niet tot een terreinauto maakt.

Subaru spreekt daarom liever van "All Wheel Drive" om duidelijk te maken dat het niet te doen is om off-road prestaties maar om veiligheid. Daarbij gaat Subaru een stap verder dan gemiddeld dankzij "Symetrical All Wheel Drive". Dit systeem is nu verfijnd met "Active Torque Split", een mooie term voor "slimme verdeling van de kracht over de wielen". De systemen zorgen er samen voor dat zelfs als één of meerdere wielen slippen, de auto de rijrichting blijft volgen en eenvoudig corrigeerbaar is.

„De turbo levert nu geen 210 maar 230 pk en wie niet voorzichtig met de koppeling omgaat, krijgt enorme klappen te verwerken of komt desnoods in een spectaculaire vierwieldrift“
Subaru Forester (2002 - 2008)

Mocht het allemaal niet baten, dan zijn ook de remmen krachtiger dan voorheen. Dat is prettig, maar heeft wel als gevolg dat de auto behoorlijk duikt en schommelt bij hard remmen.

Motoren

De sterkere remmen horen bij een sterkere motor. De 2-liter viercilinder boxermotor kreeg 30 pk extra waarmee het totaal nu op 158 uitkomt. Dat komt niet terug in betere prestaties, maar wel in een levendiger karakter. De reactie op het gas is, vooral bij hoge toeren, directer dan voorheen. Vanuit stilstand lijkt de krachtbron even te aarzelen om daarna steeds prima te presteren. Bij tussenacceleraties, zoals nodig bij passeren op provinciale wegen, presteert de Forester 2.0 uitstekend.

Ook als de auto stevig moet werken, is het geluidsniveau iets lager dan voorheen. Het licht roffelende geluid is karakteristiek voor de "boxermotor". Dit is een iets ander type motor dan gebruikelijk die eenvoudiger van opzet is (lees: betrouwbaarder) en het gewicht lager in de auto legt (lees: betere wegligging).

Subaru Forester (2002 - 2008)

Turbo

De 2-liter motor komt niets tekort, maar voor wie toch (veel) meer wil is er een 2.5-liter boxermotor met turbo. Tijdens een vorige test maakte die krachtbron een cartooneske auto van de Forester. De motor was zo sterk, dat de rest van de auto moeite leek te hebben te volgen. Dat is nu minder, maar nog steeds is de Forester turbo zo snel dat de vraag rijst waar dit goed voor is.

De turbo levert nu geen 210 maar 230 pk en wie niet voorzichtig met de koppeling omgaat, krijgt enorme klappen te verwerken of komt desnoods in een spectaculaire vierwieldrift (die dankzij bovengenoemde techniek uiterst eenvoudig is te corrigeren). Wie een rally niet wil bekijken vanuit het publiek maar mee wil rijden op rallysnelheid, heeft aan de Forester turbo een goede. En dat is niet overdreven, want de turbo accelereert nu in exact 6 seconden van 0 naar 100 km/u en is daarmee één van de allersnelste SUV's op de markt!

Subaru Forester (2002 - 2008)

Conclusie

De Subaru Forester was favoriet in z'n klasse en blijft dat. De reden blijft ook dezelfde. In vergelijking met de meeste SUV's biedt de Forester betere rijeigenschappen tegen lagere kosten met betrouwbaarder techniek. De betere rijeigenschappen zijn te danken aan het uiterlijk. Dit is geen hoge "namaak Jeep", maar een royaal bemeten stationcar. Het gewicht ligt daarom lager en dat maakt de auto stabiel en veilig.

De lage kosten beginnen met een keurige prijs/prestatie verhouding. Het verbruik is een fractie gunstiger dan gemiddeld, terwijl de betrouwbaarheid van de Subaru-techniek bijna legendarisch is.

De verbeteringen maken de Forester op alle punten harmonieuzer en aangenamer in de dagelijkse omgang. De motoren presteren beter, de aandrijving maakt de auto nog veiliger en het uiterlijk is iets moderner.

plus
  • Veilig
  • Betrouwbaar
  • Nette prijs
min
  • Geen diesel verkrijgbaar
  • Duikt nadrukkelijk bij hard remmen
  • Stuurwiel niet over lengte-as verstelbaar