SsangYong Tivoli
Onbekend maakt onbemind?
SsangYong wordt vaak bekritiseerd om de vormgeving en juist daarom heeft de fabrikant bij het ontwerp van de Tivoli de assistentie ingeroepen van een Italiaanse vormgever. Die invloed is duidelijk, want het ontwerp is meer harmonieus en de uitstraling is moderner dan bij de andere modellen van SsangYong. Bovendien maakt het lijnenspel duidelijk dat de Tivoli minder bedoeld is als werkpaard en meer als auto voor de vrije tijd.
Ruimte en uitrusting
Desondanks zijn de bodemvrijheid en in- en uitloophoeken voor het beklimmen van steile hellingen niet vergeten. Tegelijkertijd zorgen de hoekige vormen voor een goede overzichtelijkheid en dito binnenruimte. De hoofd- en beenruimte achterin is bovengemiddeld goed voor een auto van deze omvang, alhoewel dat ten koste gaat van de bagageruimte. Die is namelijk nogal kort, maar dankzij de dubbele (verwijderbare) laadvloer wel heel diep.
Voorin biedt de Tivoli een eenvoudige instap en hoge zit. Omdat de bestuurder uitkijkt op de hoekige motorkap, voelt de Tivoli groter en machtiger dan hij eigenlijk is. De opzet en vormgeving van het dashboard zijn niet bijzonder, maar het voldoet allemaal ruimschoots. De Tivoli behoort tot de generatie auto's die nog volop knoppen en hendels heeft, want het centrale beeldscherm wordt voornamelijk gebruikt voor de bediening van het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Dit "infotainmentsysteem" heeft mooi vormgegeven menu's en ondersteunt Apple CarPlay alsmede Android Auto. De geluidskwaliteit van het audiosysteem is bescheiden en onopvallend.
De overige uitrusting van de testauto is opnieuw ruimschoots voldoende, maar nooit bovengemiddeld. Noemenswaardige voorzieningen op de testauto zijn een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, stoelverwarming, LED verlichting, sleutelvrije toegang, dakrails en een achteruitrijcamera. Op het gebied van actieve veiligheid is merkbaar dat de Tivoli uit 2015 stamt, zo ontbreken dodehoekdetectie en adaptieve cruise-control. Waarschuwen voor gevaar en eventueel ingrijpen als de bestuurder daarop niet reageert kan de Tivoli wel.
Weggedrag
De meeste compacte SUV's zijn in feite verhoogde varianten van bestaande hatchbacks. Dat is merkbaar in het weggedrag, want alleen met een geavanceerd (en duur!) onderstel weten fabrikanten het hogere zwaartepunt te compenseren. De Tivoli geeft de indruk dat het ontwerpproces bij SsangYong precies andersom verliep. De Koreaanse fabrikant is gewend om grote terreinwagens te bouwen en heeft voor de Tivoli juist alles verkleind.
De Tivoli voelt daarom ongebruikelijk solide en vertrouwenwekkend. Zeker wanneer rekening wordt gehouden met het feit dat de Tivoli ook beschikbaar is in uitvoeringen die daadwerkelijk zijn bedoeld voor terreinrijden, is dat een bijzondere prestatie. Echter, wanneer doelbewust de grenzen worden opgezocht is merkbaar dat SsangYong uiteindelijk een compromis moest maken tussen de kwaliteiten op de openbare weg en in het terrein. In te snel gestuurde bochten is merkbaar dat het onderstel veel meer moeite moet doen om de gevraagde koers te volgen dan bij SUV's die alleen bedoeld zijn voor gebruik op de verharde weg.
Motor
Toen de Tivoli werd geïntroduceerd in 2015, werd deze geleverd met een 1.6 liter benzinemotor. Vanaf modeljaar 2021 is er de keuze tussen een 1.2 en 1.5 liter benzinemotor. De testauto is voorzien van de 1.2 liter driecilinder krachtbron en daarmee heeft SsangYong een grote sprong vooruit gemaakt. De souplesse en daadkracht van deze kleine motor zijn namelijk opmerkelijk!
Precies op snelheden die vaak langere tijd worden aangehouden, loopt de motor het mooiste. De verhoudingen van de wat houterig schakelende handbak zijn namelijk zo gekozen dat de motor zowel bij 50 als bij 100 km/u zo'n 2.000 toeren per minuut draait. Vaak kan heerlijk "op koppel" worden gereden, waarbij voelbaar is dat er een flinke reserve beschikbaar is en de krachtbron met veel gemak presteert.
Om het verbruik in de stad te beperken is voorzien in een start/stop-systeem, maar dit is in de praktijk te traag. Meer dan eens sloeg de motor na de automatische start weer af omdat nog niet voldoende arbeidsslagen waren gemaakt om voldoende vermogen te bieden. Op de snelweg is een verbruik van 1 op 20 haalbaar. Samen met de nodige kilometers in de stad kwam het gemiddelde uit op zo'n 1 op 15.
Conclusie
Is de SsangYong Tivoli een gevalletje van "onbekend maakt onbemind"? Ja, maar dit hangt wel sterk af van de gekozen uitvoering. De varianten met 1.5 liter motor, automaat en/of vierwielaandrijving hebben een bovengemiddeld hoge CO2-uitstoot en vanwege de CO2-belasting daarom ook een onevenredig hoge prijs.
De Tivoli met 1.2 liter motor en handbak noteert juist een gunstige prijs. Het trage start/stop-systeem en het houterige schakelen moeten daarbij op de koop toe worden genomen. Afgezien van die ongemakken overtuigt de Tivoli met een solide gevoel, nette uitrusting en bovengemiddelde binnenruimte.
- Solide gevoel
- Volop binnenruimte
- Nette prijs (1.2 handgeschakeld)
- Start/stop-systeem te traag
- Uitrusting merkbaar uit 2015
- Houterig schakelende versnellingsbak