Vinfast
Een nadere kennismaking
Autozine: Wat is het doel van Vinfast?
Vinfast wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen. We zien dat de ontwikkelingen bij de gevestigde orde te langzaam gaan. Daarom ziet Vinfast een gat in de markt.
Autozine: Wat is het belangrijkste verschil tussen een conventioneel merk en Vinfast?
Vinfast is nieuw en daarom verzanden wij minder in procedures om tot een beslissing te komen. De directie zet slechts de grote lijnen uit. Vakmensen beslissen hoe die doelstellingen worden bereikt. Dat is een groot verschil met andere bedrijven, waarbij iedere stap door het management moet worden goedgekeurd. Bij Vinfast zijn het de specialisten die beslissen en daarom kunnen wij veel sneller schakelen.
Of om het anders uit te drukken: wij zetten de stappen die de gevestigde orde nog niet kan of wil zetten. Bovendien zorgt onze werkwijze voor een veel kortere looptijd van ontwerp tot productie en dat is in ons voordeel. Gemiddeld kost het ontwerpen van een auto zo'n 5 jaar, met als risico dat sommige zaken al verouderd zijn wanneer het model op de markt verschijnt. Wij hebben niet minder dan vier auto's binnen vier jaar ontwikkeld en die bieden allemaal de laatste stand van de techniek.
Autozine: Wat is de geschiedenis van Vinfast?
Het merk is in 2017 begonnen en introduceerde in 2018 de eerste auto's, toen alleen nog voor de Vietnamese markt. Dat waren onderhuids BMS'w, maar het uiterlijk en het gehele interieur waren aangepast. Die eerste auto's hadden een verbrandingsmotor en daarmee kan Vinfast zich niet onderscheiden op de wereldmarkt. Deze modellen waren daarom alleen bedoeld om ervaring op te doen. Pas nu wij elektrische auto's aanbieden is het tijd om de wereldmarkt te betreden.
Autozine: Dus Vinfast heeft nog weinig ervaring, hoe kunnen jullie dan toch concurreren?
Vinfast mag dan een Vietnamees bedrijf zijn, het richt zich op de wereld. Daarom zijn vanaf het begin ontwerpstudio's en productiefaciliteiten wereldwijd opgezet. Daar waar de specialisten zitten, hebben wij kantoren. Zo hebben mijn collega's en ik onze sporen verdiend bij GM en zetten die expertise nu in voor Vinfast.
Daarnaast kiest Vinfast er vooralsnog voor om heel veel werk uit te besteden. De vormgever doet zijn werk niet alleen, maar werkt samen met bekende ontwerpers zoals Pininfarina. Onderdelen die Vinfast nog niet zelf kan maken, worden ingekocht bij specialisten. Dat heeft als voordeel dat wij direct dezelfde kwaliteit kunnen leveren als bestaande merken, want wij kopen bij dezelfde leveranciers in.
Autozine: Is Vinfast goedkoper dan andere merken?
Nee. Als wij de markt veroveren op de prijs, dan is het daarna een enorme klus om van het goedkope imago af te komen. Daarom mikken wij zelfs nu al op de "premium markt", alhoewel daar eerlijkheidshalve bij moet worden vermeld dat er verschillende niveaus van premium zijn. Vinfast begint aan de onderkant van de premium-markt.
Autozine: Heeft een Vinfast een typisch Vietnamese uitstraling?
Nee. Vietnam heeft op dit moment geen reputatie op het gebied van industriële producten. Vietnam wordt hoogstens met loempia's geassocieerd en dat is geen goed uitgangspunt voor het imago van een autofabrikant. Ook zien wij het niet zitten om auto's te voorzien van bamboe-panelen of andere cliché-zaken. Onze missie is om wereldwijd de overstap naar elektrisch rijden te versnellen en daarom kiezen wij voor een stijl die wereldwijd zal aanspreken.
Echter, binnen de huisstijl maken wij veel grotere aanpassingen per model dan andere merken. Herkenbaarheid is vooral leuk voor de fabrikant, maar de klant zoekt een auto en geen merk. Ons grootste model, de VF 9, is gericht op de Amerikaanse markt en moet klanten verleiden om hun grote benzineslurpende SUV in te ruilen voor een elektrische SUV. Zij willen een stoere, onverzettelijke auto en geen gestroomlijnde ufo of wereldverbeteraar. Omgekeerd geven de kleinere modellen juist meer ruimte voor vernieuwing en zijn ze veel moderner gelijnd.
Autozine: Kunt u meer vertellen over de gebruikte accu-techniek?
Op dit moment koopt Vinfast alle cellen in bij Samsung. Wij maken er zelf een batterijpakket van. Samsung geeft ons de parameters voor de cellen. Wij bouwen de software die binnen die parameters bepaalt hoe de accu wordt ingezet. Denk daarbij aan welke reserve wordt aangehouden, in hoeverre wordt gekoeld of verwarmd, hoe snel wordt geladen en hoe snel wordt ontladen.
Echter, dit is slechts een eerste stap. Achter de schermen zijn wij al actief om zelf accu-cellen te ontwikkelen. Sterker nog: Vinfast heeft de ambitie om zelf een energieleverancier te worden en allerhande "last mile"-oplossingen aan te bieden. Ook werken wij aan oplossingen om thuis te laden en om thuis energie op te wekken.
Alhoewel de huidige modellen nog niet bidirectioneel kunnen laden, is het de bedoeling dat dit bij de eerstkomende facelift wordt toegevoegd. Binnen afzienbare tijd is het bijna een vereiste dat elektrische auto's kunnen dienen als buffer voor het energienet. Bovendien willen eigenaren van elektrische auto's bijverdienen door te speculeren met de stroomprijs (laden als de prijs laag is, terugleveren als de prijs hoog is).
Autozine: Hoe zit het met infotainment?
Het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is door onszelf ontwikkeld. Het draait op Linux met daar bovenop Android apps. Standaard worden de auto's voorzien van een merkloze versterker en merkloze luidsprekers. Voor een optioneel hifi-systeem zijn wij nog in gesprek met leveranciers, waarbij Meridian de meest waarschijnlijke partner is.
Autozine: Werkt Vinfast ook aan zelfrijdende auto's?
Ja, maar niet meer dan andere merken. Hiervoor kopen wij standaardcomponenten in. Dit zijn sensoren en de bijbehorende computers. De computers hebben kant-en-klare software om objecten te kunnen herkennen. Zo kunnen wij nu al level 2+ zelfrijdende functies aanbieden, net als de gevestigde orde.
In huis werken wij aan zelfrijdende auto's van niveau 4. Echter, Vinfast heeft niet de ambitie om een IT-bedrijf te worden met enorme servers om een eigen model te trainen voor kunstmatige intelligentie.
Autozine: Is er ook aandacht voor milieuvriendelijk produceren?
Uiteraard! Het voordeel van een nieuw merk is, dat wij meteen de nieuwste productietechnieken in gebruik kunnen nemen en niet hoeven te wachten tot oude machines zijn afgeschreven.
Daarnaast gaat onze aandacht uit naar milieuvriendelijke materialen. Het belangrijkste daarvan is vegan leder. Wij hebben een blinde test gedaan met klanten uit Azië, Amerika en Europa. Daar bleek ons vegan leder qua gevoel en uiterlijk steeds als beste te worden beoordeeld; beter zelfs dan het leder van runderen! Alleen nappa-leder scoorde nog hoger, maar gezien de prijs daarvan hadden wij toch al geen plannen om dit aan te bieden.
Leder is zeer milieubelastend vanwege de herkomst uit de veeteelt. Echter, het verwerken van huiden tot een strak en egaal gekleurd materiaal zorgt voor nog veel meer vervuiling. Het vegan leder werd niet alleen hoger gewaardeerd dan runderleder, maar is voor ons ook veel goedkoper. Daarom kunnen wij het ons permitteren om er een veel groter deel van het interieur mee te bekleden en dat zorgt weer voor een hoogwaardigere uitstraling.
Autozine: Laatste vraag: hoe rijdt een Vinfast?
Op het moment van interviewen presenteert Vinfast zich aan de wereld tijdens de Autosalon van Parijs 2022 en zijn proefritten nog niet mogelijk. Wat de ontwerpers wel kunnen zeggen is dat Vinfast zich richt op het grote publiek. Verwacht daarom geen verpletterende prestaties of uitgesproken weggedrag. Een Vinfast moet functioneel en veilig zijn, het is geen pretauto voor liefhebbers.
Wel maakt Vinfast optimaal gebruik van de mogelijkheden die een elektrische auto biedt. Daarom is er geen ouderwetse sleutel of knop om de motor te starten. Wanneer de gordel wordt omgedaan en voor "drive" wordt gekozen, gaat de auto vanzelf aan en zet deze zich in beweging. Starten is iets voor verbrandingsmotoren. Daarnaast kan de bestuurder in stappen bepalen hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal. In de uiterste stand kan met één pedaal worden gereden. De gordel losmaken, kiezen voor "park" en uitstappen is voldoende om de auto weer uit te schakelen.