Smart
Colette ontwerpt nieuwe accessoirelijn voor Smart
Colette aan de Rue Saint Honoré in het eerste arrondissement van Parijs is een allesbehalve conventionele winkel. Al sinds de opening in 1997 onderscheidt Colette zich door een brede collectie designerartikelen: van exclusieve mode via cosmetica tot boeken, muziek en elektronische gadgets. De hippe winkel is niet alleen bekend geworden doordat het werk van beroemde designers in de collectie heeft, maar vooral ook door het feit dat het werk van jonge en talentvolle designers naar voren durft te schuiven. Colette heeft op deze manier al voor verschillende ontwerpers de deuren naar internationale roem geopend.
De collectie van Colette springt in het oog door het spraakmakende design, maar ook door zijn milieuvriendelijke karakter. En dus moesten Collete en Smart elkaar op een bepaald moment tegenkomen. Dat moment is nu. Smart heeft Colette gevraagd een bij het merk passende accessoirecollectie te ontwerpen. Colette schakelde daarop vijf designerlabels in. Niet alleen uit 'traditionele' designsteden als Parijs, New York en Berlijn, maar ook uit landen waar Smart onlangs zijn entree maakte zoals Denemarken en Brazilië. Alle designhuizen kregen de opdracht om zich bij hun creaties te laten inspireren door de kernwaarden van Smart: design, stadse mobiliteit en duurzaamheid. Alle artikelen uit de exclusieve collectie (elk item wordt in een oplage van 150 stuks geproduceerd) is dan ook gemaakt van recyclebare materialen. Sommige accessoires zijn zelfs gemaakt van gerecyclede grondstoffen.
Melissa, een schoenlabel uit Brazilië dat bekend staat om zijn schoenen van gerecycled plastic, ontwierp voor de Colette / Smart collectie zijn eerste herenschoen ooit: de matgrijze Aranha - een schoen die is gebaseerd op het schoeisel van Zuid Franse vissers. Voor de dames ontwierp Melissa de platte Campana Corallo. Deze ballerina is beschikbaar in de kleur zilver die Smart voor zijn auto's gebruikt. Zowel de Arnha als de Campana Corallo weerspiegelt de filosofie van Melissa: minder grondstoffen, meer emotie.
Wood Wood uit het Deense Kopenhagen staat bekend om zijn T-shirts met opvallende graphics. Inmiddels is het daardoor een vaste waarde in de Europese straatcouture-scene. Voor Colette / Smart ontwierp Wood Wood een shirt van organisch katoen. Het thema van dit T-shirt is 'Green Driving' - rijplezier in harmonie met het milieu.
Opening Ceremony uit New York ontwierp voor Smart en Colette een travelbag van organisch katoen. De reistas is voorzien van handige zaken als een flessenopener en een meetlint - beide zijn gemaakt van gerecyclede materialen.
Het Parijse designcollectief Andrea Crews, dat is opgericht door Maroussia Rebecq, tekent letterlijk en figuurlijk voor 150 unieke handgemaakte sieraden, die zijn gemaakt van gerecyclede juwelen. Deze lijn is breed inzetbaar. De sieraden zijn te gebruiken als hanger, maar kunnen ook dienen als sleutelhanger of als decoratie voor de binnenspiegel.
Voor de Colette / Smart-collectie liet Leyla Peidayesh (oprichtster van Lala) zich inspireren door het paradijs, dieren, de natuur en andere manieren om de 'urban jungle' een positieve impuls te geven.
Alle items uit de Colette / Smart collectie zijn beschikbaar via de website Colette.fr. Van 27 augustus tot en met 10 september wordt de collectie ook tentoongesteld in de 'Smart Urban stage' in het Braziliaanse Sao Paulo - een tijdelijke galerie voor urban art.