31 augustus 2022

Skoda

Skoda lanceert nieuwe merkidentiteit

31 augustus 2022 - Skoda lanceert een nieuwe merkidentiteit, als onderdeel van de zogenaamde "NEXT LEVEL Skoda STRATEGY 2030". Hierbij ligt de focus op een nieuwe designtaal, een nieuw logo en de meest ingrijpende corporate identity (CI) update in dertig jaar. Bovendien zet het Tsjechische merk de elektrificatiestrategie in een hogere versnelling: tussen nu en 2026 worden drie nieuwe, volledig elektrische modellen geïntroduceerd. Het VISION 7S studiemodel is de voorbode van een nieuw topmodel van Skoda. In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte Skoda's elektrisch aangedreven zijn. Om dit doel te realiseren wordt de komende vijf jaar nog eens 5,6 miljard euro extra in elektrische mobiliteit geïnvesteerd en 700 miljoen euro in digitalisatie.

Het Tsjechische merk versnelt zijn elektrificatiestrategie en introduceert tussen nu en 2026 drie volledig nieuwe elektrische modellen. Naast een kleine auto worden een compacte SUV en een 7-persoons gezinsauto ontwikkeld. De VISION 7S concept car licht alvast een tipje van de sluier op van de nieuwe 7-zits SUV. In de transitiefase richting volledig elektrische mobiliteit in 2030 versterkt Skoda zijn modellenaanbod met meer efficiënte verbrandingsmotoren en de geheel nieuwe SUPERB en KODIAQ, die in de tweede helft van volgend jaar worden onthuld. In 2024 krijgt de OCTAVIA een update.

Skoda

De VISION 7S concept car is een volledig elektrische SUV met volop ruimte voor zeven inzittenden. De auto heeft tal van Simply Clever vondsten. Het studiemodel is gebaseerd op het modulaire elektrische platform (MEB) van de Volkswagen Groep. Een accupakket van 89 kWh geeft de VISION 7S een rijbereik van meer dan 600 kilometer.

Nieuwe designtaal, nieuw logo en CI-update

Vanaf volgend jaar slaat Skoda een nieuwe, op een elektrische en digitale toekomst gerichte designkoers in. Deze nieuwe designtaal kenmerkt zich door een helder, gereduceerd lijnenspel dat de eenvoud en waarde van de nieuwe Skoda-modellen onderstreept. Opvallende elementen zijn het nieuwe front met het zogenaamde 'Tech-Deck' en de kwalitatief hoogstaande materialen van het interieur.

Het nieuwe merklogo heeft niet langer een 3D-ontwerp. De merknaam krijgt een nieuwe typografie, waarin symmetrische vormen worden gecombineerd met rondingen en hoeken. Voor een betere herkenbaarheid wordt de vleugelvormige 'haÄek' in de letter S geïntegreerd.

Ook de CI ("corporate identity)") wordt vernieuwd. Skoda hanteert voortaan twee kleuren groen, Emerald en Electric Green. Deze kleuren worden geassocieerd met ecologie, duurzaamheid en elektromobiliteit. In eerste instantie wordt de nieuwe CI toegepast in het communicatiemateriaal van Skoda, vanaf 2024 verschijnt de nieuwe merkidentiteit ook op de nieuwe modellen van het merk, in de infotainmentsystemen en op andere elementen van de auto's. De vernieuwde CI wordt ook doorgevoerd op de vestigingen van de Skoda-dealerbedrijven.

Doelen op het gebied van duurzaamheid

Over de gehele waardeketen bekeken heeft Skoda duurzaamheid naar eigen zeggen bovenaan de agenda staan. Zo gebruikt het merk bijvoorbeeld elektriciteit van hernieuwbare energiebronnen. Door in Mladá Boleslav ook accupakketten te gaan produceren, blijft de afstand van transporten kort; hiervoor gebruikt het merk twee elektrisch aangedreven vrachtwagens. Vanaf 2030 worden in de fabrieken in Tsjechië en India auto's geproduceerd die geheel CO2-neutraal gebouwd zijn. Skoda's productiefaciliteit in Vrchlabí neemt hierin een leidende rol; deze fabriek is sinds 2020 al CO2-neutraal.

Skoda maakt ook zijn producten zo duurzaam mogelijk: in de ENYAQ iV bijvoorbeeld wordt 13 kilogram gerecycled plastic toegepast dat is gemaakt van afgedankte accubakken en bumpers. In de carrosserie wordt 40 procent gerecycled staal toegepast, het aandeel gerecycled aluminium bedraagt 60 procent. De zijruiten zijn gemaakt van 20 procent gerecycled glas, terwijl in de ENYAQ iV bekleding wordt gebruikt die voor 40 procent van onbewerkte wol en voor 60 procent van gerecyclede PET-flessen is gemaakt.