Saab 9-3 Cabriolet
Saab toont BioPower Hybrid Concept
De 2,0-liter BioPower-krachtbron is geheel van aluminium en is aangepast voor gebruik van pure E100 bio-ethanol, zodat er helemaal geen fossiele CO2-emissie meer plaatsvindt. Deze krachtbron werkt samen met het elektrische aandrijfsysteem. Dit biedt een brandstofbesparende start-stopfunctionaliteit en een kortstondige koppelvergroting wanneer dat nodig is, terwijl er tevens een nulmodus is, waarin de auto alleen op elektrische energie door het stadsverkeer rijdt en tevens remenergie regenereert.
Het modulaire hybridesysteem van Saab haalt zijn energie uit een onderhoudsvrij 300-volts accupakket. De aandrijving vindt plaats via een 15 kW sterke startmotor met geintegreerde dynamo en een 38 kW sterke elektromotor die achterin is gemonteerd en die de achterwielen aandrijft. Hierdoor beschikt de auto tevens over vierwielaandrijving. Het systeem is in de auto gemonteerd zonder dat er concessies zijn gedaan aan de binnenruimte of de bagagecapaciteit, zoals te zien is bij de onthulling van de Saab 9-3 Convertible in Stockholm.
Het prototype van de BioPower Hybrid Concept is een 9-3 Sport Sedan met automatische transmissie. Naar verwachting zal deze auto in 6,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/uur, een behoorlijke verbetering ten opzichte van de 8,8 seconden die de conventionele benzineauto daarvoor nodig heeft. Indrukwekkender is de tussenacceleratie met de kick-down van 80 naar 120 km/uur, die nu 5,5 seconden in beslag neemt.
De Saab BioPower Hybrid Concept is het eerste project dat als gezamenlijk investeringsprogramma van General Motors R&D (Research and Development) en de Zweedse regering wordt aangekondigd. De Zweedse regering heeft een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum geopend, dat zich richt op veiligheid, emissies en geavanceerde fabricagemethoden van auto's. Dit centrum werkt samen met diverse Zweedse universiteiten, onderzoekslaboratoria en toeleveranciers.
Op de korte en middellange termijn is hybrideaandrijving een tussenoplossing die een brug slaat tussen de huidige technologie en de met waterstof aangedreven auto's van de toekomst. GM richt zich tevens op de introductie van alternatieve brandstoffen en nieuwe technieken die het rendement van verbrandingsmotoren en transmissies verbeteren, zodat de uitlaatgasemissies en het brandstofverbruik omlaag gaan.