Saab 9-3 Cabriolet
Maximale score voor Saab 9-3 Cabrio bij EuroNCAP-crashtest
De Saab 9-3 Cabriolet werd tegelijkertijd met de Saab 9-3 Sport Sedan ontwikkeld, waarbij voor beide auto's hetzelfde veiligheidsniveau werd nagestreefd, ondanks het verschil in carosserie. Dit bracht voor de 9-3 Cabriolet flinke inspanningen met zich mee. De ingenieurs van Saab hebben de carrosserie van de auto zeer stevig weten te maken door versterkingen bij de stijlen van de voorruit, door extra dwarsbalken in de bodemplaat en door een 'boxvormige' structuur achter de achterbank. Verder zijn de portierstijlen en de dorpels versterkt. De toekenning van vijf sterren is een kroon op hun werk. Voor het ontwikkelen van het beschermingssysteem voor inzittenden, Saab DynaCage, heeft Saab bovendien één van 's werelds zwaarste koproltestprogrammas opgezet. Dat heeft een serie voorzieningen opgeleverd die inzittenden bij het over de kop slaan van de auto beschermen. DynaCage bestaat uit opklappende rolbeugels achter, gordelspanners en een in de voorruitstijl geintegreerde rolbeugel.
Saab is blij met de bevindingen van de onafhankelijk opererende EuroNCAP. Echter, de Zweedse fabrikant hanteert al jaren een eigen strategie genaamd real-life safety, dat onder meer is gebaseerd op de uitkomsten van onderzoek naar ongelukken die met Saabs zijn gebeurd. Saab mikt dan ook niet puur op een topscore in het EuroNCAP-onderzoek, maar laat vooral de praktijk van alledag als leermeester gelden.
"EuroNCAP is een onafhankelijke organisatie, waarvan het oordeel wordt gezien als toegankelijke en objectieve informatie voor consumenten", aldus Per Lenhoff, hoofd van de Crash Safety Development afdeling bij Saab Automobile. "Echter het real-life safety-concept blijft voor ons altijd de controlerende factor als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe systemen bij Saab".
