Renault Twingo (1993 - 2007)
Gek op ruimte
Neem plaats in deze kleine Renault en de verbazing neemt alleen maar toe. Het jolige kleurenschema van de buitenkant komt namelijk terug aan de binnenkant. Renault doet geen enkele moeite om plaatstaal te verbergen, maar gebruikt het juist als decoratie! De groene kleur ("Vert Coriandre") van de testauto komt ook terug in de bediening van de ventilatie, het tweekleurige (!) stuurwiel en zelfs de knoppen van de radio. De stoelen zijn niet bekleed met een stemmig grijze stof, maar met een kleurig patroon.
Bovenop het dashboard is een grote rode knop te vinden die niet wordt gebruikt om raketten af te vuren, maar om de alarmlichten in te schakelen. Steeds weet Renault van noodzakelijk kwaad een stijlelement te maken en die frisse kijk op zaken is kenmerkend voor dit guitige karretje. Om de pret verder te verhogen levert Renault allerhande accessoires, uiteraard in fleurige tinten, om de Twingo te "personaliseren".
Ruimte
Wanneer de inzittenden van de schrik zijn bekomen valt nog iets op: dit kleintje is van binnen ontzettend groot! Dat is op de eerste plaats te danken aan een suggestie van ruimte. De voorruit is namelijk veel verder naar voren geplaatst dan gebruikelijk. Het diepe dashboard en de grote afstand tot de voorruit (afgekeken van de Renault Espace) geven een gevoel van ruimte.
Achter het stuurwiel zijn geen klokken, maar alleen controlelampjes te vinden. De snelheidsmeter en brandstofmeter zijn verhuisd naar een plek centraal onder de voorruit en dat blijkt een slimme keuze te zijn. Hiermee staan de klokken namelijk in het blikveld en daarom kost het minder inspanning om de focus te verleggen van het verkeer voor de auto naar de snelheidsmeter. Het vraagt slechts een paar minuten om te wennen aan deze nieuwe plek en dat is het bewijst dat dit eigenzinnige concept werkt.
De Twingo beperkt zich niet tot alleen een gevoel van ruimte. De hoofd- en beenruimte voorin zijn daadwerkelijk goed. Omdat de Twingo ongebruikelijk breed is voor een kleine auto, zitten de bestuurder en bijrijder niet schouder aan schouder, maar op een comfortabele afstand als in een grotere auto.
Heel slim: de achterbank staat op rails, zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer bagageruimte of meer beenruimte achterin. Het verstellen kan zowel vanaf de achterbank als vanuit de bagageruimte. Wie arriveert met een net iets te grote tas boodschappen, hoeft dus niet eerst om te lopen om de kofferruimte te vergroten. Met de achterbank in de achterste stand is de beenruimte achterin welhaast verbluffend. Ook volwassenen zitten prima achterin dit korte autootje! Of om het anders uit te leggen: de afstand van de rugleuning van de achterbank tot het gaspedaal is gelijk aan die van de veel grotere Renault 25! Wat niet ruim is aan de Twingo zijn de deurvakken; met een CD en enkele wegenkaarten zijn ze vol.
Motor
De Twingo wordt aangedreven door een doorontwikkelde versie van de 1.2 liter benzinemotor (2 kleppen per cilinder, injectie) die al vele jaren wordt gebruikt in andere modellen. Het vermogen van 55 pk / 92 Nm past prima bij het relatief lichte koetswerk, waardoor de prestaties ruim voldoende zijn. Op de snelweg haalt de Twingo met gemak hoge snelheden, terwijl in de stad indien nodig brutaal en vlot kan worden gereden.
De eerste versnelling van de testauto liet zich niet altijd even soepel inleggen, maar verder schakelt de Twingo prima. Bovendien: ondanks de weinig geavanceerde motortechniek biedt de bescheiden viercilinder veel souplesse, waardoor schakellui kan worden gereden.
Reken in de praktijk op een verbruik tussen de 1 op 17 en 1 op 20. Daarbij is het belangrijk dat de motor goed wordt warmgereden, want met korte ritjes met koude motor kan het verbruik flink oplopen.
Weggedrag
Zoals eerder aangegeven is de Twingo relatief breed. Dat vertaalt zich in een stabiel bochtengedrag. Verder is de Twingo vooral een goedmoedige auto die is bedoeld voor een groot publiek. Daarom is het onderstel niet uitgesproken hard of zacht en is de Twingo geen bijzondere auto om te rijden.
Conclusie
De Twingo ziet er zo bijzonder en vrolijk uit dat het lijkt alsof zelfs Renault het model niet serieus neemt. Een proefrit bewijst echter dat dit een kleintje is om heel serieus te nemen, want de Twingo zit vol slimme vindingen die de auto echt meerwaarde geven boven het bestaande aanbod. De Twingo onderscheidt zich minder met de rijeigenschappen. Die zijn goed, maar niet beter dan gemiddeld. Die meerwaarde zit in de ruimte en het gebruiksgemak.
- Innovatief concept
- Zeer ruim, vooral achterin
- Vrolijke, onderscheidende vormgeving
- Hoofdsteunen te laag
- Onhandig kleine deurvakken
- Eereste versnelling soms lastig in te leggen