1 juli 2021
 

Renault

Renault werkt samen Envision AESC

Autozine
1 juli 2021 | Renault Group gaat een strategisch partnerschap aan met Envision AESC voor de vestiging van een gigafabriek in Douai, Frankrijk. De fabriek zal worden gebouwd in de buurt van Renault ElectriCity en zal ultramoderne, koolstofarme batterijen produceren met een competitief kostenplaatje. Op deze manier wil Renault Group elektrische mobiliteit in Europa toegankelijker maken. Renault Group ondertekent een protocolakkoord met de Franse startup Verkor om samen krachtige batterijen te ontwikkelen en te produceren, met het oog op een belang van meer dan 20% in het kapitaal van Verkor.
AutoCoach
Info

De twee nieuwe partnerschappen vullen de bestaande systemen binnen Renault Group aan. Zo is er het historische akkoord met LG Chem, dat momenteel batterijmodules levert voor het elektrische gamma van Renault. Binnenkort zal het ook de modules voor de toekomstige MeganE leveren. Tegelijkertijd gaan de gesprekken met ACC verder om dit ecosysteem eventueel vanaf 2027 te vervolledigen. Ook gaat binnen de Alliantie het onderzoek verder om de technologie van solide batterijen tegen 2030 te implementeren via het ASSB-project (All Solid-State Battery technology).

Renault

In het kader van zijn elektrische strategie werkt Renault Group samen met Envision AESC, dat in 2024 een gigafabriek zal bouwen in Douai met een capaciteit van 9 GWh om tegen 2030 24 GWh te behalen. Envision AESC, de batterijtak van het wereldwijde groene technologiebedrijf Envision Group, zal tot 2 miljard euro investeren in de productie van ultramoderne, koolstofarme en kostenefficiлnte batterijen voor elektrische modellen, waaronder de toekomstige R5. Met dit partnerschap wil Envision AESC tegen 2030 2.500 banen creeeren.

De gigafabriek van Envision AESC creлert niet alleen 700 extra banen in Hauts-de-France. Ook door de nabijheid van de productievestigingen van Renault ElectriCity (Douai, Maubeuge en Ruitz), kan Renault Group zijn concurrentievermogen en de efficiлntie van zijn productieketen op de markt van de elektrische voertuigen aanzienlijk versterken.

De gigafabriek van Douai effent de weg voor de productie van een koolstofarme batterij, in lijn met de doelstellingen van de Europese Green Deal. De fabriek bevordert ook de ontwikkeling van een circulaire economie wat betreft het recyclen van afval en afgedankte batterijen. Voor Renault Group is de fabriek een belangrijke troef om in 2040 en in 2050 wereldwijd koolstofneutraal te zijn in Europa. De verkoop van het merk Renault zal tegen 2030 voor 90% bestaan uit elektrische voertuigen.

Renault Group en Verkor: een pilotproductielijn voor hoog presterende batterijen tegen 2022 en een gigafabriek tegen 2026. Als aanvulling op zijn partnerschap met Envision AESC ondertekent Renault Group een protocolakkoord om in het kapitaal van Verkor te stappen met een participatie van meer dan 20%. Renault Group is van plan om deel te nemen aan het consortium dat in 2020 werd opgericht rond deze Franse startup, dat wil inspelen op de uitdagingen van digitalisering, decarbonisatie en herindustrialisering van Frankrijk en Europa in de sector.

Samen willen Renault Group en Verkor een krachtige batterij ontwikkelen voor het C-segment en de hogere segmenten van het Renault-gamma en de Alpine-modellen. Via het consortium zullen ze op middellange termijn meer dan 1.200 rechtstreekse banen creeeen.

Dit partnerschap zou in eerste instantie tot stand komen door de financiering van een R&D-centrum (Verkor Innovation Center) en een pilotlijn voor de prototyping en de productie van cellen en batterijmodules in Frankrijk vanaf 2022. In een tweede fase zal Verkor van start gaan met zijn project om de eerste gigafabriek van 'high performance'-batterijen in Frankrijk te bouwen. Het bedrijf streeft naar een initiлle capaciteit van 10 GWh voor Renault Group vanaf 2026, die tegen 2030 kan oplopen tot 20 GWh.

De samenwerking tussen Renault Group en Verkor zal steunen op een gemeenschappelijk stappenplan om enerzijds de koolstofuitstoot van het productieproces van batterijen met 75% terug te dringen in vergelijking met de huidige processen. Anderzijds willen de partners een bevoorradingsketen opzetten die traceerbaarheid mogelijk maakt en die de veiligheid van de grondstoffen voor elektrische wagens garandeert.

De participatie in het kapitaal van Verkor is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden die van toepassing zijn op dergelijke transacties, met name de voorlegging ervan aan de personeelsvertegenwoordiging overeenkomstig de geldende regelgeving.

Renault opent orderboeken Trafic 2021Renault opent orderboeken Trafic 2021
15 september 2021
Renault onthult Megane E-TechRenault onthult Megane E-Tech
6 september 2021
Mobilize introduceert LimoMobilize introduceert Limo
27 augustus 2021
Renault werkt samen met STMicroRenault werkt samen met STMicro
25 juni 2021