2 oktober 2018
 

Renault EZ-ULTIMO

Renault toont EZ-ULTIMO

Autozine
2 oktober 2018 | Met de EZ-ULTIMO rondt Renault zijn trilogie van robo-voertuigen af die de mogelijkheden van toekomstige deelmobiliteit verkent. De EZ-ULTIMO is gebaseerd op hetzelfde platform als de EZ-GO, het eerste voertuig uit deze serie dat liet zien hoe gedeelde stedelijke mobiliteit eruit kan zien. Daarna kwam de EZ-PRO die liet zien in welke richting we denken als het gaat om 'last mile delivery'. De EZ-ULTIMO sluit af als passionele en krachtige robo-voertuig.
 

De Renault EZ-ULTIMO (uitgesproken als 'EASY ULTIMO') rijdt autonoom, is volledig elektrisch en verbonden. Het luxueuze robo-voertuig is bedoeld om aan te bieden als service. Dat kan voor een specifieke trip, een circuit of een reservering voor een dag. De gebruikers kunnen op verschillende manieren reserveren. Specialistische bedrijven zoals vijfsterrenhotels of luchtvaartmaatschappijen zouden deze service kunnen aanbieden in aanvulling op hun bestaande premium diensten. Zij kunnen klanten een unieke, branded en premium reiservaring bieden.

Renault

De Renault EZ-ULTIMO is een robo-voertuig, zonder bestuurdersplek, en is uitgerust met autonome rijtechnologie op niveau 4 op de schaal van 5 van SAE International. Dat betekent dat het zijn afstand ten opzichte van de voorligger bewaart, in de rijbaan kan blijven, van rijstrook kan wisselen (bijvoorbeeld bij een inhaalactie) en kan keren op een kruising. De auto kan zichzelf ook beveiligen in geval van uitzonderlijke incidenten in zijn omgeving. Dat kan de auto zelf of door de verbinding met het supervisiecentrum. Dankzij de niveau 4-technologie is de EZ-ULTIMO in staat om zowel in als buiten de stad te rijden, zoals naar een luchthaven of van een hotel naar een toeristische locatie. Er gelden hierbij twee voorwaarden:

  • De route dient duidelijk te worden afgebakend en in HD te worden afgebeeld, zodat het voertuig uiterst betrouwbare informatie heeft over zijn exacte positie op de weg.
  • Het voertuig dient te zijn aangesloten op de snelweginfrastructuur, zoals verkeerslichten, kruispunten en eventuele tolpoorten, zodat het autonome systeem tijdig kan anticiperen op kritieke punten of obstakels op de weg.

Ongeacht de situatie zijn de dezelfde sensoren actief: radar, lidar, camera's en ultrasone sensoren. De software verwerkt en analyseert alle data die de sensoren verzamelen en past zich, qua instelling, automatisch aan zodra de situatie verandert van in de stad naar buiten de stad en andersom.

Renault

Eenmaal in de Renault EZ-ULTIMO kunnen passagiers genieten van een grote, gastvrije en comfortabele ruimte die is ingericht als woonkamer. In een neo-retro ambiance genieten de inzittenden van de diensten boord die de luxe ervaring compleet maakt. De EZ-ULTIMO verwelkomt zijn passagiers alsof ze 'thuis' zijn met een grote zetel voor de persoon die tegen de rijrichting inkijkt en een comfortabele bank voor de twee achterste passagiers. Deze opstelling zorgt voor een natuurlijke manier van converseren. Dankzij een wielbasis van 3,88 meter en de speciale elektrische aandrijflijn met de batterijen onder de vloer creëert de auto een enorme ruimte aan boord met een vlakke vloer voor de passagiers. De bagage wordt opgeslagen in een speciaal compartiment aan de achterzijde dat via de buitenkant toegankelijk is.

Net als bij de EZ-GO en EZ-PRO bevinden de wielen zich onder aerodynamisch gevormde kappen die voor een betere stroomlijn zorgen. Dezelfde kappen bieden bescherming bepaalde onderdelen die tegelijk ook minder onderhoud vragen. Bovendien hebben ze een gunstige invloed op de voetgangersveiligheid. De meeste sensoren en camera's die worden gebruikt door het autonome niveau 4-besturingssysteem zijn gemonteerd in kleine vierkante ruimtes die zich in de hoeken aan de voor- en achterkant van de carrosserie zijn geplaatst. Andere bevinden zich achter de zijkant van de carrosserie en in de dakantenne. De GPS en wifi G5-antennes van de EZ-ULTIMO zijn gemonteerd in de dakantenne die automatisch wordt geactiveerd zodra de auto wordt gestart. Dit is de beste locatie voor een zo groot mogelijk bereik en voorkomt hier het beste het verlies van connectiviteit. Zowel voor als achter zijn de koplampen en remlichten van de EZ-ULTIMO verzonken in de aerodynamische kappen over de wielen. De achterlichten worden aangevuld door een strook lichtgevende filamenten die elkaar kruisen om diamanten te vormen, volledig in lijn met de carrosseriestijl. De conceptcar is uitgerust met een 4CONTROL-chassis met vierwielbesturing die ten goede komt aan de wendbaarheid en veiligheid, zowel in als buiten de stad.

Renault

Wanneer de EZ-ULTIMO de stad verlaat, worden de twee kleine zijvleugels achter de stroomlijn van de achterwielen geplaatst om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren. In stilstand staat de EZ-ULTIMO zeer laag bij de grond. Wanneer onderweg activeert de ophanging om de het voertuig enkele centimeters te liften om bijvoorbeeld gemakkelijker verkeersdrempels te nemen.