6 maart 2018
Feedback
 

Renault EZ-GO

Renault toont EZ-GO

Autozine
6 maart 2018 | In het najaar van 2017 presenteerde Renault zijn toekomstvisie op persoonlijke mobiliteit met de SYMBIOZ Concept en de SYMBIOZ-demonstratieauto. In 2018 presenteert het de visie op gedeelde mobiliteit met Renault EZ-GO. Renault EZ-GO is een robo-auto voertuig, elektrisch aangedreven en zonder bestuurder. Hij is ontwikkeld voor gedeelde mobiliteit in stedelijke omgeving voor maximaal zes personen. Bij Renault EZ-GO horen ook speciale ophaalstations die worden geïntegreerd in de omgeving. Renault EZ-GO is veel meer dan een conceptauto. Het is zowel een voertuig als een service. Het wordt onderdeel van de 'smart city', zoals die wordt ontwikkeld door overheden en de particuliere sector. Het modulaire platform is ook geschikt voor andere toepassingen die Renault later dit jaar presenteert. Renault EZ-GO is het eerste lid van een familie van conceptauto's die in de loop van 2018 wordt gepresenteerd.
 

Renault EZ-GO staat voor de toekomstvisie van Renault op een on-demand mobiliteitsservice die een aanwinst zou zijn voor iedere stad. Met een herkenbare vormgeving die de filosofie uitdraagt en de toewijding om duurzame, efficiënte mobiliteit voor iedereen te bieden. Bovenop het symbolische aspect zijn er ook functionele aspecten, waardoor Renault EZ-GO een dubbele rol heeft in de stad. Ten eerste vereenvoudigt het reizen voor iedereen, zowel als zelfstandige vorm van vervoer als onderdeel van een groter vervoerssysteem. Van deur tot deur of tussen stations. Het systeem is betaalbaar doordat het om gedeelde mobiliteit gaat. Doordat het reizen eenvoudiger maakt, ervaart de reiziger minder spanning en krijgt hij meer persoonlijke en zakelijke keuzevrijheid. Ontspanning en werk komen in de plaats van het besturen van een auto. Verder heeft Renault EZ-GO een positief effect op de situatie in steden. Behalve dat gedeelde mobiliteit de doorstroming van het verkeer in de steden bevordert en de behoefte aan parkeerruimte verlicht, is Renault EZ-GO ook duurzaam, stil en schoon dankzij het emissievrije design, slimme elektriciteitsnetwerksystemen en het slimme hergebruik van batterijen. Met zijn trapeziumvormige design, beperkte hoogte en grote glasoppervlak biedt de Renault EZ-GO een uitstekend uitzicht op de stad. Tegelijk is hij minder opvallend dan een conventionele stadsbus of shuttleservice.

Renault

Statistieken tonen aan dat autonoom rijden leidt tot een belangrijke afname van het aantal ongelukken. Renault EZ-GO heeft autonomie op niveau 4 op de schaal van vijf van SAE International - een internationale organisatie, gevestigd in Amerika, die is gespecialiseerd in de normering voor de vervoersindustrie. Niveau 4 betekent dat de auto zelfstandig de afstand tot zijn voorganger aanhoudt, in zijn rijstrook blijft, van rijstrook wisselt om bijvoorbeeld in te halen en correct afslaat op een kruispunt. De auto kan zichzelf ook naar een veilige plaats rijden als in zijn nabijheid een incident plaatsvindt. Dat doet het zelfstandig of door aansturing van een 'connected monitoring'-centrum - een technologie die nog in ontwikkeling is onder leiding van de Alliantie.

Renault EZ-GO vervoert inzittenden met optimale veiligheid. Dat is te danken aan de beperkte snelheid (50 km/u), de brede opening aan de trottoirzijde zodat passagiers afgeschermd van het overige verkeer kunnen in- en uitstappen, en de lichtmarkering op de grond buiten de auto, die aangeeft waar het platform onder de deur uitkomt.

Renault

Ook de veiligheid voor het overige verkeer in de stad en de voetgangers gaat erop vooruit met Renault EZ-GO. Dat is onder meer te danken aan de kenmerkende verlichting die aangeeft wanneer het voertuig in autonome modus rijdt. Lichtbalken zenden boodschappen uit, zoals pijlen wanneer voetgangers willen oversteken en geluidssignalen die de aanwezigheid van het stille voertuig kenbaar maken aan voetgangers en fietsers.

Passagiers hebben in het interieur de ruimte en zitten in een halve cirkel op een comfortabele bank, voor gemakkelijk onderling contact. Bij de reservering van de Renault EZ-GO is meteen ook de exacte zitplaats vast te leggen. Als iedereen zit en de bagage is bevestigd op de daarvoor bestemde plaats, is een druk op een knop voldoende om het voertuig te laten vertrekken.

Renault

Met WI-FI aan boord hebben de passagiers continu toegang tot hun digitale leven. Ze kunnen hun smartphone via inductie opladen, Er is een groot scherm aan de binnenzijde van de portier waarop reisinformatie is te lezen, zoals de aankomsttijd, geplande tussenstops en informatie over toeristische plekpleisters in de stad. Afgelopen jaar toonde Renault deze connectiviteit van de auto met de infrastructuur (V2X ofwel vehicle-to-infrastructure) in de autonome demonstratieauto SYMBIOZ. De beeldschermen bij het Renault EZ-GO station tonen culturele en toeristische informatie over de stad. Ze bieden ook de mogelijkheid om trips te boeken met diverse vormen van transport of bijvoorbeeld entreekaarten voor musea. Afhankelijk van het gebruiksscenario zijn nog veel meer opties mogelijk. In aanvulling op de boeking van een zitplaats kan de gebruiker via de EZ-GO app op de smartphone of via het scherm in het EZ-GO station de reis verder aan zijn persoonlijke wensen aanpassen. Passagiers kunnen kiezen uit meerdere voertuigen, gereserveerd voor bepaalde categorieën klanten. Bijvoorbeeld voor (zes) toeristen die de auto geheel voor zichzelf willen en een geleide ontdekkingsreis door de stad willen maken.

Dankzij het trapeziumvormige design past de Renault EZ-GO mooi in het straatbeeld. Hij is ontworpen om een zo breed mogelijk gezichtsveld te creëren voor de sensoren van de autonome systemen en om het daglicht van bovenaf via het panoramische dak naar binnen te laten schijnen. De beperkte hoogte van het voertuig zorgt ervoor dat het zicht van voetgangers in de stad niet belemmerd wordt. De stroomlijn van de Renault EZ-GO vormt een integraal deel van het ontwerp en de esthetische vormgeving van het voertuig. Tevens beschermt het delen als de wielen en ophanging, waardoor het voertuig minder onderhoud en reiniging vereist. Ook houdt het de verspreiding van vuil oor het welzijn van de stadsgebruikers.

Renault

De Renault EZ-GO is gebouwd op een platform dat speciaal is ontworpen voor elektrische aandrijving, met een elektromotor op de achteras voor maximaal interieurcomfort. De motor drijft de achterwielen aan, terwijl de batterij is gemonteerd onder de vloer van het voertuig. De Renault EZ-GO is voorzien van 4CONTROL-vierwielbesturing voor optimale manoeuvreerbaarheid en veiligheid in stedelijk gebied. Als de Renault EZ-GO stilstaat, ligt het voertuig laag bij de grond. Tijdens het rijden is de rijhoogte van het voertuig enkele centimeters verhoogd door de actieve dempers. Bijvoorbeeld om comfortabel ober verkeersdrempels te rijden. Renault EZ-GO heeft een draadloos laadsysteem voor inductiebatterijen en die automatisch functioneert zonder tussenkomst van personen.

Alle sensoren die nodig zijn om autonoom te rijden (radars en lidars, ultrasone sensoren, camera's) zijn gegroepeerd in de afneembare antenne op de achterspoiler. Deze komt automatisch tevoorschijn als het voertuig start. De sensoren worden ook gebruikt in autonome personenauto's, maar sommige systemen zijn specifiek afgestemd voor ritten in de stad in plaats van op snelwegen, bijvoorbeeld om een breder gezichtsveld rond het voertuig te creëren.