Renault
Renault opent eigen museum in 2027
Ger project is bedoeld om de rijke industriële en culturele geschiedenis van Renault voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk te maken. Vanaf 2027 kunnen bezoekers zich onderdompelen in de geschiedenis van Renault Group. Het project biedt de kans om iconische modellen (opnieuw) te ontdekken. Het gaat niet alleen over technische innovatie, maar ook over maatschappelijke verandering.
Auto's vormen immers steden, beïnvloeden levensstijlen, kunst en cultuur en zijn zo directe getuigen van het dagelijks leven. Voor bezoekers brengt het nieuwe expositiecentrum persoonlijke herinneringen tot leven, bijvoorbeeld aan specifieke Renault-modellen of reclames die hun tijdperk markeerden. Tegelijk krijgen ze de kans om uitzonderlijke kunstwerken die zijn gestimuleerd door het Renault Fonds te bewonderen.
Het expositiecentrum biedt ook interactieve belevingen, speciale evenementen en technologische innovaties. Zo vertelt een meeslepende odyssee in virtual reality het verhaal van het merk. Het is een avontuur dat nauw verweven is met de geschiedenis van Frankrijk.
Het expositiecentrum komt bij de fabriek in Flins, op 40 kilometer van Parijs. Deze fabriek, die in 1952 werd geopend, produceerde meer dan 18 miljoen auto's en is daarmee het tastbare bewijs van een unieke industriële geschiedenis. Hier komen de herinnering aan miljoenen auto's en de ambities voor een duurzamere mobiliteit samen.
Flins was de productiebasis van iconische modellen zoals de Dauphine in de jaren '50, de Renault 5 in de jaren '70 en '80, de Renault 4, vier generaties Clio en de ZOE. In 2021 onderging de fabriek een transformatie en werd omgevormd tot de Refactory, waar onderdelen een tweede leven krijgen als exponent van het streven naar de circulaire economie van mobiliteit.
Gelegen tegenover de autofabriek, aan de rand van Flins en Elisabethville, wordt het expositiecentrum een toegangspoort tussen de omliggende steden en de wereld van Renault. Het wordt een verbindende schakel tussen de stad en het industriële terrein.
Het gebouw is een ontwerp van architect Jacob Celnikier van bureau CGA en sluit harmonieus aan op de loodrechte lijnen van de oorspronkelijke fabriek. Die werd ontworpen door Bernard Zehrfuss, winnaar van de Prix de Rome in 1939. In contrast met de uitgesproken horizontale lijnen van de fabriek krijgt het nieuwe gebouw sterke verticale accenten. De structuur lijkt op een trap van zes in elkaar grijpende blokvormen, die geleidelijk in grootte toenemen zoals Russische Matroesjka-poppen. Hierdoor ontstaan er op elk niveau openingen in de gevel, waardoor bezoekers al van buitenaf een glimp kunnen opvangen van de omvangrijke collectie binnen. De gevel is open en uitnodigend, in tegenstelling tot de gesloten, massieve volumes van de fabriek op de achtergrond.
Het expositiecentrum krijgt een evenementenruimte van 2.800 m2, omringd door zones voor werk, consultatie en opslag. Het meest spectaculaire gedeelte herbergt de collectie: honderden auto's in verticale rekken vormen een indrukwekkende wand die niet alleen vanuit de evenementenruimte, maar ook van buitenaf zichtbaar is via de openingen in de gevel.
De evenementenruimte zelf is vormgegeven als een grote hal met een trapsgewijs oplopend plafond - vanaf de ingang tot aan de imposante vitrines met de auto's op de rekken. Het gebouw bevat daarnaast ook een werkplaats voor voertuigrestauratie en opslagruimtes voor onderdelen en materiaal.
De collectie
Er is ook een grote hoeveelheid objecten die het verhaal van Renault sinds 1898 vertellen. Met meer dan 2.400 strekkende meter aan archieven beschikt Renault over een indrukwekkende verzameling documenten en objecten die de geschiedenis van het bedrijf weerspiegelen. Onder de duizenden stukken bevinden zich affiches, ontwerptekeningen, miniaturen en speelgoedauto's, trapauto's, bekers en medailles, en boeken die samen de bibliografie van Renault vormen. Dankzij de nieuwe tentoonstellingslocatie krijgt het grote publiek toegang tot deze rijke archieven, die van onschatbare waarde zijn voor het begrijpen van de geschiedenis van het merk en zijn creaties.
Uiteraard is er ook toegang tot een schatkamer aan auto's: enkele honderden modellen in perfecte staat. Ze zijn geconserveerd en gerestaureerd en bestrijken de hele geschiedenis van Renault - van de allereerste auto gebouwd door Louis Renault in 1898, de Type A, tot vooroorlogse modellen, Formule 1-bolides, iconische Alpine modellen en visionaire conceptcars.
Opmerkelijk is dat meer dan de helft van deze auto's nog steeds rijdt, een bewijs van de zorgvuldige conservering. Al jarenlang zorgen zes gespecialiseerde technici voor het onderhoud en de restauratie van alle historische auto's in de Renault-collectie, zodat elk model de weg op kan. Die expertise krijgt ook een plek in het centrum, met een restauratiewerkplaats voor zowel aandrijflijnen als carrosserieën.
Kunst
Renault bezit ook enkele honderden kunstwerken die eveneens tentoongesteld zullen worden. Sinds de jaren '30 is Renault een pionier in het ondersteunen van hedendaags design. Deze unieke kunstcollectie is opgezet om bruggen te slaan tussen kunst en industrie. Om dit streven te onderstrepen kondigde de Renault Groep in juni 2024 de oprichting aan van het Renault Fonds voor Kunst en Cultuur. De rol van het fonds is het veiligstellen en beschermen van de bestaande collectie. Maar ook het vernieuwen ervan door samen te werken met hedendaagse kunstenaars. Renault ondersteunt met het fonds ook aanstormend kunstenaarstalent, met een bijzondere focus op street art die nauw verbonden is met de wereld van Renault producten.
De historische collectie van het Renault Fonds voor Kunst en Cultuur omvat enkele honderden iconische werken. Dat zijn bijvoorbeeld foto's van Robert Doisneau, die gedurende zijn carrière nauwe banden met Renault onderhield. Of een creatie uit 1967 van Arman geïnspireerd op de Renault 4, een serie van Erró gewijd aan de Renault 5, werken van Victor Vasarely en Art Brut-geïnspireerde stukken van Jean Dubuffet.
Het Fonds ondersteunt ook hedendaagse urbane kunst. Voorbeelden zijn werken zoals Bourgeon en Accrescent van Dan Rawlings, gemaakt van een historische Renault 5 en een nieuwe Renault 5 E-Tech electric, en Heritage van César Malfi, gecreëerd in 2024 in de Refactory in Flins, waarbij een zijpaneel van een Scenic E-Tech electric is gebruikt.