Renault R-Space
Renault onthult R-Space Concept
Qua interieurdesign is de verwantschap met de concept car DeZir goed zichtbaar, onder meer door de vormgeving van het dashboard en de stoelen. De bestuurder zit als het ware in een cockpit met een zwevend dashboard, dat voor een groot deel op de bestuurder is gericht.
Achterin is de ruimte volledig gericht op de kinderen: het is een geheel modulaire ruimte, die bestaat uit een eenvoudige, universele vorm, de kubus. 27 kleine motortjes bedienen even zoveel zesvlakken van verschillende hoogtes, waardoor er vier posities mogelijk zijn: vlak oppervlak, verhoogd, console en een willekeurige speelruimte (alleen als de auto stilstaat). De kubus wordt gewoonlijk gebruikt in meubeldesign en is een onverwachte verschijning in de autowereld: hij is duidelijk aanwezig in het interieur en bedekt zelfs de vloer en de portierpanelen.
De R-Space is uitgerust met de Energy TCe Concept motor. Deze benzinemotor met directe inspuiting geeft een voorproefje van het gamma TCe motoren dat Renault in 2012 op de markt brengt.
Deze concept driecilinder motor met een cilinderinhoud van 900 cm3 is voortgekomen uit de Renault-Nissan Alliantie. Gekoppeld aan de automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling levert hij prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een 1.6-liter motor met een vermogen van 110 pk (80 kW) en een koppel van 160 Nm. Daarbij heeft hij een lage CO2-uitstoot van slechts 95 gram per kilometer, wat overeenkomt met een verbruik van slechts 3,7 l/100 km.
"Exhaust Gas Recirculation Boost"-technologie en start/stop zorgen er in combinatie met een verminderde wrijving voor dat het verbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk worden beperkt. En dat terwijl er niet wordt ingeboet aan prestaties. De verbranding heeft extra veel aandacht gekregen wat onder meer zorgt voor een uitstekende reactietijd bij het accelereren, met name in de lage toerengebieden.
Om het verbruik te verbeteren en de uitstoot van vervuilende stoffen te beperken, is de R-Space uitgerust met een zogenaamd 'DrivingEco2' systeem. Met een druk op de 'Eco' knop, past het systeem de reactie van de motor automatisch aan afhankelijk van verschillende factoren die een rol spelen bij het energieverbruik (hoogteverschillen, buitentemperatuur, belading, inschakeling van verwarming of airconditioning, enz.). De functie 'DrivingEco2 Advies' waarschuwt en informeert de bestuurder over het beste gedrag op het gebied van zuinig rijden, en dit in alle veiligheid.
De Renault R-Space is uitgerust met het Visio System, een systeem waarbij een ingebouwde camera bovenin de voorruit gekoppeld is aan rijhulpsystemen. Dankzij dit systeem verzamelt 'DrivingEco2' informatie over de omgeving (verkeerslichten, zebrapaden, enz.). Vervolgens geeft het systeem de bestuurder advies over hoe hij zo zuinig mogelijk kan rijden. Als de camera bijvoorbeeld ziet dat het stoplicht op rood springt, adviseert 'DrivingEcO2' de bestuurder om geen gas meer te geven.
Als de camera daarentegen genoeg ruimte ziet en de afstand groot genoeg is, zal het adviseren om geleidelijk aan de gewenste rijsnelheid te bereiken. Aan het einde van de rit toont 'DrivingEcO2 Score' de prestatie voor zuinig rijden en specificeert voor de bestuurder verschillende punten, zoals het gebruik van het gaspedaal of het afremmen op de motor. Op deze manier kan de bestuurder bekijken hoe zuinig hij rijdt en krijgt hij gepast advies. De zuinige rijstijl van de bestuurder wordt ook leuk voor de passagiers. Zo krijgen kinderen die een computerspelletje spelen op de schermen in de hoofdsteunen, automatisch een bonus als de bestuurder een zeer goede eco-prestatie levert op een gedeelte van het traject.