31 januari 2024

Renault

Renault maakt specificaties Master E-Tech bekend

31 januari 2024 - Renault maakt de specificaties van de Master E-Tech Electric bekend. Renault levert de Master E-Tech electric met keuze uit twee batterijvarianten. Een actieradius tot 460 kilometer (WLTP) geldt voor de versie met de 87 kWh-batterij en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm. Daarnaast is er een versie met een 40 kWh-batterij, een actieradius tot circa 200 kilometer (in afwachting van certificering) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm.

Voor het optimaliseren van het rijbereik van de nieuwe Master heeft Renault zich vooral geconcentreerd op twee zaken: de aerodynamische eigenschappen van het gestroomlijnde 'Aerovan'-design en het multi-energieplatform dat verschillende aandrijflijnen kan huisvesten, evenals het innovatieve dynamisch remsysteem en batterijwarmtebeheersysteem. De luchtweerstandscoëfficiënt(SCx) van de bedrijfswagen is ruim 20% verlaagd ten opzichte van de vorige Master.

Renault

Laadvermogen

De elektrische Renault Master E-Tech electric biedt over een laadvermogen tot 1.625 kg, een trekgewicht van 2.500 kg en een maximum toegestaan totaalgewicht tot 4 ton. Het model mag bestuurd worden met een B-rijbewijs. Mede dankzij het warmtebeheersysteem van de batterij blijft het energieverbruik in theorie beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met de 87 kWh-batterij.

Tevens is de 87 kWh-versie van de Master E-Tech electric geschikt voor snelladen (DC) met vermogens tot 130 kW, waarmee onder ideale omstandigheden in circa 30 minuten 252 kilometer aan rijbereik is bij te laden. Laden bij een publiek AC-laadpunt kan met een vermogen van 22 kW, waarmee de batterij in minder dan 4 uur van 10 tot 100% is op te laden.

V2L en V2G-functies

De elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Renault Master worden beschikbaar met functies voor Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Via stopcontacten in de cabine en laadruimte kunnen adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere apparaten worden aangesloten.

Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Daarnaast kan ook energie uit de batterij worden terug geleverd aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren. Deze technologie heet Vehicle-to-Grid (V2G).

Connectiviteit

De nieuwe Renault Master E-Tech electric wordt geleverd met verschillende, functies die worden bediend als een smartphone. Zo berekent Google Maps aan de hand van eigen voorkeuren de optimale route. Tevens kan met behulp van de electric Route Planner, op basis van de gewenste betaalmethode, laadsnelheid of gewenste laadlocatie, de route naar een laadstation worden berekend.

Via de My Renault-app, waarvan de verschillende remote-services specifiek zijn ontwikkeld voor elektrische voertuigen, blijft de nieuwe Renault Master E-Tech electric verbonden met het digitale ecosysteem van de gebruiker. Het leven van de gebruiker wordt ook vereenvoudigd met de diensten van Mobilize door extra functionaliteiten op het gebied van connectiviteit.

De Renault Master is de enige bedrijfswagen in deze categorie die in Frankrijk wordt geproduceerd: alle aandrijf- en carrosserievarianten zijn afkomstig van dezelfde productielijn in Batilly (in het oosten van Frankrijk). De levering van de nieuwe Renault Master E-Tech electric start voor de zomer.