Renault
Ampere en Stratus werken samen
Batterijen op basis van LXMOTM vormen een oplossing voor elektrische auto's. Ze combineren een hoge energiedichtheid die vergelijkbaar is met - of zelfs beter dan - die van NMC-batterijen (nikkel, mangaan, kobalt), met een lage kostprijs en een hoge bestendigheid zoals bij LFP-batterijen (lithium, ijzer, fosfaat). Op systeemniveau leidt de combinatie van een hoge energiedichtheid met een verbeterde bestendigheid tot batterijpacks met een energiedichtheid die tot twee keer zo hoog is als die van packs op basis van NMC of LFP. Dit biedt Ampere belangrijke voordelen op het gebied van ontwerp en kostenefficiëntie. Het resultaat: elektrische auto's met een groter rijbereik, betere veiligheid en een lagere kostprijs.
De inzet op kobaltvrije technologie vormt de derde stap in de batterijstrategie van Ampere. De eerste stap is het gebruik van NMC-technologie vanwege de hoge energiedichtheid. De tweede stap is de toepassing van LFP-technologie, die vanaf 2026 wordt geïntroduceerd in modellen van Renault.
De inzet op materialen zoals LXMOTM draagt bij aan zowel een verminderde milieu-impact als een minder complexe toeleveringsketen. Daarmee speelt Ampere in op twee van de grootste uitdagingen in de wereldwijde EV-industrie.