Renault Megane Turbo 280 RS
Renault Megane R.S. Trophy-R komt naar Nederland
De Trophy-R is de snelste uitvoering in de Mégane R.S.-reeks en op talloze punten gemodificeerd voor betere circuitprestaties. Dankzij de expertise van Renault Sport en de toepassing van geavanceerde autosporttechniek vestigde de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R zelfs een nieuw ronderecord voor voorwielaangedreven productieauto's op de Nürburgring-Nordschleife (07:40,100).
De belangrijkste eigenschappen van de nieuwe Trophy-R ten opzichte van de reguliere Mégane R.S. Trophy zijn het 130 kg lagere gewicht (zonder opties), de nog radicalere benadering van de wielophanging en de verbeterde aerodynamica voor meer neerwaartse druk. Zo is onder meer de achterbank vervangen door een lichtgewicht frame om vier extra wielen mee te nemen. Een titanium uitlaat van AkrapoviÄ en instelbare schokdempers van Öhlins zijn standaard. De Bi-material high-performance Brembo-remmen zorgen voor constante remprestaties, ook onder zware (circuit-)omstandigheden. De Bridgestone Potenza S007-banden zijn speciaal voor Renault Sport ontwikkeld.
Normaal optioneel, maar standaard in de Nederlandse consumentenprijs inbegrepen, zijn het R.S. Monitor telemetriesysteem voor een optimale circuitbeleving en het speciaal ontwikkelde bandennet van Sabelt om wielen vast te zetten achterin de Trophy-R.
De 1,8-liter turbomotor met Formule 1-turbotechniek is ongewijzigd ten opzichte van de reguliere Mégane R.S. Trophy. De krachtbron levert 300 pk (221 kW) en 400 Nm en wordt in de Trophy-R uitsluitend geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.