Renault Megane RS
Geweld(ig)
De vierde generatie van de Megane maakt deel uit van het grote "vernieuwingsprogramma" van Renault. Alle nieuwe modellen delen dezelfde technische basis. En omdat een topmodel daar niet onder mag lijden, vormt juist de grootste en meest luxueuze Renault de norm. Door grofweg dezelfde componenten te gebruiken voor alle modellen dalen de kosten en kan geavanceerde techniek beschikbaar worden gemaakt voor een grotere groep kopers.
Ondanks het feit dat de nieuwe aanpak de kosten voor het ontwikkelen van een nieuw model sterk verlaagt, besloot Renault geen nieuwe Megane Coupé of Cabriolet uit te brengen. En omdat de sportieve "RS" traditiegetrouw op de driedeurs Coupé was gebaseerd, leek het alsof ook de RS zou komen te vervallen. Vanwege de grote vraag naar een nieuwe RS koos Renault een andere insteek: dit keer is de sportiefste Megane een vijfdeurs.
Uiterlijk vertoon
En om toch een onderscheidend uiterlijk te kunnen bieden, is meer gedaan dan alleen het toevoegen van "decoratie". Zo is in plaats van wielkastverbreders die op het bestaande koetswerk worden geplaatst, gekozen voor daadwerkelijk andere wielkasten. Sterker nog: het grootste deel van het plaatwerk is uniek voor de RS! Het resultaat is een brede, uiterst gespierde en zelfs imposant ogende Megane. Let daarbij ook op details, zoals de breedstralers in de onderbumper die de zwart/wit geblokte vlag uit de racerij voorstellen.
Binnenin zijn de aanpassingen minder radicaal. Het interieur is afgewerkt met carbon(look). Het stuurwiel heeft een groot RS-logo onderaan en een rode lijn ter oriëntatie bovenaan. De elektronische handrem heeft plaatsgemaakt voor een mechanische handrem, zodat zeer getalenteerde coureurs deze zouden kunnen gebruiken voor een "handrembocht". De bestuurder en bijrijder zitten laag in kuipstoelen met veel zijdelingse steun. Bij veel andere auto's gaat dit ten koste van de beenruimte achterin, maar omdat de sportstoelen van Renault een zachte achterzijde hebben, resteert toch nog voldoende beenruimte op de achterbank. Dat is belangrijk, want auto's zoals deze worden gekozen omdat ze sportief en tegelijkertijd even praktisch zijn als een gewone hatchback.
Net zo als bij iedere andere Megane vervult het grote, staande beeldscherm in het dashboard een centrale rol. Hiermee wordt het audio-, communicatie- en navigatiesysteem bediend. Voor deze RS komt daar een "RS Monitor" bij, waarmee rondetijden kunnen worden bijgehouden en zelfs video-opnamen kunnen worden gemaakt van alle sportieve uitspattingen. Kenmerkend voor iedere Megane is "Multi Sense", waarmee kan worden gekozen voor een comfortabel, neutraal of sportief karakter. Voor de RS is een "race" modus beschikbaar, waarmee de auto nog scherper wordt en de elektronische vangnetten meer vrijheid geven.
Prestaties
De Megane RS wordt aangedreven door dezelfde motor als de grote Renault Espace en de sportwagen van zustermerk Alpine: de A110. Dat wil zeggen: in de basis delen al deze auto's dezelfde 1.8 liter viercilinder benzinemotor, maar per model worden aanpassingen gemaakt. De luxe Espace moet stil en zuinig zijn, terwijl bij de RS de nadruk ligt op prestaties. In getallen uitgedrukt: de Megane RS levert 280 pk / 390 Nm.
De krachtbron komt tot leven met een diepe grom, waarna de Megane RS zich vrijwel even makkelijk laat rijden als de alledaagse versie. De reactie op het gaspedaal is niet uitgesproken agressief en ook de koppeling laat zich gemakkelijk bedienen. De versnellingen van deze handgeschakelde Megane RS zitten zeer dicht op elkaar en dat vraagt wél enige gewenning. Een grappig detail: het diepe motorgeluid overstemt de subwoofer van het Bose-audiosysteem, waardoor dit een stuk beschaafder klinkt dan in andere Meganes.
Alhoewel de Megane RS niet opdringerig uit uitdagend is, is wel altijd merkbaar dat de motor altijd vermogen paraat heeft. Met name rond de 3.000 tpm is heel veel koppel beschikbaar, waarmee de RS machtig kan versnellen. Wanneer het gaspedaal resoluut wordt ingetrapt, blijft de RS versnellen tot zo'n 6.000 tpm. Dan geeft de motor een stevige "trap na" en moet een volgende versnelling worden gekozen. Dat is: als de bestuurder daar het lef voor heeft en de weg lang genoeg is, want de prestaties zijn voldoende om binnen een oogwenk hoogst illegale waarden op de snelheidsmeter te toveren.
Vanuit stilstand staat de 100 km/u binnen 5.8 seconden op de teller en wie het durft kan door tot 255 km/u. Op het moment van schrijven is de Megane RS daarmee iets sneller dan de belangrijkste concurrenten. Alleen de extreme auto's in dit segment (300 pk+ en 10.000 euro duurder) zetten nog snellere tijden neer.
Weggedrag
De Megane bedient zich van alleen voorwielaandrijving, terwijl bij dit vermogen vierwielaandrijving een logischere optie zou zijn geweest. Dat is goed merkbaar bij de hier gereden versie met handgeschakelde versnellingsbak. Bij bruut en voluit accelereren vanuit stilstand heeft de RS tot zo'n 60 km/u wielspin! Ook de elektronische hulpsystemen lijken daar weinig aan te kunnen doen.
Bij rechtuit accelereren is wielspin sensationeel en onschuldig, maar in de bocht is het funest. Daarom voorziet Renault in een "differentieel met beperkte slip". Hiermee krijgt het buitenste wiel (dat de grootste afstand aflegt) meer vermogen toebedeeld dan het binnenste (dat een kortere afstand aflegt). Op die manier wordt wielspin voorkomen en liggen de bochtsnelheden hoger. Onderstuur (het wegglijden van de auto over de voorwielen) blijft vrijwel uit. Let op dat de versie met automatische versnellingsbak is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel, terwijl de testauto met handbak een elektronische variant heeft. Beide zorgen voor een beter weggedrag, maar de elektronische versie remt het binnenste wiel simpelweg af, hetgeen voor meer slijtage en minder hoge snelheden zorgt.
In vergelijking met de concurrentie heeft de Megane weinig semi-zelfrijdende functies die de bestuurder assisteren. In het geval van de Megane RS hoeft dit echter geen nadeel te zijn: het zorgt er namelijk ook voor dat de rijervaring puur blijft. Mede omdat de elektronica de bestuurder niet in het rechte spoor probeert te houden, valt op dat de RS-rijder de weg kan "lezen" via het stuurwiel. Dankzij het prima onderstel laat de RS zich op slecht wegdek niet zomaar uit koers brengen. Wanneer dit toch gebeurt, herstelt de auto zich snel.
De laatste, maar misschien wel belangrijkste, troef van de Megane is vierwielbesturing. Ook de alledaagse Megane is te voorzien van "4Control", maar in de RS maakt dit systeem echt een verschil. Bij lage snelheden sturen de achterwielen mee, zodat de draaicirkel kleiner wordt. In plaats dat de voorwielen de auto door de bocht trekken, is het alsof de Megane zich naar de bocht vormt. Bij hoge snelheden en flauwe bochten sturen de achterwielen iets tegen, waardoor de auto stabieler wordt en de bochtsnelheden nog hoger komen te liggen. Dit alles zorgt voor veel minder wringen van de wielen en maakt de Megane dynamischer en vertrouwenwekkender. De bestuurder voelt als vanzelf aan dat de Megane RS tot heel veel in staat is en dat geeft zowel het superieur gevoel dat hoort bij een auto als deze, alsmede heel veel rijplezier.
Conclusie
Renault heeft in korte tijd een geheel nieuwe generatie auto's geïntroduceerd. Het "geheim" achter al die nieuwe modellen is dat ze dezelfde technische basis delen. Op die manier kunnen de kosten lager worden gehouden en genieten alle modellen dezelfde voordelen. Voor de vierde generatie van de Renault Megane betekent dat meer ruimte dan voorheen, een geavanceerd infotainment-systeem, sterke motoren en een verfijnd onderstel. En laten dat nou net de ideale ingrediënten zijn voor een sportieve auto!
Bij een gewone Renault Megane zorgt het geavanceerde onderstel voor een goede combinatie van comfort en sportiviteit. Bij de RS gaat Renault een stap verder en zorgt dit onderstel (in een aangepaste versie) voor een uitstekende balans, terwijl nog voldoende comfort resteert voor dagelijks gebruik. De vierwielbesturing maakt een gewone Megane veiliger, terwijl het de Megane RS dynamischer en stabieler maakt dan de tegenstrevers. De turbomotor uit de andere Renaults is in de Megane RS sterk en uitdagend. Dat maakt deze Megane RS geweldig!
- Serieus snel
- Uitmuntend weggedrag
- Even praktisch als een gewone Megane
- Alleen als vijfdeurs
- Vermoeiend op lange afstand
- Hogere co2-uitstoot dan concurrentie