Publicatiedatum: 4 november 2015
Alfa Romeo Giulietta QV
Rij-impressie

Alfa Romeo Giulietta QV

Alfa-mannetje

Rij-impressie - Wat is de beste sportieve hatchback? Is dat de overbekende Volkswagen Golf GTI? Of misschien de oppermachtige Ford Focus RS? De bloedmooie Opel Astra GTC OPC wellicht? Het aanbod van snelle hatchbacks is groot. Zo groot zelfs dat menigeen de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde bijna zou vergeten...

Helaas heeft de Giulietta de schijn tegen. Voordat de proefrit begint, worden de gegevens van de concurrenten naast elkaar gelegd en dan komt de Alfa Romeo er niet goed uit. De "Giulietta Quadrifoglio Verde" heeft minder vermogen dan de tegenstrevers, laat de "traagste" sprinttijd van 0 naar 100 km noteren en heeft de hoogste CO2-uitstoot.

Sexappeal

Maar... juist een sportieve hatchback wordt met het gevoel gekozen en minder met het verstand. En wanneer het gevoel mag spreken, weet de Alfa Romeo juist als geen ander te charmeren. Om te beginnen met het uiterlijk. Terwijl de concurrenten het vooral moeten hebben van een strak en gespierd uiterlijk, biedt de Alfa Romeo een dosis sexappeal dat alleen van een Italiaan kan komen!

Alfa Romeo Giulietta QV
Alfa Romeo Giulietta QV

De testauto is bovendien uitgevoerd in een bijzondere mat-metallic lak die er niet alleen bijzonder uitziet, maar zelfs bijzonder voelt! Let ook op de Quadrifoglio-schilden op de flanken, waar een compleet verhaal achter zit. Zo symboliseren de drie hoeken de drie coureurs die Alfa Romeo voor het eerst aan overwinningen in de autoracerij hielpen.

Uiteraard is het interieur van de Quadrifoglio Verde sportief aangekleed, waarbij de kuipstoelen het meest in het oog springen. Helaas zitten de stoelen niet voor iedereen even prettig. Bij lange chauffeurs drukken de metalen sierdelen rond de hoofdsteun in de schouderbladen. Bovendien kan een metalen buis onderin de rugleuning hinderlijk tegen de onderrug duwen. Dit is echter puur afhankelijk van het postuur van de bestuurder; anderen zitten juist prinsheerlijk in de Quadrifoglio.

Omdat de Quadrifoglio het topmodel van de Giulietta is, zijn alle zaken die bij de andere uitvoeringen optioneel zijn nu standaard.

Weggedrag

Wat ook tot de uitrusting behoort is een zogenaamde "DNA"-schakelaar. Hiermee kan worden gekozen voor een dynamisch, normaal of aangepast karakter. Hiermee worden het karakter van de motor, de besturing, de remmen en het elektronische stabiliteitssysteem aangepast.

In de sportieve stand laat het ESP niet alleen meer wielspin toe, maar wordt ook een elektronische variant van een sperdifferentieel geactiveerd ("Q2"). In scherpe bochten wordt het binnenste wiel (dat een minder grote afstand hoeft af te leggen) iets afgeremd, waardoor de auto beter in balans blijft en de wegligging verbetert. In de dynamische stand worden de remmen bovendien altijd op scherp gezet, zodat deze sneller reageren.

Het onderstel van de Quadrifoglio is in alle gevallen stug, maar niet zo hard dat de auto oncomfortabel is op slecht wegdek. Sterker nog: één van de sterkste punten van deze Alfa Romeo is dat de auto ook bijzonder is om te rijden bij lage snelheden.

Alfa Romeo Giulietta QV

Dankzij de bijzondere aankleding, de gevoelige besturing en het imposante motorgeluid (waarover later meer) heeft de bestuurder altijd het gevoel een bijzondere auto te rijden. De meeste concurrenten zijn bij lage snelheid nauwelijks interessanter dan een basis-uitvoering en worden alleen op snelheid spannend.

Alfa Romeo Giulietta QV

Prestaties

Het hart van de Giulietta Quadrifoglio wordt gevormd door een 1.7 liter, viercilinder turbomotor. Bij deze krachtbron hoort een bijzonder verhaal. Bij de introductie van de Quadrifoglio was het motorblok grotendeels van gietijzer. Met een vermogen van 240 pk was de motor sterk genoeg om dienst te doen in Alfa Romeo's supersportwagen: de 4C. Echter, het blok was te zwaar. Daarom werden alle gietijzeren delen vervangen door aluminium.

De Giulietta proviteert van deze aanpassing, want de Quadrifoglio wordt voortaan aangedreven door de lichtgewicht incarnatie van de bestaande krachtbron.

Alfa Romeo Giulietta QV

Het vermogen wordt via een zestraps automatische versnellingsbak overgebracht op de voorwielen. Alfa Romeo kiest voor een automaat met dubbele koppeling, omdat deze sneller schakelt dan zelfs de beste coureur dat zou kunnen.

Bovendien geeft de computer tussengas, zodat het toerental niet terugvalt tijdens het schakelen. Dat zorgt niet alleen voor nog betere prestaties, maar ook voor een spannend geluid.

Alfa Romeo Giulietta QV
Alfa Romeo Giulietta QV

En over geluid gesproken: van alle compacte hatchbacks heeft de Giulietta veruit het spannendste motorgeluid. Bij een stationair toerental klinkt de auto ronduit bescheiden, maar eenmaal op snelheid brult de viercilinder als geen ander! Wie niet beter weet, denkt dat deze Alfa heel wat meer aan boord heeft dan een 1.7 liter "viercilindertje".

En dat is kenmerkend voor deze Italiaan: het gaat niet om de prestaties op papier, maar om de ervaring. In vergelijking met de concurrentie mag de Quadrifoglio dan minder vermogen hebben, in absolute zin blijft 240 pk heel veel vermogen voor een auto van deze omvang. Daarbij is de turbomotor lekker bijterig, waardoor de sensatie compleet is.

Alfa Romeo Giulietta QV

Conclusie

Van alle snelle hatchbacks is de "Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde" de minst bekende en op papier de minst spannende. Een proefrit leert echter dat onbekend in dit geval zeer zeker onbemind maakt.

Met 240 pk is de Quadrifoglio nog altijd een serieus snelle auto. Deze Alfa Romeo gaat zelfs een stap verder als het gaat om de presentatie. Terwijl de tegenstrevers alleen bijzonder zijn wanneer het hard gaat, geeft de Giulietta ook het gevoel iets bijzonders te rijden bij lagere snelheden. Daarbij overtuigt de auto met een sexappeal waar de voornamelijk Duitse concurrentie alleen maar van kan dromen.

Tenslotte: de Giulietta Quadrifoglio is misschien minder populair dan de tegenstrevers, maar maakt dat deze Alfa Romeo niet alleen maar exclusiever?

plus
  • Uitstekende grip dankzij Q2
  • Opzwepende, levendige turbomotor
  • Altijd het gevoel iets bijzonders te rijden
min
  • Fors verbruik
  • Minder snel dan de concurrentie
  • Kuipstoelen vooral bedoeld voor kleine bestuurders