Mini Coupe
Schandalig leuk
Een MINI heet niet voor niets MINI: het is een kleine auto. Hoe leuk een coupé er ook uitziet, bij het zien van de MINI Coupé is menigeen bezorgd over de resterende binnenruimte. Gelukkig blijkt die zorg ongegrond: ondanks het verlaagde dak (de coupé is 3 cm lager dan de hatchback) is de hoofdruimte heel behoorlijk. Dat is mede te danken aan de twee "happen" uit het dak die buiten niet te zien zijn, maar binnenin voor belangrijke centimeters extra hoofdruimte zorgen.
In vergelijking met een traditionele MINI ligt de voorruit van de Coupé veel vlakker. Dat staat niet alleen beter, het draagt ook bij aan de intieme coupé-sfeer in het interieur. Het nadeel is dat hoge verkeerslichten nauwelijks zijn te zien. Een voordeel is juist dat de Coupé minder gevoelig is voor steenslag, want dat is een bekend probleem van de traditionele MINI.
Achter de voorstoelen is geen achterbank te vinden. Omwille van de vormgeving ligt ook de achterruit vrijwel vlak en dus zou de hoofdruimte achterin minimaal zijn geweest. Daarom heeft MINI niet gekozen voor een onbruikbare achterbank, maar voor een extra grote bagageruimte (280 liter, tegen 160 voor de gewone MINI). Die bagageruimte is bovendien gemakkelijk bereikbaar via de grote achterklep.
Zonder een meter te rijden heeft de MINI Coupé het hart van de testrijder al veroverd: dankzij het aangepaste uiterlijk ziet de Coupé er spannender uit dan de gewone MINI (het is minder een "damesauto") en het interieur geeft het geborgen gevoel van een echte coupé. De bestuurder en bijrijder zijn zich er daarom continu van bewust met een bijzondere auto op stap te zijn.
Weggedrag
Maar MINI beperkt zich niet tot het inspelen op het gevoel. De Coupé deelt het onderstel met de MINI Cabrio en dat is voor deze gelegenheid nog stugger afgeveerd. Tel daarbij de directe besturing die de MINI van nature al heeft en het rijplezier is compleet.
Maar juist omdat de Coupé nog meer uitdaagt tot razendsnel bochtenwerk, valt op dat het nog beter had gekund. Alhoewel de auto scherp en direct stuurt, zou het gevoel in het stuurwiel nog beter kunnen. Zo voelt de bestuurder niet welke weerstand de voorwielen ondervinden en op het scherpst van de snede geeft dat onzekerheid. Bij een mindere auto zou dit nooit zijn opgevallen, maar de Coupé vraagt bijna om iedere bocht sneller te nemen dan de vorige en daarom wenst de bestuurder nog meer feedback.
Iets soortgelijks geldt voor de remmen: deze zijn sterk en bijtgraag, maar met nog meer gevoel in het rempedaal zou de bestuurder nog meer uit de Coupé kunnen halen. Aan de andere kant: een dergelijk karakter zou de Coupé tot een hardcore sportwagen maken en nu is de auto dagelijks bruikbaar.
Een grappig detail: boven beide zijruiten ontbreekt een handgreep. Dat zou in andere auto's niet opvallen, maar omdat de MINI tot zo veel in staat is, is zo'n houvast essentieel voor de passagier. Tijdens een hogesnelheidstest wist de bijrijder zich slechts met moeite aan het dashboard en de deurpanelen vast te houden.
Prestaties
De Coupé is voorzien van dezelfde 1.6 liter turbomotor als de andere MINI's. De testauto is een "Cooper S" en dat betekent een vermogen van 184 pk / 240 Nm. Dankzij het uiterlijk en de bijzondere sfeer in het interieur lijkt de Coupé echter nog sneller dan een gewone "Cooper S".
Letterlijk alle zintuigen worden geprikkeld om de sensatie compleet te maken, want bij gas loslaten klinkt een sputterend geluid uit de uitlaat. Wie niet beter weet, waant zich in een heuse rally auto! Ten gunste van zowel de prestaties als de presentatie klapt een achterspoiler automatisch uit bij snelheden boven de 60 km/u.
De koppeling grijpt vroeg en kordaat aan. De kleine viercilinder benzinemotor is al bij een laag toerental sterk en daarom gaat de Coupé er altijd rap vandoor. Langzaam wegrijden kost meer moeite dan wegschieten bij ieder verkeerslicht.
Al bij 2.000 toeren per minuut is de kleine motor verrassend sterk. Zo wordt een tussenacceleratie van 100 naar 120 km/u in de zesde versnelling uitgevoerd met het gemak dat in de regel alleen is weggelegd voor overbemeten dieselmotoren. Naarmate het toerental oploopt, neemt de agressie bijna exponentieel toe. Vanaf een kleine 5.000 tpm is de krachtbron ronduit giftig!
Verbruik
Ondanks de sublieme prestaties (0-100 km/u in 6.9 seconden, topsnelheid 230 km/h) is het verbruik niet vergeten. Ook deze zeer sportieve MINI herwint energie tijdens het remmen en uitrollen. Die energie wordt onder andere gebruikt voor het prima functionerende stop/start-systeem. Ook een schakelindicator is standaard aanwezig.
Ondanks een meer dan baldadige rijstijl bleef het gemiddelde verbruik daarom beperkt tot een bescheiden 6.3 liter per 100 km.
Conclusie
Is de MINI Coupé nog leuker dan een gewone MINI? Ja, zonder twijfel. Dat is op de eerste plaats te danken aan de nog spannendere presentatie, maar ook aan het aangepaste onderstel.
Alhoewel de MINI Coupé is gebaseerd op de MINI Cabriolet, is de afstemming van het onderstel nog sportiever. Daarbij zorgt de presentatie ervoor dat de inzittenden zich er iedere seconde van iedere rit bewust van zijn om met een bijzondere auto te rijden. Een gewone MINI stuurt en presteert al prima, maar in de Coupé is het allemaal nog intenser en dat zorgt voor schandalig veel rijplezier.
- Royale bagageruimte
- Uitstekende wegligging
- Sublieme prestaties, bescheiden verbruik
- Onoverzichtelijk
- Ramen beslaan (te) gemakkelijk
- Geen handgreep boven bijrijdersstoel