21 mei 2019
Renault Megane

Renault Megane

Renault introduceert nieuwe Megane R.S. Trophy-R

Autozine
21 mei 2019 | Renault presenteert de Mégane R.S. Trophy-R. De nieuwste versie van een icoon dat vijftien jaar geleden geïntroduceerd werd, heeft net als zijn illustere voorgangers een nieuw ronderecord (07:40,100) voor voorwielaangedreven productieauto's laten noteren op de Nürburgring-Nordschleife.
 

Geheel volgens de traditie van Renault Sport heeft de Mégane R.S. Trophy-R zijn prestaties niet puur te danken aan het motorvermogen. De 1,8-liter turbomotor met 221 kW (300 pk) is namelijk identiek aan die in de reguliere Mégane R.S. Trophy die begin 2019 geïntroduceerd werd. De Trophy-R is in zeer korte tijd ontwikkeld door een klein team dat zich concentreerde op drie aspecten: maximale gewichtsreductie (tot 130 kg t.o.v. Mégane R.S. Trophy), optimale aerodynamica en een nog radicalere benadering van de wielophanging.

Renault Megane

Het resultaat is veelzeggend: op 5 april 2019 liet de Mégane R.S. Trophy-R op de zeer uitdagende, 20,600 km lange Nürburgring-Nordschleife een rondetijd van 07:40,100 noteren en op de officiële ronde van 20,832 km een rondetijd van 07:45,389, waarmee een nieuw record gevestigd werd voor voorwielaangedreven productieauto's.

Het verhaal van de Renault Megane R.S. en de 'Ring' begon ruim tien jaar, toen de Mégane R.S. R26.R een rondetijd van 8:17 minuten klokte. Dat record werd in 2011 verpulverd door de Mégane 3 R.S. Trophy. Coureur Laurent Hurgon klokte toen een tijd van 8:07,970 minuten. In 2014 dook de Mégane R.S. Trophy-R van de derde generatie voor het eerst onder de acht minuten (7:54,360). Hurgon was ook degene die de nieuwste Mégane R.S. Trophy-R naar een recordtijd loodste.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R komt voor het einde van 2019 op de markt als exclusieve uitvoering die in een gelimiteerde oplage van enkele honderden exemplaren zal worden aangeboden. De Trophy-R maakt op 24 mei 2019 zijn publieksdebuut op het Formule 1-circuit van Monaco, met Renault F1 Team-coureurs Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg achter het stuurwiel. De versieprijzen volgen op een later moment.

De Mégane R.S. Trophy-R vertrouwt op onderdelen van leveranciers waarmee Renault Sport een solide relatie heeft opgebouwd. Zo is het uitlaatsysteem afkomstig van AkrapoviÄ, de remmen van Brembo en de banden van Bridgestone, terwijl Öhlins de schokdempers levert en Sabelt de kuipstoelen.

De modellen van Renault Sport zijn het resultaat van 120 jaar autosportervaring en veertig jaar aanwezigheid in de Formule 1. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de technici van Renault Sport Cars en Renault Sport Racing profiteren de modellen van technologie die direct afkomstig is uit de autosport. Renault Sport laat de passie voor autosport ook gelden tijdens allerlei autosportevenementen, waaronder de R.S. Days die gedurende het jaar op verschillende circuits plaatsvinden. De eerstvolgende R.S. Days vindt plaats op het circuit van Spa-Francorchamps op 24 juli.