Renault Kadjar
Renault onthult Kadjar
De nieuwe Renault Kadjar staat op het modulaire platform CMF-C/D van de Alliantie Renault-Nissan. De crossover trekt vooral in de introductiekleur 'Rouge Flamme' alle aandacht naar zich toe. Zijn gedurfde design is meer dan een knipoog naar dat van de Renault Captur Concept en de DeZir, de spectaculair gelijnde sportcoupé van Renault. De afmetingen (4,45 m lang en 1,84 m breed) en de lage daklijn (1,60 m) accentueren zijn sportieve ontwerp.
De uitstraling van de Renault Kadjar krijgt een extra dimensie door de C-shape LED dagrijverlichting en de Full-LED koplampen. Die beloven met een 20% hogere lichtopbrengst beter zicht dan halogeenkoplampen.
De opmerkelijke lichtsignatuur van de achterlichten impliceert een golfbeweging en is geïnspireerd op die van de Renault Captur Concept. De grote wielen (tot wel 19 inch), de zwarte wielkastverbreders, de aluminiumkleurige dakrails, de bumperbescherming vóór en achter in combinatie met de relatief grote bodemvrijheid van 190 mm accentueren het avontuurlijke karakter van de Kadjar.
Voor zijn interieur vond de Kadjar inspiratie in stationwagons. De achterbank (60:40 deelbaar) laat zich vanuit de bagageruimte gemakkelijk en snel neerklappen. De laadvloer kent twee posities: een voor een vlakke laadvloer, de andere voor zo veel mogelijk bagageruimte (max. 472 liter met de achterbank rechtop). Voor het vervoer van lange voorwerpen kan ook de leuning van de passagiersstoel neergeklapt worden.
Het instrumentarium bestaat uit een 7" TFT-kleurenscherm. Daarbij is de Kadjar leverbaar met R-Link 2, het multimedia- en navigatiesysteem uit die andere crossover van Renault, de nieuwe Espace.
Ondanks zijn riante afmetingen is de Kadjar behendig. De draaicirkel bedraagt een bescheiden 10,7 m. Renault biedt verder de keuze uit diverse motoren, die mede dankzij een start-stopsysteem qua verbruik en emissie tot de top in hun klasse zouden behoren. De keuze uit twee- en vierwielaandrijving (met drie standen: Auto, LOCK en 2WD) is een typisch SUV-kenmerk.
Met de Kadjar geeft Renault een vervolg aan zijn crossover-offensief, dat in 2013 een opleving kreeg met de introductie van de Captur. Die is met 178.000 registraties inmiddels de populairste crossover in het B-segment in Europa. Renault produceert de Kadjar in het Spaanse Palencia voor de Europese markt, verschillende Afrikaanse landen en de landen langs de Middellandse zee. Vanaf 2016 wordt de Renault Kadjar ook in het Chinese Wuhan geproduceerd en is daarmee de eerste Renault die op Chinese bodem wordt gebouwd.
