Renault Clio RS
De leukste thuis
Om tot maximaal rijplezier te komen, kiest Renault voor een vertrouwd recept: paardenkrachten. De alledaagse Clio is uitgerust met een driecilinder motor die een inhoud van nog geen liter heeft. Goed voor 90 pk en verdienstelijke prestaties. De Clio RS levert dankzij een brutale 1.6 liter turbomotor ruim het dubbele. De "verdienstelijke prestaties" veranderen dan ineens in sportieve aspiraties!
De vorige generatie Clio RS was voorzien van een 2.0 liter motor. De nieuwe krachtbron is ondanks de geringere inhoud toch sterker. Bovendien is het verbruik met 27% gedaald tot 1 op 15.9. Gezien het meer dan uitdagende karakter, bleef het testverbruik echter steken op 1 op 13.
Het uitdagende karakter zit onder andere in de manier waarop de motor de kracht opbouwt. Vanaf een laag toerental is al veel trekkracht beschikbaar (240 Nm bij 1.750 tpm). Gaandeweg neemt het vermogen toe om op een hoog toerental nog eens een tweede adem te krijgen dankzij de turbo. Heerlijk!
De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt geklaard in 6.7 seconden en daarmee is de Clio RS de snelste "hot hatch" van dit moment. Om het gevoel van snelheid te vergroten, zorgt een "sound pipe" voor extra motorgeluid in het interieur. Helaas zorgt dit er ook voor dat de auto uiterst vermoeiend is op de lange afstand.
Automaat
De goede prestaties zijn ook te danken aan de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. In dit geval is niet gekozen voor een automaat om het de luie bestuurder makkelijk te maken, maar omdat de "EDC" versnellingsbak sneller schakelt dan menig bestuurder. Dankzij de dubbele koppeling kan een volgende versnelling namelijk al worden klaargezet. De schakeltijd vervalt daarmee, er zijn alleen enkele milliseconden nodig om te koppelen.
Naar keuze laat de Clio RS zich als automaat rijden of kan worden geschakeld met hendels achter het stuurwiel. In de automatische stand valt op dat de computer de bestuurder uitzonderlijk goed aanvoelt; soms lijkt de elektronica te weten wat de bestuurder wil voordat deze dat zelf weet!
Wanneer het gaspedaal slechts een fractie gretiger wordt bediend dan gebruikelijk, schakelt de automaat meteen terug voor maximaal effect. Bij sterk afremmen schakelt EDC mee terug, zodat de RS meteen weer vermogen heeft om bijvoorbeeld een bocht met maximale snelheid weer uit te komen. Zelfs een versnelling overslaan is geen probleem, terwijl dit met een systeem met dubbele koppeling in de regel juist problematisch is.
Om nog beter aan te sluiten bij de omstandigheden zijn er een normaal, een sportief en een extra sportief programma beschikbaar waarmee het schakelgedrag, de besturing en het onderstel kunnen worden beïnvloed. In "race"-modus kunnen alle elektrische veiligheidsnetten geheel worden uitgeschakeld.
Weggedrag
Om het vermogen optimaal te kunnen benutten zijn ook de remmen en het onderstel aangepast. De remschijven meten nu 320 mm en dat is even groot als bijvoorbeeld in een Renault Laguna V6!
Het "RS differentieel" gaat onderstuur (het wegglijden over de voorwielen) zo veel mogelijk tegen. Dit gaat verder dan alleen het optimaal verdelen van de aandrijfkrachten over het linker- en rechter voorwiel. Ook het verschil in snelheid tussen de voor- en achterwielen wordt in acht genomen en wanneer nodig kan een wiel kortstondig worden afgeremd om de balans te bewaren.
Het effect is overduidelijk: de bestuurder kan het potentieel van de RS altijd en overal benutten! Soms lijken wegen te klein voor een snelle auto als deze, maar de RS kan zelfs de kortste rit tot een feestje maken.
Uiterlijk
Dat feestje is compleet dankzij het uiterlijk. Zowel de voor- als de achterbumper zijn geheel opnieuw ontworpen voor de RS. De achterbumper is daarbij voorzien van een "diffuser". Zeventien inch lichtmetalen velgen, zijskirts en een kloeke dakspoiler bepalen het zijaanzicht.
Dankzij deze aankleding is in één oogopslag duidelijk dat dit een bijzondere Clio is, zonder dat het schreeuwerig of opzichtig wordt. Toch is er een groot punt van kritiek: net als de gewone Clio is de RS alleen leverbaar als vijfdeurs. En alhoewel de achterportieren goed "verstopt" zijn, blijft het uiterlijk toch achter bij een echte driedeurs hatchback.
De cabine is grotendeels zwart, waarbij talloze rode accenten (stiknaden, gordels, omlijstingen, etc.) voor de sportieve sfeer zorgen. De stoelen bieden extra zijdelingse steun, kuipstoelen heeft de Clio RS echter niet.
Omdat de RS het topmodel van de Clio is, is de RS voorzien van alle luxe die leverbaar is op het model. Aanvullend is een bijzondere optie leverbaar: de "RS monitor". Hiermee krijgt de bestuurder inzicht in de werking van de versnellingsbak, de werking van het RS differentieel, de turbodruk, olietemperatuur en nog veel meer. Op het circuit toont de monitor bovendien hoeveel vermogen wordt afgegeven, welke G-krachten worden ontwikkeld en worden zelfs rondetijden bijgehouden. Dit kan allemaal op een USB stick worden bewaard om thuis nog een keer na te genieten.
Conclusie
De nieuwe Renault Clio is nu ook leverbaar als RS. Om tot maximale prestaties te komen deed Renault geen enkel compromis. In plaats van of-of, koos Renault steevast voor en-en. De Clio RS bundelt namelijk alle techniek die op dit moment gangbaar is op snelle hatchbacks.
Dat begint met een 200 pk sterke 1.6 liter turbomotor. Dankzij een snel schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling wordt dit vermogen efficiënt op de voorwielen overgebracht. Het onderstel is verlaagd en de ophanging is stugger dan bij een gewone Clio. Het "RS differentieel" zorgt er op overtuigende wijze voor dat het vermogen veilig en optimaal kan worden benut; niet alleen op het rechte stuk, maar juist ook in de bocht.
- Heel veel rijplezier
- Moderne, bruikbare techniek
- Wel bijzonder, niet schreeuwerig
- Hoog verbruik
- Vermoeiend op lange afstand
- Alleen als vijfdeurs (of is dat een voordeel?)