1 juli 2005
Renault Clio (2005 - 2012)
Nieuws

Renault Clio (2005 - 2012)

5 sterren bij EuroNCAP crashtest voor nieuwe Renault Clio

1 juli 2005 - De inspecteurs van Euro NCAP hebben door middel van verschillende tests het veiligheidsniveau van de Clio III naar voren gebracht. De constructie van de auto is keurig vervormd om de energie weg te leiden en het interieur intact te houden. Uit een analyse van de testdummies is de efficiency van de fixeersystemen voor de inzittenden gebleken, met name van de adaptieve frontairbags met twee volumes en de anti-duiksystemen.

Frontale crashtest: 14,11 / 16 punten, zijdelingse crashtest met barriere: 15,56 / 16 punten, zijdelingse paaltest: 2 / 2 punten, geluidssignaal vergeten veiligheidsgordel: 1 / 3 punten punten, bij de tests van de onafhankelijke organisatie Euro NCAP. Evenals de Modus onderscheidt de Clio III zich door de maximale score van 4 sterren voor de bescherming van kinderen.

Renault Clio (2005 - 2012)

De Clio III is uitgerust met het nieuwste Renault SRP-beschermingssysteem, dat alle inzittenden op alle zitplaatsen een optimale bescherming biedt. Dit systeem bestaat, afhankelijk van de versie, uit maximaal zes tot acht airbags: 2 adaptieve frontairbags met twee opblaasniveaus, 4 zijairbags (twee in de voorstoelen geintegreerde airbags en twee zijruit-airbags ter bescherming van het hoofd van de passagiers voor en achter) en 2 anti-duikairbags (op de 3-deurs versie). In geval van een frontale aanrijding worden deze systemen geactiveerd op basis van de omvang van de bestuurder, die gemeten wordt door een sensor. De voorste zitplaatsen zijn voorzien van het anti-duiksysteem en een op 400 daN afgestelde spankrachtbegrenzer die de borstkas beschermt.

Achterin wordt het gevaar van onder de gordel doorglijden beperkt door veiligheidsgordels met gordelspanners, stevige en verticaal geplaatste sluitsystemen en verhogingen in het plaatwerk onder de zitting van de drie stoelen. De zijplaatsen achter beschikken verder over pyrotechnische oprolmechanismen en op 600 daN afgestelde, interne spankrachtbegrenzer, een exclusief systeem van Renault. De Clio III is verder voorzien van een bagagebalk die op de vloer geschroefd is, onder aan de rugleuning van de achterbank. Deze balk maakt het volume van de kofferruimte niet kleiner, maar zorgt er wel voor dat de bagage in geval van een aanrijding op zijn plaats blijft.

De constructie, die vervormt in geval van een aanrijding, bestaat uit nieuwe staalsoorten en materialen die de kinetische energie beter opnemen en wegleiden. De delen aan de voor-, zij- en achterkant van de carrosserie bevatten voorgeprogrammeerde kreukelzones om de kracht van de botsing te beperken voor de inzittenden. Het stijve en daardoor onvervormbare inzittendengedeelte gedraagt zich als een overlevingscel voor de inzittenden doordat er geen onderdelen uit het motorcompartiment kunnen binnendringen (motor, versnellingsbak, accu, computerunit en accessoires). Deze componenten schuiven tijdens een aanrijding over elkaar heen.

Verder is de Clio III voorzien van paddings in de portierpanelen en een aluminium onderdeel dat vanaf het begin van de aanrijding de nodige weerstand biedt om de inzittenden zo efficient mogelijk te beschermen. Bij een aanrijding tegen bijvoorbeeld een boom of een paal, beschermt een zijruit-airbag het hoofd van de passagiers voor en achter, en wordt de borstkas beschermd door in de voorstoelen geintegreerde zijairbags.