Forum Renault Captur
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik wilde een Captur kopen maar ik durf niet meer.
Antwoord: Op andere forums zie je ook heel veel zeer tevreden eigenaren, die geen problemen hebben.
Het is ook wel bijzonder dom van de dealer dat ze de transportzekering hebben laten zitten.
Antwoord: Mijn Captur 1.0 is geproduceerd op 4 september 2020, en staat nu op 4600 km: heeft geen enkele storing gehad. Loopt 1 op 13,5 op (fabrieks)LPG (Bi-fuel).
Ik heb bewust mijn auto NIET vorig jaar besteld en ook geen voorraad auto, die dus al veel eerder is geproduceerd, genomen want bij elke totaal nieuwe auto (deze Captur-2 is incl de motor totaal nieuw), bij elk merk, zijn er wel wat dingetjes die nog niet helemaal okee zijn: dat noemen we kinderziektes en is een heel bekend fenomeen, niet alleen bij auto's trouwens.
Enfin, er zijn bij veel vroege Capturs kennelijk idd wat zaken misgegaan en daar zijn wat mensen van geschrokken.
Ik ben dus blij dat ik mijn enthousiasme voor de Captur-2 even een jaartje heb kunnen inhouden/wachten.
Slechts 1 nadeel heb ik ondervonden: door zijn aerodynamische vorm wordt de achterklep en portieronderkanten snel vuil, dus ga binnenkort maar eens 4 spatlappen laten monteren.
Antwoord: Heb ook een Captur bifuel. Vorig jaar in juni besteld en rond oktober was hij klaar. Tot nu toe geen problemen. Wanneer zijn de auto's met kinderziektes geproduceerd?
Antwoord: Ik spreek alleen uit eigen ervaring, @Ridwansegue: bij model 2021 (productie vanaf -aug?-sept 2020) werkt 'software updates over the air' perfect, hetgeen dus daarvoor niet altijd het geval was zo valt te lezen op dit forum. Bij de VW ID4 ging dat trouwens aanvankelijk, of nog steeds, ook goed fout.
Mijn Captur Bi-fuel, model 2021, is perfect maar ik stoorde me wel hevig aan het gammele (NL-)opschroefpijpje op de (Franse)gasvulnippel.
Ik heb bij LPG-inbouwer Boertien (wezep) de Franse-gasvulnippel laten vervangen (=kleine ingreep en LPG tank hoeft daarvoor niet leeg) door een gewone klassieke simpele robuuste NL-gasvulnippel (dus nu geen opschroefpijpje meer nodig): een grandioos succes met als voordeel dat tevens het tanken ook sneller gaat want het opschroefpijpje had een kleinere binnendiameter/doorlaat.
LPG-verbruik is inmiddels extreem laag, zeker voor zo'n grote auto, gemiddeld 1 op 14,5.
Antwoord: Ik heb ook een Captur2 bi-feul 09/2020. Zeer te spreken over rijgedrag en al z'n opties, extra's schuifdak, Bose installatie, enz.
Maar nu heb ik sinds enkele weken wel wat problemen met LPG tanken, nl. lekkage bij de nozzel en ook het rammelen van de kogelafsluiter. De dealer heeft het rubber ringetje vervangen van de afsluiter, ging 3x tanken goed, daarna weer en vandaag zelfs bevroren randjes en en onder de auto een gaswolkje?
Dealer had het probleem al neergelegd bij Renault NL. Als ik uw verhaal lees komt het over als een soortgelijk probleem. Vraag: is deze reparatie onder garantie en/of vervalt hiermee niet de garantie?
Antwoord: Deze morgen 22/10 gebeld door Renault-dealer, ik mag de nozzel laten vervangen voor een vaste nozzel bij een erkent LPG-inbouwer EN op kosten van Renault Nederland. De garantie blijft hetzelfde, alleen van de nozzel is een bovag garantie! Ik ben hier superblij mee!
Ik ben uitermate tevreden met mijn auto, ruim 21.000km in een jaar en zonder problemen, behalve de gasinlaat.
Hierbij is mijn vraag dus beantwoord.
Ervaring met Renault Captur Tce130: Auto rijdt prima. Echter ook last van de bekende kwalen. Aircopomp defect en is al na 1 maand bezit al vervangen. Daarnaast wil de radio en navigatie scherm uit gaan. Bandenspanning systeem werkt niet goed en kan niet gereset worden.
Ondanks de problemen wel keurig geholpen door de dealer. Renault had de software beter moeten testen voordat de auto op de markt komt. Aircopomp werkt na vervanging wel goed en hopelijk is het eenmalige vervanging.
Ervaring met verkoop: Ondanks storingen keurig geholpen.
Antwoord: Bij ons valt nog steeds de dashboard verlichting uit. De spiegels gaan regelmatig niet in of uit. Auto is ook 1 keer spontaan tijdens rijden stilgevallen. Een update zou de boel verholpen moeten hebben. Niet dus.
Een volgende update dan maar. Maar die is er niet. Software klopt dus niet en dat is bedenkelijk. Auto begin maart geleverd en nog steeds met best vervelende mankementen. Eerlijk gezegd heb ik spijt van de aankoop.
Sjors Burger
Lekkerkerk
Ervaring met Renault Captur Tce 130 EDC Paris: Continu problemen met de software.
Antwoord: Heb al een review hier geschreven, maar zou graag in contact komen met andere betrokkenen/reageerders ben al ruim een half jaar bezig en ben voornemens de geschillencommissie voertuigen de zaak te laten beoordelen. Hiervoor zijn alle ervaringen welkom. ik ben van mening dat de software/airco problemen al heel lang bekend zijn bij Renault. Toch wordt dit vermoedelijk bij verkoop niet verteld aan eventuele kopers. Met uw reacties wil ik dit graag onderbouwen.
Mijn Captur is van 10 april en ik heb bijna onmiddellijk de problemen gemeld en verteld dat ook de demo Captur deze problemen had. Omdat ik hier zie dat ook nadien er Capturs zijn afgeleverd met deze problemen, ben ik erg benieuwd of dit bij verkoop gemeld is. Het lijkt mij nagenoeg uitgesloten dan men deze problemen bij de introductie of direct daarna niet wist. De problemen komen zo vaak voor dat dit al snel op moet zijn gevallen. Toch is bij mij bij verkoop hier niet over gesproken. Ik was dan zeker niet tot koop overgegaan. Help mij en stuur uw reacties.
Antwoord: Dagteller en gemiddeld brandstof verbruik wordt bij mij ook ongevraagd gereset. Captur 155 EDC Edition One uit juni 2020.
Antwoord: Ik heb nu de 2e. Ik heb de andere ingeruild. Ik moest 1500 euro bijleggen en weer dezelfde problemen. De eerste heeft 5 weken in de garage gestaan van de 9 weken die we hem hadden. En de nieuwe ook al. En ken er meerdere hier die dezelfde klachten hebben!
Antwoord: Ik begrijp dan niet dat je dan een Captur koopt er zijn veel mooiere auto's dan een Captur maar oké: je hebt hem nu eenmaal voor mij nooit meer!
Ervaring met Renault Captur: Na meer dan 20 jaar MPV rijden (Opel Zafira en Toyota Verso), besloten een iets kleinere auto te gaan rijden. Het moest weer een automaat worden, met voldoende trekkracht en geschikt voor een fietsdrager met twee elektrische fietsen. Verder een autonoom remsysteem, adaptieve cruisecontrol, Android-auto/Apple Carplay e.d.
Bij de Volkswagen groep sprak de Seat Arona wel aan. Automaat is alleen leverbaar met driecilinder. Bij de proefrit bleek de automaat bij rustige/constante snelheid al snel de hogere versnellingen op te zoeken. Gevolg, een trillende auto. Bij Toyota geen geschikte auto gevonden. Zowel C-HR als Corolla wat weinig ruimte achterin en/of te dynamisch (oncomfortabel) onderstel. Ook andere merken bekeken, maar geen favoriet gevonden.
Vorig jaar al eens bij Renault naar de Captur gekeken, maar die was toen niet van de gewenste features voorzien. De nieuwe Captur 2020 bleek hierover wel te beschikken. Voor het eerst in ruim 50 jaar naar de Renault-dealer gegaan om te kijken naar de mogelijkheden. Proefrit gemaakt en prijs overeengekomen. Gekozen voor de Captur TCe 130 EDC GPF Intens, wit, zwart dak, met o.a. trekhaak, navigatie, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren en achteruitrijcamera. Het autonoom remsysteem (belangrijk) zat er standaard op.
24 april 2020 werd de auto afgeleverd en heb ik mijn 4,5 jaar oude probleemloze Toyota Verso ingeleverd.
Inmiddels 3.500 km gereden, maar ik kan al wel het nodige vertellen over de Captur.
De Captur is stevig geveerd, maar voldoende comfortabel. Hij is stil, ook op hogere snelheden. De motor is krachtig genoeg en de automaat schakelt goed. In tegenstelling tot autojournalisten, merk ik geen noemenswaardig verschil met de DSG van Volkswagen. Kan natuurlijk ook aan mij liggen. Het ronden van rotondes gaat voor een SUV verrassend goed en hier merk je duidelijk het verschil met de Verso. Het lane assist en lane departure warning systeem zijn erg gevoelig en werken moeizaam. Deze gebruik ik dan ook bijna nooit. Het spraakgestuurde navigatie systeem (TomTom is mij verteld) doet zijn best, maar heeft toch regelmatig moeite met een ingesproken adres en komt dan aanzetten met iets wat er totaal niet op lijkt. Mogelijk verberg ik mijn accent niet goed genoeg. Het lijkt mij dat deze systemen niet veel beter of slechter werken dan bij andere merken. Het ACC werkt redelijk tot goed. Helaas kan ik over het brandstof verbruik niet duidelijk zijn. Dat was/is een van de problemen.
In het multimedia systeem en het instrumentenpaneel (knoppen op het stuur) kun je via menu’s meerdere features instellen. Vanaf het begin is deze software een rommeltje. De systemen resetten zichzelf regelmatig, waardoor instellingen weg of veranderd zijn. Dit was/is geen incident maar regelmaat. Ook alle rijgegevens werden dan gewist. Het is mij tot op heden niet gelukt na een tankbeurt tot aan de volgende tankbeurt, aan de hand van de dagteller, een gemiddeld verbruik /snelheid vast te stellen. Gewist of veranderd werden in de menu’s en/ of het instrumentenpaneel. o.a. : automatisch uitklappen spiegels, sensoren (voor), dagteller, gemiddelde snelheid, verbruik, rijsteil, geluid richtingaanwijzer en radio. Met name het wissen in het menu van de botspreventie vond ik een kwalijke zaak. Dit werd niet, zoals bij bewust uitschakelen, weergegeven in het instrumentenpaneel.
Het resetten van een onderdeel op zich lijkt niet zo veel, maar alles bij elkaar opgeteld wordt het telkens weer opnieuw instellen in het menu en het instrumentenpaneel erg irritant. Inmiddels zo’n tien keer bij de dealer geweest, om (software) problemen vast te laten stellen of om de Captur een of meerdere dagen achter te laten voor onderzoek en updates.
Dit had eerst geen resultaat, de software bleef in de fout gaan. Eind augustus is de Captur ruim een week weer weggeweest. Hierbij is mij verteld dat men de radio-unit o.i.d. ging vervangen.
Op vrijdag 28 augustus de Captur weer in ontvangst genomen. De software leek stabieler, maar helaas werd een ander defect duidelijker. Die dag bleek mij dat de airco niet werkte. Al eerder gemerkt dat deze soms moeite had met koelen en dat de ventilator dan lang op volle toeren bleef draaien. Langs de dealer gereden om dit vast te laten stellen. Volgens medewerker moest de airconditioning op automatisch staan en schakelde deze soms uit om de motor van de airco te beschermen tegen bevriezing. Dat de airco het al niet deed bij het wegrijden deed er kennelijk niet toe. Dit was voor mij volkomen nieuw. Ik heb meerdere auto’s gehad met airco, maar nooit meegemaakt dat de airco bij het starten al uit voorzorg werd uitgeschakeld om niet te bevriezen. Dat bij handbediening de ingeschakelde airco het niet zou doen was voor mij ook volkomen nieuw. Deze zeer bijzondere werking had men mij bij de verkoop weleens mogen meedelen. De klacht werd niet in behandeling genomen en ik kon weer gaan.
Een dag later een thermometer gekocht en in de auto gelegd, Zondag 30 augustus een rit richting Amersfoort. Airco aan maar deze werkte niet, Gevolg een in de automatische stand hard blazende ventilator. Tijdens het navigeren viel het multimediascherm helemaal uit (Zwart). Gelukkig niet in een drukke stad en na een tiental seconden kwam het scherm weer terug. Ook de route werd weer opgepakt. Wel zag ik dat de ingestelde iconen in het instrumentenpaneel weer waren verdwenen, zoals dat al vanaf het begin gebeurde.
Op de A1 de ACC ingesteld. Hierbij tevens de afstand tot voorligger verkort om tussenvoegers te beperken. Na een aantal kilometers begon de snelheid ineens terug te lopen. Bleek dat de ACC zichzelf had uitgeschakeld. Tevens bleek de ingestelde afstand tot voorligger weer op maximaal te staan. Een per ongeluk uitschakelen is uitgesloten. Hiervoor moet je bewust 2 knoppen op het midden van het stuur indrukken, waarbij een knop zelfs twee keer (afstandregeling). Zowel heen als terug werkte de Airco niet. Gemeten temperatuur met ingeschakelde airco ruim boven 20 graden (buitentemperatuur). Daarna meerdere keren werking van airco gemeten. Deed het een enkele keer maar vaak ook niet. Hiervan meerdere opnamen gemaakt met camera en thermometer.
Mede door de probleem met de airco niet serieus- en mijn klacht niet in behandeling te nemen, voelde ik mij genoodzaakt tot ontbinding van de koopovereenkomst over te gaan. Ik kan de dealer niet dwingen het probleem met de airco en instellingsproblemen op te lossen. Bleef voor mij alleen ontbinding van de overeenkomst over. Dit heb ik de dealer per brief en mail medegedeeld. Hierbij 2 weken de tijd gegeven hierop te reageren.
Na 11 dagen een reactie en gesprek gehad. Tijdens gesprek kreeg ik meerdere keren te horen dat zij als dealer eigenlijk niet aansprakelijk waren en dat ik bij Renault moest zijn. Zij waren alleen een “uitvoerende tussenpersoon”. Het zwarte scherm op 30 augustus zou een update zijn geweest via internet. In het systeem bleek de laatste update van 3 dagen daarvoor te zijn (Stond auto bij de dealer). Nogmaals 2 weken de tijd gegeven problemen op te lossen. Tevens beelden getoond, waarop duidelijk is te zien dat de airco niet werkt.
De nieuwe Captur is een goed rijdende auto, maar de grote hoeveelheid soft- en of hardware problemen vergallen het plezier van een nieuw auto. Ben er nu ruim 5 maanden mee bezig en het eind is nog niet in zicht. Tel daarbij de houding van de dealer op die zijn wettelijke verantwoordelijkheid ontkent en je koopt geen Renault meer.
Via internet al meer software- en airco problemen tegengekomen van de nieuwe Captur.
Antwoord: Captur is nu weer voor de 6e of 7e keer terug naar de dealer. Ben inmiddels de tel kwijt. Kreeg nog nieuwere Captur mee. Binnen enkele kilometers geconstateerd dat instelling bij openen niet werkte en dat ook bij deze Captur de airco niet werkt. Lijken problemen die nog lang niet opgelost zijn. Wat opvalt is dat de dealer de tijd neemt om (te proberen) de problemen op te lossen.
Antwoord: Ik ook alleen maar problemen met de software. Echt teveel om op te noemen. Van het instellen van de sfeerverlichting tot noodmeldingen onder het rijden dat ik onmiddellijk moet remmen. Dit maakt naar mijn mening de auto tot dusver onvoorspelbaar, oftewel onbetrouwbaar. Hier dient Renault echt zo spoedig mogelijk actie in te ondernemen.
Antwoord: Net gebeld met Renault Nederland, omdat ik ook een nieuwe Captur heb besteld. Geen meldingen van storingen in software bekend bij hen?!
Antwoord: Dan zijn ze bij Renault Nederland niet helemaal wakker, want ik ben nu 1 maand in het bezit van een nieuwe Captur en heb ook problemen met de software. Bij mijn Captur ontbreekt de dagteller en alles wat daar onder hangt. Heb nu een leeg schermpje.
Volgens de dealer zijn ze bij Renault naarstig opzoek naar een oplossing (update) maar wacht nu al een maand en heb nog niks vernomen.
Volgends mij mis ik ook sommige toepassingen op het R link systeem, maar daar probeer ik nog achter te komen.
Verder vind ik het een schitterende auto waar ik zeer blij mee ben, maar als je een nieuwe Captur aanschaf mag je toch wel verwachten dat Renault een complete auto afleverd en niet 1 waar nog het e.e.a. aan mankeert.
Ervaring met Renault Captur: Wij hebben de auto 9 weken waarvan hij al meer dan 4 tot 5 weken in de garage staat. Software word er verteld. Navigatie krijgt mij Belgie niet uit: zegt 100 keer grenspaal, zwart beeldscherm wel muziek. Bij instappen begint hij 3 keer te toeteren. Teveel om op te noemen.
Ik heb een zelfde leenauto, die is nog erger: die begint te piepen, airbag passagier, alarm over alles wat hij moet testen. Echt heel veel spijt.
Antwoord: Wij hebben onze captur sinds begin juni. Tot nu toe niets dan problemen. Ook software wordt ons gemeld (het dasboard wordt om de zoveel tijd gereset zodat ik dit telkens weer moet instellen zoals ik het wil), airco dit niet werkt zoals het moet (bij warm weer kan ik beter de ramen openzetten ipv de airco), bij gebruik van cruisecontrol/begrenzer gaat het toerental soms naar 4000 toeren zonder dat de auto (gelukkig) sneller gaat. De vervangwagen die wij kregen was al niet veel beter. Blijkbaar hebben ze de nieuwe versie op de markt gebracht zonder degelijk te testen.
Ervaring met Renault Captur: Auto staat ondertussen al 2 weken bij garage met een niet werkende airco. Probleem lijkt lastig, ook voor Renault Nederland. Na 1 week besluit om nieuwe aircopomp te plaatsen. Nieuwe aircopomp staat in bestelling. Op nalevering!!
Ook blijkt het opladen van iPhone 11 niet te werken. Wel in leenauto. En het opnemen van telefoon werkt niet naar behoren. Geen verbinding met auto. Kunt wel opnemen maar spraakgesprek lukt niet. Vorige Captur 5 jaar probleemloos gereden. Hopelijk is dit blauwe model geen blauwe maandag.
Antwoord: Zelfde probleem bij 5000 km op de teller. Na 10 min. werkt de airco even en laat het verder afweten. Conclusie garage, aircopomp werkt niet goed. Moet vervolgafspraak maken.
Antwoord: Zijn weer week verder, intern probleem airco compressor / pomp. Moet een nieuwe pomp besteld worden maar levertijd kan week of maand duren. Garage stelde voor de auto maar op te komen halen. Hiermee ga ik niet akkoord, heb gelukkig een leenauto als onderpand... ben benieuwd naar de reactie van de garage.
Ervaring met Renault Captur: Naar 8 dagen het 1e probleem: de automatische rem werkt niet. Auto verlichting werkt niet meer. Verkeersborden tonen werkt niet.
Antwoord: Is dat de nieuwe captur waarover je het hebt??
Antwoord: Wat u het beste kan doen is even de plus pool van de accu afnemen, 1 minuut wachten en weer aansluiten. Bij ons zijn toen veel problemen opgelost.
Antwoord: Bij mijn wagen is het de manuele airco die afwisselend werkt. Start pas op na 5 a 10 min rijden, valt telkens uit om de paar minuten. Volgens garage ligt het aan een sensor die de leidingen beveiligt tegen bevriezing? Stand 3 en 4 vd blazer zou dit uitvallen vermijden, maar helpt ook niet. New Captur Zen mei 2020
Antwoord: De mijne staat nu weer in de garage. De software nog slechter dan de 5 weken dat ze er over gedaan hebben. Na 4.800 km airco kapot. De kofferbak sluit niet af bij weglopen van de auto.
Antwoord: Staat inmiddels al 7 weken van de 12 weken in de garage. Software navigatie, dashboard slaat op tilt. Airco kapot. enz zeker al 11 klachten ,heb 4 leen auto's meegekregen en allemaal dezelfde problemen of meer.
Gesproken met Renault kantoor, zal zijn naam niet noemen,maar al 3 keer aan de lijn en zegt: maar ik begrijp dat u het vertrouwen in Renault kwijt bent. Maar weet zeker dat het weer terug komt. Dan stuur ik hem een mail dat ik rechtsbijstand inschakel, en krijg antwoord dat de dealer daar over gaat ,maar dat hij mee wil werken aan een oplossing. De dealer gemaild en kreeg terug dat de oplossing is om hem helemaal goed te maken en dan zou het vertrouwen weer terug komen.
Ik wilde omruilen of geld terug. Toen was het antwoord: zolang de auto van a naar b rijdt is dat geen optie. Dus ik zeg: de navigatie werkt niet, hoe moet ik dan van a naar b? Voorstel: ik zou een telefoon krijgen met een kabel om via de telefoon te rijden,of een Tom Tom erin. Abnormaal ik heb mensen gesproken en daar ging onder het rijden de auto op de handrem. Antwoord zal eenzijdig zijn: zal niet met die van ons gebeuren.
Ik rijd vijf weken in de auto en hij staat al in totaal 7 weken in de garage, dus mijn auto wordt ouder en als ik hem ergens in wil ruilen kost het gewoon teveel geld. Dus ik zou als u een nieuwe auto aan wil schaffen wachten tot alle klachten weg zijn. Maar ik ken nu al zoveel mensen met problemen dat het vertrouwen weg is, en maar wachten tot de software komt, misschien eind dit jaar maar ik zie het niet opgelost worden.
Antwoord: Vandaag mijn Renault Captur 2020 binnen gedaan voor 3 maanden check. Ook ik had steeds een reset van de gegevens, verbruik niet weten, staat steeds op nul en de wagen spreekt terug Frans. Oplossing van de garagist, heel het dashboard uithalen en een nieuw plaatsen? Daar ben ik niet gelukkig mee.
Nog een probleem bij schakelen van R naar D met de automaat, een metaalgeluid onder de wagen. Oplossing van de garagist, een nieuwe cardanas. Ik heb 3200 km gereden.
Deze herstellingen moeten nog gebeuren, maar ik heb al schrik wat dan de volgende problemen gaan zijn.
Ervaring met Renault Captur TCE 100 Intense: Op zich mooie wagen, je hebt een mooie verschijning zo en je ziet iedereen omkijken, maar softwarematig echt rampzalig:
- tijdens rijden gaan spiegels dicht
- toetert zomaar
- navigatie valt uit
- scherm valt uit
- start regelmatig tijdens rijden opnieuw op (soort reset), je hebt dan een minuut geen schermpjes, geen spiegels. Ik was bang dat de auto zou stilvallen, dus ik ging al richting vluchtstrook.
Bij garage gebracht, na dagje gaven ze aan dat de "transportzekering" er nog in zat. Hahaha. Grappig. Nu afgelopen woensdag weer ingeleverd bij dealer en gezegd je mag hem houden tot 'ie goed is, al duurt het een half jaar met je update. Ik rijd lease via mijn werkgever, dus leasebedrijf heeft netjes vervangend vervoer geregeld (nee, geen Captur). Nu afwachten....