19 augustus 2019
 

Porsche Taycan

Porsche test Taycan op Nardo

Autozine
19 augustus 2019 | In 24 uur tijd heeft een prototype van de Porsche Taycan op het hogesnelheidscircuit van Nardò in Italië 3.425 kilometer afgelegd. Ruwweg betekent dat een afstand van Nardò naar Trondheim in Noorwegen. De eerste volledig elektrische Porsche voltooide die prestatie tijdens een duurtest voorafgaand aan zijn wereldpremière op 4 september aanstaande. Onder bloedhete omstandigheden, met een piek van 42 graden Celsius en een asfalttemperatuur tot 54 graden, klokte de Taycan snelheden die uiteenliepen van 195 tot 215 km/u.
Profile
 

De test, onderdeel van een endurance- en klimaatprogramma, werd zonder onderbrekingen uitgevoerd; de Taycan maakte enkel een aantal korte stops voor laadsessies en rijderswissels. Zes testrijders van Porsche namen beurtelings een stint voor hun rekening. Tegen de tijd dat de Taycan eind dit jaar in de showrooms staat, heeft hij wereldwijd meer dan zes miljoen testkilometers afgelegd.

Porsche Taycan

De Taycan is het eerste volledig elektrische productiemodel van Porsche met een systeemvoltage van 800 Volt. Deze technologie hielp de Porsche 919 Hybrid tijdens de 24 Uur van Le Mans drie jaar op rij aan de overwinning en wordt nu ook toegepast in serieproductie. De 800 Volt-techniek belooft constante hoge prestaties, beperkt de laadtijd en reduceert het gewicht en de benodigde ruimte voor de bekabeling. Tijdens de duurtest op de Nardò testbaan maakte Porsche gebruik van krachtige 800 Volt laadstations.

Het warmtemanagementsysteem van de Taycan bewees zichzelf tijdens de test op het 12,6 kilometer lange hogesnelheidscircuit. Het systeem zorgt voor de koeling en het opwarmen van de hoogvoltagecomponenten en voorkomt mogelijke vermogensverliezen als gevolg van hoog oplopende temperaturen. Daarnaast claimt de technologie een optimale bedrijfstemperatuur voor een zo efficiënt mogelijk laadproces wanneer de auto bij een laadstation stopt.

De Porsche Taycan overtuigt niet alleen op lange afstanden. Zijn elektrische aandrijflijn is zó ontworpen dat hij zelfs na enkele acceleraties kort achter elkaar nog steeds over zijn volledige vermogen beschikt. Eind juli sprintte een prototype op een vliegveld zelfs 26 maal achter elkaar vanuit stilstand naar 200 km/u. De gemiddelde acceleratietijd van de geklokte runs lag onder de tien seconden, waarbij het verschil tussen de snelste en langzaamste tijd 0,8 seconde bedroeg.