Porsche 718 Boxster
Porsche kondigt nieuwe generatie Boxster en Cayman aan
Viercilinder boxermotoren hebben een rijke historie bij Porsche. Ook vandaag worden ze met veel succes ingezet. Zo won de 919 Hybrid met een zeer efficiënte tweeliter viercilinder turbomotor in juni van dit jaar de 24 Uur van Le Mans. Onlangs stelde Porsche met de 919 Hybrid ook de constructeurs- en rijderstitel in het WEC (World Endurance Championship) veilig. Met deze circuitsuccessen heeft Porsche aangetoond dat de viercilinder turbomotor een groot potentieel heeft, ook voor de straatauto's van het merk.
De Porsche 718 was de opvolger van de 550 Spyder. In de 718 was de viercilinder boxermotor verder ontwikkeld. Of het nu in de 12-uursrace van Sebring was of bij het Europese heuvelklimkampioenschap tussen 1958 en 1961: de 718 liet met zijn krachtige en efficiënte viercilinder boxermotor veel concurrenten achter zich. Bij de Targa Florio op Sicilië behaalde de Porsche 718 tussen 1959 en 1960 drie keer de eerste plaats. En bij de 24 Uur van Le Mans in 1958 was de 718 RSK met zijn 142 pk sterke boxer goed voor de overwinning in zijn klasse.
Met de Porsche 919 Hybrid keerde Porsche in 2014 terug in de topcategorie (LMP1) van het World Endurance Championship (WEC) waarin onder meer de 24 Uur van Le Mans is opgenomen. De 919 Hybrid is ontwikkeld voor maximale efficiency. Zijn tweeliter viercilinder turbomotor werkt samen met twee energieterugwinsystemen. Porsche ziet de autosport als de ultieme beproeving, daarom vindt de viercilinder turbo-boxermotor nu ook de weg naar de seriemodellen van het merk.