Peugeot 308
Vijf sterren voor Peugeot 308 bij EuroNCAP crashtest
Zoals bij elke nieuwe auto van het merk vormt veiligheid een constructieve factor voor een project, waar vanaf het begin mee rekening wordt gehouden. Voor de 308 werd dan ook alle ervaring van PSA Peugeot Citroen op dit gebied gebruikt. Dit wordt nu bevestigd door Euro NCAP die aan de Peugeot 308 het volgende toekende:
- Vijf sterren voor de bescherming van inzittenden
- Vier sterren voor de bescherming van kinderen
- Drie sterren voor de bescherming van voetgangers.
Voor wat betreft de secundaire veiligheid is veel aandacht besteed aan de structuur (vooral door de aanwezigheid van een derde kreukelzone aan de voorzijde) en de carrosserie. De combinatie van stijfheid en vervormingseigenschappen zorgt dat de bij een aanrijding vrijkomende energie goed wordt opgevangen en de inzittenden maximaal worden beschermd. Bovendien kunnen in de 308 tot 9 airbags worden geplaatst:
- twee adaptieve frontairbags
- een knieairbag in de stuurkolom
- twee zijairbags die de passagiers voorin beschermen
- twee windowairbags om de hoofden voorin en achterin te beschermen
- twee zijairbags die de passagiers achterin extra beschermen.
Aan de structuur van de 308 werd veel aandacht besteed om de energie van een botsing op gecontroleerde wijze te kunnen opvangen. In grote lijnen is het concept van de 307 overgenomen en op een aantal punten verbeterd. Zo is er een derde kreukelzone, om te voldoen aan strengere veiligheidseisen terwijl er ook rekening mee wordt gehouden dat de auto geschikt moet blijven voor nieuwe uitrustingen, zoals het glazen panoramadak. Het doel is om de inzittenden optimaal te beschermen, om de gevolgen van een aanrijding met een voetganger te beperken en om reparatie gemakkelijker te maken; dit is vanzelfsprekend direct van invloed op de verzekeringskosten die de gebruiker voor zijn auto betaalt.
Het principe van de zelfdragende stalen structuur van de 307 wordt in grote lijnen vernieuwd en de voorkant wordt volledig herzien met:
- toevoeging van een kreukelzone aan de onderzijde. Door deze tweede kreukelzone worden de vrijgekomen krachten langs twee wegen verdeeld, over twee verlengde subframes op de bumperbalk, in plaats van alleen bovenlangs via de langsdragers.
- het ontwerp van een derde kreukelzone, die wordt gevormd door de verstevigingen boven de wielkasten voor, in het verlengde van de voorruitstijlen en de versterking van de portierdrempels - onderdelen die de botsing kunnen opvangen;
- een verhoogde stijfheid van de verbindingsstang van het schutbord en de voorstijlen.
Bij een frontale botsing wordt 3/5e van de energie afgevoerd via de hoofdzone, 1/5e via de onderkant en 1/5e via de derde zone. Zo kan rondom het interieur een beschermende kooi voor de inzittenden worden gevormd.
Het streven naar een hoger veiligheidsniveau heeft toch invloed op het gewicht van de auto. Dit heeft ertoe geleid dat meer lichtere materialen worden gebruikt dan het gebruikelijke staal. Zo is het gebruik van staal met een zeer hoge elasticiteitsgrens en staal met een ultrahoge elasticiteitsgrens goed voor 11% van het gewicht van de carrosserie (tegen 6% bij de 307). In dat kader zijn de motorkap, de onderzijde en de verstevigingen van de portieren van aluminium, terwijl de voorschermen en talrijke andere onderdelen van de carrosserie uit kunststof bestaan.