Forum Peugeot 308 (2007 - 2013)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Jammer dat jij deze ervaring hebt ondervonden, ik heb in december een 308 gekocht uit 2009 en een tweetal problemen zijn tot tevredenheid opgelost. Ik heb wel vertrouwen in deze dealer.
Antwoord: Defecte timingstoringen in VTi / THP-motoren manifesteren zich niet alleen door aan de ketting te trekken, maar ook door defecten in de spanner en de fasevariator. De kosten van een uitgebreide vervanging van de distributietandwielen bedragen minstens 2.000 PLN. PLN, maar het is niet altijd nodig om de complete set te vervangen. Nokkenasproblemen worden ook geplaagd door de 1.6 HDi met 8 kleppen - er is een ketting die beide assen met elkaar verbindt. Bij deze motor is het ook nodig om regelmatig de toestand van de olietoevoerleiding naar de turbocompressor te controleren: deze verliest na verloop van tijd zijn capaciteit en zorgt ervoor dat de turborotor vastloopt. Sommigen merkten ook op dat de ringen onder de injectoren moeten worden vervangen (het begon te stinken in de cabine met uitlaatgassen). Even terugkomen om Peugeot te benzine - Bobines laten het vaak afweten in VTi en koolstofafzettingen zetten zich af op de kleppen in THP. In alle 308':s worden herhaaldelijk defecten aan de stuurbekrachtigingspompen, veelvuldig doorbranden van gloeilampen, kleine defecten in de elektronica aan boord of gemiddelde duurzaamheid van het veersysteem gerapporteerd.
Ervaring met Peugeot 308 1.6 Vti: Ik heb de auto uit 2008 4 maanden terug gekocht met een kilometerstand van 141.000 km.
Na 3.000km verbruikte hij koelvloeistof. Bij garage vervangen : waterpomp plus multiriem en klepdekselpakking, oliefilter plus olie. 2 weken later nog verbruik. Hier werd nu het thermostaathuis vervangen. Ook werd de kachel niet warm. De kachelradiator blijkbaar verstopt, deze ontstopt en word weer warm. Nu 1.500 km verder en krijg in beeld olieniveau checken. Ik vind dit wel erg vlot en zit te twijfelen de auto weer weg te doen.
Antwoord: Mij is verteld dat 1500 km na bijvullen van olie normaal is. Zelfs beter dan normaal want meestal zit dat rond de duizend kilometer.
Veel mensen weten niet wanneer en of hoe vaak de olie moet worden gecontroleerd en denken dat dit wel bij de garage wordt gedaan. Wordt de auto voor een keuring ingeleverd bij een B garage in plaats van de dealer zit de kans er dik in dat het oliepeil niet wordt gecontroleerd simpelweg omdat hier niet specifiek om gevraagd is. Dit is namelijk geen keuringspunt. Is echter bij het verwisselen van het filter en o-ring wel olie verwisseld of bijgevuld? Een filter bevat al gauw een halve liter olie en de garage kan vergeten om dit bij te vullen en dat kan het ineens hoge verbruik verklaren.
Voordat u de auto verkoopt zou ik hem gewoon bij vullen de kilometerstand opschrijven en verder rijden moet u binnen 1000-3000 km weer bij vullen. Dan is dat normaal, maar als het dan een halve liter betreft zou ik eerst eens kijken of er olie op de grond ligt. Is dat het geval, leg dan eens een stuk karton onder de auto en kom de volgende dag terug en controleer het karton op olievlekken. Zo ja, dan lekt de auto olie. Nee, rijdt de auto warm en vraag iemand om te kijken of er blauwe rook uit de uitlaat komt. Zo ja, dan wordt de olie verbrand. Neem dan contact op met de dealer of garage.
Antwoord: Filters wisselen zonder olie verversen? (Welke garage doet dat normaal?!). En dan 1 liter (da's namelijk het verschil tussen min en max) olie bijvullen op 1500 km is normaal? Alleen de dealer checkt de olie met een APK keuring? Weet niet wie jou sprookjes heeft verteld, maar er klopt weinig van je antwoord.
Oke: verbruik is van veel factoren afhankelijk, soort olie, lange of korte afstanden rijden waarbij de motor op temperatuur kan komen, type motor, etc. Vroeger was een verbruik van 1 liter op de 1000/1500 km tegen het acceptabele grens aan. Vroeger... Tegenwoordige motoren moeten toch echt wel 8000 tot 10.000 km minimaal mee kunnen voor bij te vullen... als het niet meer is. Uitzondering daargelaten door defecten aan motoren of fabrieksfouten zoals sommige modellen van de VW groep hebben met vastzittende olieschraapveren.
Antwoord: 0,5 liter per 1000 KM is normaal verbruik in automotor niet meer.
Ervaring met Peugeot 308: Al gelijk na aankoop in 2011 problemen die tijdelijk werden verholpen. In totaal twee keer in het buitenland van de autoroute gehaald met emissieproblemen, deels onder garantie. Vervolg problemen in 2015, hele motor gereinigd en nieuwe distributieketting. Peugeot gaf NIET THUIS.
Laatste 2 jaar bijna 4000 euro verspijkerd aan deze miskoop. Uiteindelijk maar een nieuwe Skoda Rapid Spaceback gekocht. Nooit meer een Peugeot!
Antwoord: Deze reparaties horen vergoed te worden, deze problemen zijn aan de orde geweest in Radar.
Ervaring met Peugeot 308: Laat hem echt eerst keuren bij een erkend bedrijf, die er verstand van heeft. Had deze een week, kon al naar de garage gaan waar deze gekocht is na de 4de keer zit hij nu al in de reparatie. Dit is nu al 3weken geleden, weet nog niet of deze klaar is. Afwachten maar...
Ervaring met onderhoud: Volgens de verkoper is deze altijd bij hen in de onderhoud geweest.
Ervaring met Peugeot 308 1.6 eHDI: Bijzonder soepel rijdende dieselmotor met 6-bak. Veel binnenruimte, toch niet lomp ogend aan de buitenkant.
Ervaring met Peugeot 308 16 diesel 90pk: Deze auto heb ik gekocht met 6.000 km op de teller en nu heb ik er 25.000. Ik heb nog geen problemen gehad, ook niet in de winter. Onderhoud doe ik zelf ben redelijk goed op de hoogte van autotechniek. Voor mij rijd deze auto goed tot zeer goed, heb daar voor 14 jaar met opel Astra gereden en die was ook ok. Voor de mensen die problemen heb met Peugeot: geloof me, elk merk heeft zijn probleem auto's tot bij Porsche.
Ervaring met onderhoud: Ik doe mijn onderhoud zelf zo ben ik 100% zeker dat het gedaan is, en loopt er iets fout dan ben ik de schuldige.
Ervaring met Peugeot 308 1.6 HDI: Zorg ervoor dat bij een occasion het onderhoudsboekje is bijgehouden en de noodzakelijke updates zijn doorgevoerd.
Ervaring met Peugeot 308: Najaar 2017 begonnen de problemen met een kapotte kachel. Deze laten vervangen, maand later stond ik stil op de snelweg, bobines kapot. Na de kerst weer ellende, geen power in de motor. Waterpomp vervangen. Nu moet de aandrijfketting ook al want die is opgerekt. Nogal snel, volgens Peugeot zou dit pas na ruim 100.000 km hoeven. Nu met Peugeot Nederland in discussie over kosten vervanging.
Niet in onderhoud geweest bij dealer omdat deze dealer een slechte garage had en slecht advies gaf. Wist zelfs niet wanneer auto voor grote beurt moest. Auto gaf het zelf wel aan... nou dat doet de Peugeot 308 SW dus niet! Gewoon bij een Bovag garage in onderhoud, met mensen die wel gedegen advies geven. Ik vraag mij af of het vervangen van de ketting alle problemen oplost of dat ik beter de auto kan inruilen voor een ander merk. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ervaring met verkoop: Occassion was van de importeur van Peugeot geweest? Men kon mij niet aan een Nederlandse handleiding helpen, heb ik zelf via Peugeot Nederland moeten regelen. Slechte service, slecht advies (o.a. over onderhoud) en zelfs het updaten van de navigatie ging niet zonder slag of stoot. Geen vertrouwen in deze garage en blijkt nu ook te zijn overgenomen.