Opel Zafira Tourer
Extra
De "bi-turbo" dieselmotor is de trots van de Opel technici. Een turbo gebruikt de druk van de uitlaatgassen om extra vermogen op de wekken. Het probleem met een turbo is dat de uitlaatgassen pas voldoende druk opleveren als de motor veel toeren maakt.
Bi-Turbo
Een populaire oplossing is het inzetten van twee turbo's. Een kleine turbo komt gemakkelijk op toeren en levert daarom al bij een laag toerental van de motor extra vermogen. Een grotere turbo komt moeilijker op gang, maar levert wel meer kracht. Door beide te combineren levert de bi-turbo motor zowel bij hoge als lage toeren meer vermogen dan een gewone motor.
Toch gaat Opel een stap verder dan deze standaardoplossing. De beide turbo's van Opel nemen het werk niet van elkaar over, maar werken samen. Op die manier is niet voelbaar wanneer de ene turbo het van de andere overneemt en zijn de prestaties nog beter.
Eerder werd deze motor met dubbele turbo al ingezet in de Insignia en de Astra. In de Astra is het resultaat ronduit spectaculair. De zeer sterke motor maakt de relatief kleine Astra bijna tot een sportwagen. Voor de Zafira Tourer was dit niet het streven. Deze grote gezinsauto moet vooral comfortabel zijn en daar is de bi-turbo motor op afgestemd.
In eerste instantie is er daarom hoegenaamd niets merkbaar van het extra vermogen (195 pk / 400 Nm) van de Zafira Tourer bi-turbo. De reactie op het gaspedaal is niet gretiger of directer dan bij de eerder geteste gewone Zafira. Ook het motorgeluid en het gevoel in de koppeling zijn hetzelfde. Wie gewoon met de verkeersstroom meerijdt, merkt hoogstens dat de bi-turbo alles met meer gemak doet.
Eenmaal op hoge snelheid is het verschil duidelijker. Een tussenacceleratie van 100 naar 160 kilometer per uur wordt even gemakkelijk uitgevoerd als een sprint van 10 naar 60 km/u. Bovendien is het toerental op hoge snelheden aangenaam laag (de bi-turbo heeft dezelfde versnellingsbak als de Astra GTC).
FlexRide
Een van de unieke kenmerken van de Opel Zafira Tourer is "FlexRide". Met een druk op de knop kan het karakter van de auto extra comfortabel of juist meer sportief worden gemaakt. Niet alleen wordt de reactie op het gaspedaal in de sportieve modus gretiger, de besturing wordt directer en ook het onderstel wordt stugger. Ook dan is de Zafira Tourer bi-turbo absoluut geen sportwagen, maar de auto overtuigt nu met prestaties die maar weinig MPV's kunnen evenaren.
De remmen zijn aangepast aan het extra vermogen en ook het onderstel is sportiever afgestemd. Toch weet de Zafira Tourer, net als bij de eerste test met het model, niet te overtuigen met een superieure wegligging. Eerder dan bij andere MPV's breekt de Opel uit en moet het standaard aanwezige elektronische veiligheidsnet ingrijpen om dit te corrigeren. Tijdens deze testrit in de sneeuw wist zelfs de antislipregeling niet altijd raad met het overvloedige vermogen.
Ruimte
De nieuwe motor gaat niet ten koste van de ruimte. Net als bij de Astra bi-turbo heeft Opel een slimme, gecombineerde intercooler gebruikt waardoor de grote motor in de kleine motorruimte past. Immers, de Zafira Tourer is zo gebouwd dat de binnenruimte maximaal kan worden benut. Daarom bleef er weinig ruimte over voor een grote motor.
De ruimte voorin is riant. De bestuurder en bijrijder hebben volop hoofd- en beenruimte. Ook de ruimte rondom de stoelen is prima. Het interieur staat bol van de bakjes, vakjes en ander moois om klein grut in op te bergen. Alleen het dashboardkastje valt tegen, met een instructieboekje en een ijskrabber is het al vol. Heel slim is de "FlexRail": hierop worden diverse bergvakken geplaatst die over elkaar heen kunnen schuiven, zodat in feite twee verdiepingen ontstaan.
Ook de ruimte achterin is prima. En juist hier zit het geheim van de Zafira. Zo kan de middelste plaats van de achterbank dienst doen als armleuning, terwijl de overgebleven plekken iets naar achteren schuiven voor nog meer beenruimte. In deze "Lounge" modus biedt de Zafira Tourer meer ruimte dan vrijwel alle andere MPV's.
Al sinds de introductie van de eerste Zafira in 1999 hoeven stoelen nooit uitgenomen te worden om extra bagageruimte te maken. Met een paar eenvoudige bewegingen kunnen de stoelen in de vloer worden opgeborgen en ontstaat een gigantische laadruimte.
Wanneer juist meer zitplaatsen nodig zijn, kunnen twee extra stoelen uit de laadvloer worden geklapt, waarna de Zafira Tourer in een zevenzitter verandert. Deze achterste zitplaatsen zijn gezien de matige ruimte en de lastige bereikbaarheid alleen het exclusieve domein van kinderen. En dat is precies waar het om gaat bij de Zafira Tourer: onder alle omstandigheden altijd iets extra beschikbaar.
Conclusie
Na de Insignia en Astra is nu ook de Opel Zafira Tourer leverbaar met een bi-turbo motor. Omdat de Zafira Tourer een gezinsauto is, is het extra vermogen niet gebruikt om deze Opel tot sportwagen om te toveren. In plaats daarvan biedt de bi-turbo heel veel reserve. De prestaties worden met groot gemak geleverd en dat vertaalt zich in extra comfort. Op korte afstanden is van het extra vermogen weinig te merken, op de lange afstand en met hoge snelheden is het extra vermogen juist een heerlijkheid.