Opel Zafira
Opgepoetst
Opel is niet de uitvinder van de MPV (Multi Purpose Vehicle), maar kwam wel als eerste met een compacte MPV die ruimte bood aan zeven personen. Bovendien introduceerde Opel een systeem waarmee alle achterstoelen flexibel waren in te delen zonder deze in- of uit te hoeven bouwen.
Flex
Nog altijd staat de term "flexibel" centraal bij de Zafira. Zo zijn de achterste stoelen nog steeds eenvoudig op te klappen, zodat kan worden gekozen voor alles, van zeven zitplaatsen tot bergruimte als een bestelbusje.
Wat de Zafira bijzonder maakt, zijn de stappen daartussen. Zo kan de middelste stoel van de tweede zitrij worden ingeklapt, waarna de twee resterende stoelen iets naar achteren en meer naar het midden kunnen worden geschoven. Op die manier ontstaat extra ruimte rondom die stoelen en dat geeft meer comfort ("Lounge Seating", in Opel-termen).
De derde zitrij is en blijft lastig te bereiken. Bovendien is de beenruimte hier zo gering dat alleen kinderen hier comfortabel kunnen zitten. Voor modeljaar 2016 is hier geen verbetering in aangebracht. Ook een eenvoudig op te lossen probleem is niet aangepakt: de achterklep opent net niet ver genoeg, zodat volwassenen er niet onder kunnen staan.
Modeljaar 2016
De wijzigingen voor modeljaar 2016 zijn allemaal voorin de auto te vinden. Zo is het dashboard geheel opnieuw ontworpen. Doel daarbij was om de bediening eenvoudiger en logischer te maken. Daarom is het aantal knoppen sterk gereduceerd en zijn veel functies nu via het centraal geplaatste beeldscherm te bedienen. Dat beeldscherm is iets lager in het dashboard geplaatst omdat het volgens klanten te veel in het zicht zat. De resterende knoppen zijn gegroepeerd op functionaliteit (klimaat, infotainment en "overigen").
Alhoewel Autozine nooit klachten had over het dashboard, is het verschil tussen de oude en nieuwe opzet overduidelijk. In de nieuwe opzet oogt het dashboard rustiger en is de bediening nog eenvoudiger. Kortom: was goed, is nu beter.
Tegelijkertijd is de uitrusting rijker geworden. Voortaan zijn twee "infotainment"-systemen leverbaar. Bij de voordeligste van de twee ("Radio 4.0") draait alles om Apple CarPlay en Android Auto. Hiermee doet de smartphone van de bestuurder dienst als "brein" en is het beeldscherm in de auto slechts een doorgeefluik. Dit werkt in de praktijk redelijk, maar de snelheid, gebruikersvriendelijkheid en betrouwbaarheid blijven achter bij die van een ingebouwd navigatiesysteem ("Navi 950"). Bovendien werd de gebruikte iPhone erg heet omdat een telefoon niet gemaakt is om urenlang te navigeren.
De Zafira is voortaan verbonden met de buitenwereld dankzij "OnStar". OnStar is een persoonlijke assistent (een mens, geen computer) die routes kan plannen, technische informatie over de auto kan geven en kan helpen in geval van problemen. Tevens is de Zafira te voorzien van een 4G/LTE hotspot, zodat de auto dienst doet als Internet-knooppunt voor alle inzittenden.
Het meest waardevol zijn de wijzigingen op het gebied van actieve veiligheid (ongelukken voorkomen). Met de komst van de nieuwe Astra, bracht Opel geavanceerde veiligheidssystemen binnen bereik van een grotere groep kopers.
Al die systemen zijn nu ook beschikbaar op de Zafira. Denk daarbij aan een waarschuwing voor objecten in de dodehoek van de buitenspiegel, waarschuwing bij het overschrijden van de belijning van het wegdek, meelezen van verkeersborden en automatisch remmen voor gevaar. Sommige van deze functies waren al beschikbaar op de Zafira, maar werken nu beter en/of bij hogere snelheden.
Heel zinvol is ook "IntelliLux LED Matix". Dit staat voor koplampen waarvan de lichtbundel zich aanpast aan de situatie. Dit betreft niet domweg grootlicht dat automatisch in of uit wordt geschakeld. Selectief wordt een deel van de lichtbundel gedimd (voorkomen verblinden tegenliggers) of gericht (attenderen op gevaar). Tijdens een eerdere testrit in het donker met de Opel Astra bleek dit systeem zeer goed te werken en een wezenlijke bijdrage aan de veiligheid te leveren.
Niet nieuw, maar wel het vermelden waard, is de enorme panoramische voorruit die doorloopt tot in het dak (zie foto's). Dit draagt sterk bij aan het gevoel van vrijheid. Hoe groot dit effect is, blijkt wanneer de zonneklep wordt gesloten. Het bruikbare oppervlak van de voorruit is dan vergelijkbaar met een doorsnee auto en dan voelt het alsof continu door een tunnel wordt gereden.
Weggedrag
Voor modeljaar 2016 is ook het uiterlijk van de Zafira aangepast. Bij introductie van het model deelde de Zafira het gezicht met de Ampera, het zakelijke topmodel van Opel. Voor alle andere modellen heeft Opel een andere stijl gekozen en de Zafira past nu beter bij de andere Opel-modellen.
Onder het nieuwe koetswerk gaat geen nieuwe techniek schuil, alleen de motoren zijn iets aangepast. Het onderstel is ongemoeid gelaten en dat is wat Autozine betreft een gemiste kans. De Zafira rijdt absoluut niet slecht, maar de concurrentie doet het nog beter. Met name in extreme situaties (uitwijkmanoeuvre, onderschatte bocht) kan de Zafira relatief eenvoudig wegglijden over de voorwielen. De Zafira stuurt daarom als een grote, hoge auto, terwijl het weggedrag van concurrerende MPV's nog dichter tegen dat van een traditionele (lage) personenauto aanschurkt.
Motoren
Voor deze hernieuwde kennismaking is gereden met twee verschillende motoren. Eerst is gereden met de "2.0 CDTi". In plaats van 165 pk, levert deze nu 170 pk. Omdat dit een klein verschil is en omdat het vermogen alleen bij een hoog toerental wordt geleverd, is hier in de praktijk nauwelijks iets van te merken. Deze dieselmotor was goed, en blijft dat. De krachtbron doet zijn werk in relatieve rust, is al vanaf een laag toerental sterk en leent zich desgewenst voor een zuinige rijstijl.
Ook de "1.6 Turbo" benzinemotor is gemoderniseerd. Deze is goed voor niet minder dan 200 pk (was 170 pk) en vormt daarmee de top-uitvoering van de Zafira. Toch is aanvankelijk weinig te merken (of te horen!) van die vele paardenkrachten. Het belangrijkste voordeel is dat de turbomotor sterk en soepel is over een breed toerenbereik. Dit zorgt voor extra comfort en nog meer rust.
Pas wanneer het gaspedaal genadeloos tot de vloer wordt ingetrapt en het toerental boven de 5.000 tpm komt, toont de 1.6 Turbo zijn spierballen en is de Zafira ook een snelle auto.
Conclusie
De Opel Zafira is opgepoetst voor modeljaar 2016. Wat blijft, is een ruime gezinsauto die dankzij de flexibele opzet in een oogwenk is te transformeren van zevenzitter tot royale vierzitter of kleine vrachtwagen. Wat ook blijft, is het weggedrag: dat is goed, maar de concurrenten rijden nog beter.
Opel heeft juist wel winst geboekt op het gebied van motoren. De bestaande motoren zijn sterker en tegelijkertijd zuiniger geworden. De grootste vooruitgang zit in de uitrusting. Voortaan is de Zafira comfortabeler dankzij moderne "infotainment"-systemen en veiliger dankzij slimme assistenten. Omdat ook de meeste concurrenten inmiddels vele jaren op de markt zijn, is deze kleine poetsbeurt voldoende om de Zafira weer te laten schitteren als voorheen!
- Moderne (veiligheids)techniek
- Comfortabel en ontspannen rijden
- Slim, flexibel in te delen interieur
- Achterklep opent niet hoog genoeg
- Verliest (te) snel grip bij plotselinge stuurbewegingen