Publicatiedatum: 30 mei 2015
Opel Karl
Autotest

Opel Karl

Karl staat zijn mannetje

Autotest - Dit is Karl. En als u één ding moet weten van Karl, dan is het wel dat hij zijn mannetje staat. De Karl mag dan de kleinste Opel zijn, hij is naar eigen zeggen even Duits, degelijk en doordacht als zijn familieleden. Om dat te bewijzen gingen Autozine en Karl samen op stap.

De naam "Karl" is niet toevallig gekozen. "Adam Opel" is de oprichter van de Opel fietsenfabriek (1886). Mede dankzij de invloed van zijn zijn zoon Karl, is Opel in 1899 auto's gaan bouwen.

Karl is de kleinste en goedkoopste auto die Opel op dit moment aanbiedt. Maar, als het aan Karl ligt doet hij alleen in omvang onder voor de andere modellen. Karl heeft dezelfde volwassen uitstraling en hoogwaardige bouwkwaliteit als zijn familieleden en daarmee heeft hij meteen een streepje voor op instapmodellen van andere merken.

Opel Karl

Ruimte

Bovendien is Karl met een lengte van 3 meter 68 een maatje groter dan andere kleintjes (die zijn gemiddeld 3 meter 50). Die extra lengte komt vooral de ruimte op de achterbank ten goede. Verwacht geen wonderen, maar de hoofd- en beenruimte zijn net even beter dan gemiddeld. Ook heel prettig: Karl biedt standaard vijf deuren, drie zitplaatsen achterin en twee ISOFIX-bevestigingspunten.

De bagageruimte is met 215 heel gemiddeld. Echter, door de ruimte van de achterbank te benutten neemt dit toe tot een bovengemiddeld ruime 1.013 liter. Helaas heeft Opel bezuinigd op de hoedenplank: die scharniert niet mee met de achterklep. De gebruiker moet de hoedenplank zelf op en neer bewegen en wanneer deze vergeten wordt, is het zicht in de binnenspiegel nihil.

Opel Karl
Opel Karl

Uitrusting

Voorin valt op dat Karl meer hoofdruimte biedt dan gebruikelijk. Grote bestuurders met een klein budget moeten dus zeker kennis maken met Karl!

Om er voor te zorgen dat Karl niet onderdoet voor zijn overige familieleden, is veel van de uitrusting van de grotere modellen ook leverbaar op Karl. Standaard zijn cruise-control, "City Mode Driving" (extra licht sturen tijdens bijvoorbeeld inparkeren (pas op met vroegtijdige slijtage van banden!)) en "Hill Start Assist" (voorkomt achteruit rollen bij wegrijden op een helling).

De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van onder andere "Lane Departure Warning" (waarschuwen bij wisselen van rijstrook zonder richting aan te geven), hoekverlichting (linker of rechter breedstraler verlicht de bocht bij insturen), parkeerhulp en een snelheidsbegrenzer.

Infotainment

Op het gebied van "infotainment" loopt Karl zelfs voor op de andere Opels! Om te beginnen is Karl te voorzien van een DAB+ tuner, voor digitale radio. Dankzij een set tweeters in de A-stijlen is het geluid van het audiosysteem rijker en ruimtelijker dan gebruikelijk in een auto als deze.

Veel belangrijker is, dat Karl kan worden gekoppeld aan de smart phone middels "Apple CarPlay" en "Android Auto". Hiermee neemt Opel terecht afscheid van het oude "IntelliLink", hetgeen een doodlopende weg bleek te zijn. Een test met Apple CarPlay leert dat dit in de praktijk even doeltreffend en eenvoudig is als alle andere Apple producten. Android Auto was op het moment van schrijven nog niet in Europa beschikbaar.

Opel Karl

Rijden

Ongeacht de gekozen uitvoering wordt Karl altijd aangedreven door een 1.0 liter driecilinder benzinemotor. Deze is afgeleid van de 1.0 liter turbomotor die Opel in de Corsa en Adam levert. De "turboloze" variant van Karl is goed voor 75 pk / 95 Nm (tegenover 90 pk / 170 Nm voor de Corsa).

Om toch tot goede prestaties te komen heeft Opel voor ongebruikelijke versnellingsbakverhoudingen gekozen. De eerste versnelling is extreem kort, mede om wegrijden in bergachtig gebied makkelijk te maken. Dit zorgt er echter voor dat vloeiend optrekken vanuit stilstand best lastig is.

Opel Karl

Daarbij is de vijfde versnelling ongebruikelijk kort. 100 km/u betekent 3.000 toeren per minuut en dat maakt Karl op lange afstanden minder comfortabel en minder zuinig. Vanwege het hoge toerental nodigt Karl absoluut niet uit tot doorrijden op de snelweg. Alleen wanneer de maximumsnelheid tot zo'n 90 km/u wordt beperkt, is Karl echt zuinig.

„De afwerkingskwaliteit doet nauwelijks onder voor de grotere modellen en bovendien brengt Karl techniek uit het hogere segment naar een instapmodel“

Het goede nieuws is: dankzij deze versnellingsbakverhoudingen en dankzij zijn relatief lage gewicht is Karl gretig en speels. Andere kleintjes zijn vaak afgesteld op een laag verbruik en voelen daarom onwillig, terwijl Karl ronduit levendig is voor een auto in dit segment.

Opel Karl

Weggedrag

Nog meer goed nieuws: om er voor te zorgen dat Karl degelijk en solide voelt, heeft Opel zijn benjamin ook een stevig onderstel meegegeven. Daarmee is het comfort op (zeer) slecht wegdek soms iets minder, maar is de wegligging in alle gevallen top. Karl stuurt zeer direct en laat zich domweg niet uit koers brengen.

Dat is niet alleen heel veilig, maar zorgt ook voor heel veel rijplezier. Karl geeft nooit het gevoel om kleiner of goedkoper te zijn dan de rest, maar voelt juist wendbaarder en slimmer. Karl staat zijn mannetje!

Opel Karl

Conclusie

Opel introduceert Karl: de kleinste en goedkoopste Opel van dit moment. Het concept achter Karl verschilt niet van andere kleine auto's. Net als andere kleintjes is Karl dankzij de bescheiden omvang voordelig in aanschaf en gebruik. En net als andere kleintjes haalt Karl maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten.

Wat Karl anders maakt is de uitwerking van het bekende recept. Net als de andere Opels voelt Karl degelijk en doordacht. De afwerkingskwaliteit doet nauwelijks onder voor de grotere modellen en bovendien brengt Karl techniek uit het hogere segment naar een instapmodel.

Daarbij heeft Karl dankzij de levendige motor en directe besturing een sterkere persoonlijkheid. Daarom is het niet "de Opel Karl", maar "Opel Karl". Aangenaam kennis te maken.

plus
  • Rijke uitrusting
  • Prima rijeigenschappen
  • Solide, volwassen gevoel
min
  • Forse tildrempel bagageruimte
  • Onhandige constructie hoedenplank
  • Beloofde lage verbruik moeilijk te realiseren