Kia Picanto (2011 - 2017)
Aangescherpt
Vol verwachting klopt ons hart! Het merk Kia groeit als kool en dit is de aangescherpte versie van het best verkopende model van Kia. Men heeft vast werk van deze facelift gemaakt! Als extra goed begin is de testauto is uitgevoerd in een prachtige blauwe tint ("Alice Blue") die de Picanto erg goed staat.
Facelift
Maar... wat is het verschil met de vorige generatie precies? Zelfs wanneer de testauto wordt geparkeerd naast een "oud" exemplaar blijkt het verschil vrijwel nihil. De grille heeft een iets andere vorm en de onderbumper is aangepast, waardoor de auto een brutalere uitstraling heeft. De LED dagrijverlichting zorgt voor een high-tech accent.
Aan de achterzijde loopt voortaan een zwarte kunststof strip onder de bumper, waardoor de breedte van de auto juist wordt benadrukt. Ook de achterlichten bedienen zich van LED-techniek.
In het interieur zijn de wijzigingen al even bescheiden: chromen accenten zorgen voor een iets chiquere uitstraling. Indien aanwezig, kunnen de cruise-control en het audiosysteem met toetsjes op het stuurwiel worden bediend. De versnellingshendel staat iets scheef (wijst naar links voor) en dat vraagt de nodige gewenning.
Op veler verzoek is het audiosysteem voor modeljaar 2015 geheel herzien (versie 3.0). Op de hogere uitrustingsniveau's zijn tweeters geplaatst om de hoge tonen beter weer te kunnen geven. Maar helaas, voor een auto in dit segment blijft het geluid onder de maat.
Gelukkig weet de Picanto als vanouds te overtuigen met een bijzonder volwassen uitstraling. De opzet van het dashboard, de gebruikte materialen en de ruimte voorin geven allemaal het gevoel met een auto uit een hogere prijsklasse op stap te zijn. De Picanto is bedoeld als vijfzitter (vijf gordels) en biedt achterin net even meer beenruimte dan gemiddeld.
Motoren
De Kia Picanto is leverbaar met een 1.0 of een 1.2 liter benzinemotor. De 1.0 liter motor is veruit de meest populaire van de twee en daarom is die voor deze gelegenheid (opnieuw) getest. Zoals bij de meeste auto's in dit segment telt de basismotor geen vier, maar slechts drie cilinders. Dat zorgt voor een lagere kostprijs én een lager verbruik.
Een driecilinder motor heeft in de regel een minder rustige loop, maar Kia heeft dit uitstekend weten te onderdrukken. De driecilinder is stil en bovendien heel sterk. Wanneer vlot wordt gereden, is altijd voldoende vermogen (69 pk / 94 Nm) beschikbaar. Net zo makkelijk laat de Picanto zich "schakellui" rijden.
De soepele motor maakt de Picanto minder speels, maar juist volwassen en comfortabel. Omdat de motoren niet zijn aangepast voor modeljaar 2015, is de Picanto minder zuinig dan soortgelijke auto's van recentere datum van andere merken. Het testverbruik kwam uit op 5.1 liter per 100 km en dat kan anno 2015 echt beter!
Weggedrag
Ook als het gaat om het weggedrag is de Picanto de meest volwassen auto in zijn soort. In vergelijking met andere kleintjes is de Picanto rustiger en stabieler. Daarom leent de auto zich ook voor intensief (zakelijk) gebruik.
De besturing en het onderstel zijn niet uitgesproken hard of zacht, maar precies zoals de Europese bestuurder het graag heeft. De Picanto voelt daarom als een grote auto, maar voelt zich (mede dankzij de kleine draaicirkel) even goed thuis is de stad.
Conclusie
De Kia Picanto is aangeschept en nog pittiger geworden. Tenminste, op details. Want de "vernieuwde" Picanto verschilt slechts op details van de vorige generatie. Het onderstel is niet aangepast en dat is terecht. De motoren zijn eveneens ongemoeid gelaten en dat is een gemiste kans, want de Picanto mag anno 2015 best zuiniger. De uiterlijke wijzigingen zijn zo subtiel, dat alleen een Kia-dealer het verschil ziet.
Maar... deze hernieuwde kennismaking leert wel dat dit model uit 2011 nog steeds aan de top van zijn segment staat. Ook in vergelijking met nieuwe modellen van andere merken onderscheidt de Picanto zich positief met de uitstraling, de garantietermijn, het comfort en het weggedrag.
- Volwassen en verfijnd
- Prima rijeigenschappen
- Ook geschikt voor lange afstanden
- Niet zo zuinig als beloofd
- Versnellingshendel staat scheef
- Matig geluid audiosysteem, ook na facelift