Opel Agila
Opel introduceert nieuwe Agila
De voorpartij neemt de typische stijlelementen van Opel over. Met zijn ronde koplampen, geïntegreerd in amandelvormige lichtblokken die verwijzen naar de nieuwe Corsa, bekijkt de Agila de wereld door grote ogen. Ook de spits toelopende voor- en achterbumpers zijn typische designelementen van Opel, net als de vouw in de motorkap. De achterpartij is eveneens voorzien van diverse afgeronde details.
Zoals het een stadsauto betaamt, biedt hij tal van opbergvakken en -boxen waar de passagiers al hun spullen in kwijt kunnen. In de normale configuratie bedraagt het volume 225 liter tot aan de bagageafdekking, groot genoeg voor bijvoorbeeld een kinderwagen. Met een draai aan de handgreep is de rugleuning van de achterbank neer te klappen, waardoor het laadvolume oploopt tot 1.050 liter. Voor meer veelzijdigheid is de zitting en de rug van de achterbank in twee delen (60:40) neer te klappen (vanaf Enjoy).
Alle Agila-modellen hebben standaard ABS, frontale en zijairbags voor bestuurder en voorpassagier, een uitschakelbare passagiersairbag en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes. De Agila beschikt vanaf het basismodel over een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een in de hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, een ruitenwisser met intervalstand voor de achterruit en een achterklep die met een druk op de knop automatisch opent.
Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremiere in de nieuwe Agila. Ze worden aangeleverd door partner Suzuki en delen dezelfde architectuur: een aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende nokkenassen. De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk en haalt een top van 160 km/uur. De 1,2-liter viercilinder produceert 63 kW/86 pk, sprint in minder dan 12 seconden van 0 tot 100 km/uur en haalt een top van 174 km/uur (waarden voor de versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak). Deze motor is op Enjoy nu ook aan een optionele viertrapsautomaat te koppelen.
