Nissan Micra (2003 - 2010)
David Lynch regiseert reclame-campagne Nissan Micra
"De nieuwe Micra is geen doorsnee auto. Daarom was een geheel nieuwe aanpak nodig en hebben we een nieuwe vocabulaire ontwikkeld. Om deze benadering te onderstrepen, hebben we David Lynch aangetrokken", aldus Neil Burrows, General Manager Brand Management & Advertising van Nissan Europe. Door deze aanpak hoopt Nissan een jonger, dynamischer publiek aan te spreken. Onze communicatiedoelgroep is pakweg 24 tot 35 jaar oud, zonder kinderen.
Nissan ontwikkelde een geheel nieuwe vocabulaire voor de Micra. Er ontstonden woorden die bestaan uit twee begrippen die elkaar lijken tegen te spreken, maar elkaar op het tweede gezicht juist aanvullen. Bijvoorbeeld: de Micra is modern qua technologie, maar retro qua design. "Als je deze twee begrippen samenneemt, ontstaat modtro", verklaart Burrows. Andere voorbeelden zijn onder meer spafe (spontaneous + safe), thractical (thrilling + practical) en compacious (compact + spacious).
Een volgende uitdaging was het visualiseren van de campagne, "Do you speak Micra" getiteld. Nissan wilde een voorspelbare reclamecampagne voorkomen en trok daarom David Lynch aan. De regisseur staat bekend om zijn originele, verrassende invalshoeken. Lynch: "Het concept van het combineren van woorden spreekt mij erg aan, net als de Micra zelf trouwens". In de campagne staat een paar gigantische, blauwgekleurde lippen centraal. De Micra zelf beweegt zich in een hypermodern stedelijk landschap, ontworpen door Jean-Yves Excoffier.
De officiele introductie van de Micra staat gepland voor 23 januari. De reclamecampagne gaat in dertig Europese landen ongeveer gelijktijdig van start.