Living Lab Smart Charging
Terschelling best voorbereid op komst elektrische auto
Op het eiland rijden 47 elektrisch deelauto's rond en zijn ook busvervoer en pakketbezorging geëlektrificeerd. Volgend jaar begint de energie-coöperatie Terschelling Energie ook met het opwekken van eigen zonne- en windenergie om die later te koppelen aan het elektrisch vervoer. Vanaf de start van het elektrische vervoer op Terschelling in 2015 zijn al meer dan 140.000 ritten gemaakt in een deelauto van WattCar en gebruiken ruim 3300 mensen de elektrische deelauto's.
In 2025 rijden er naar verwachting 1 miljoen elektrische auto's in Nederland. Het nieuwe kabinet wil bovendien dat alle nieuw verkochte auto's na 2030 emissieloos zijn. Ook busvervoer en vrachtverkeer wordt de komende jaren steeds meer elektrisch. Dat betekent dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moet worden in de infrastructuur om te zorgen dat er voldoende laadpunten zijn voor al die voertuigen.
De ranglijst toont aan dat veel gemeenten al volop inzetten op de komst van het elektrisch vervoer, maar ook dat er nog veel moet gebeuren voordat heel Nederland klaar is voor een mobiliteitssysteem waarin we wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind, zegt Rutger de Croon, programma- manager van het Living Lab Smart Charging:
Het doel is om in Nederland de batterijen van elektrische auto's op te laden met energie die is opgewekt uit zon en wind. Het aanbod van zonne- en windenergie groeit en de opmars van elektrische voertuigen is niet te stoppen. Door deze twee ontwikkelingen te koppelen ontstaan enorme kansen om de energietransitie van fossiele brandstoffen naar groene stroom te versnellen. Zo laden elektrische voertuigen op als er veel aanbod van goedkope zonne- en windenergie is. Er kunnen batterijen van voertuigen worden gebruikt om die schone energie op te slaan om er later mee te koken, douchen of om bedrijven en woningen te verwarmen.