Samsung
Samsung levert platform voor zelfrijdende auto
"Autonoom rijden zal een enorme impact hebben," zegt Menno van den Berg, President van Samsung Benelux. "Niet alleen de manier waarop we ons verplaatsen gaat veranderen, ook onze straten en zelfs de samenleving zullen er anders uitzien. Tegelijkertijd worden onze wegen veiliger. Vanuit onze wens om het leven te veraangenamen met technologie, ligt hier een prachtige mogelijkheid. Door intensieve samenwerking met verschillende industrieën halen we het optimale uit deze revolutionaire ontwikkeling. Met de lancering van ons open platform DRVLINE nodigen we partijen uit mee te denken. Zo geven we samen vorm aan de auto van de toekomst."
Een jaar geleden nam Samsung HARMAN over en ontwikkelden de twee bedrijven de Strategic Business Unit voor automotive. Ook werd het Samsung Automotive Innovation Fund opgericht, waarvan DRVLINE het eerste resultaat is. Het open platform zorgt ervoor dat software door verschillende partijen kan worden aangepast, uitgebreid en verbeterd. Door deze flexibele benadering is het platform automatisch toekomstbestendig, wat essentieel is in de snel veranderende auto-industrie.
DRVLINE is ontwikkeld om autonoom autorijden Level 3 op te schalen naar de Levels 4 en 5. Daarbij ligt de focus op engineering, computing, sensortechnologie, algoritmes en AI, gecombineerd met cloud- en connectiviteitsoplossingen. Hoewel Level 5, 100% zelfrijdende auto's, nog niet in zicht is, is het eerste door HARMAN en Samsung ontwikkelde Advanced Driver Assisted Systemproduct (ADAS) wel in de loop van 2018 beschikbaar. Dit bestaat uit een voorwaartsgericht camerasysteem met rijbaanwaarschuwingen, adaptive cruise control, waarschuwingen voor voorwaartse botsingen, een automatische noodrem en voetgangersdetectie. Het systeem is zo gemaakt dat het voldoet aan de New Car Assessment Program (NCAP) standaarden.
Ook werken HARMAN en Samsung aan de ontwikkeling van een Digital Cockpit, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor IoT. De reiservaring kan worden gepersonaliseerd voor zowel de chauffeur als de passagier met diensten zoals virtuele personal assistants, profielen en augmented reality. Android OS is geïntegreerd op vier displays, dat is nog nooit vertoond is in de industrie.
Verder ontwikkelen HARMAN en Samsung modulaire benaderingen voor geavanceerde connectiviteit. Voor Level 5 zelfrijdende auto's is 5G essentieel. De bedrijven werken daarom aan een antenne voor veilige, snelle en betrouwbare dataoverdracht. Omdat 5G honderd keer sneller is dan de huidige 4G-standaard worden cloud-based applicaties in rijdende auto's mogelijk. HARMAN heeft al aangekondigd dat een toongevende Europese autofabrikant de eerste klant is voor deze oplossing.