Autodiefstal
Minder gestolen voertuigen van Nederland naar Roemenie
In samenwerking tussen LIV, een samenwerkingsverband van politie (KLPD), RDW en VAR (verzekeraars), en de politie en voertuigregistratie van Roemenie, heeft in maart een vergelijking plaats gevonden. Het betreft een vergelijking tussen een bestand van Nederlandse voertuigen die de laatste 15 jaar in Nederland zijn gestolen (155.000 voertuigen), en het huidige kentekenregister in Roemenie.
Aanvankelijk werden hieruit ruim 2.500 hits gescoord. Diepergaande analyse heeft opgeleverd dat in bijna 2.000 gevallen niet kan worden aangenomen dat hier sprake was van diefstal. De voornaamste oorzaak hiervan is dat tot zo'n tien jaar geleden de chassisnummers (Vehicle Identification Number) minder dan de huidige 17 posities bevatten. Hierdoor kwamen delen van chassisnummers wel overeen, echter het betrof niet het gestolen voertuig. Bovendien werden chassisnummers niet uniek per voertuig gebruikt.
Van 529 voertuigen kon worden vastgesteld er wel sprake is van diefstal. Het merendeel van deze voertuigen had een bouwjaar van voor 1990, waardoor vaststelling van vorige eigenaren of verzekeringsmaatschappijen niet mogelijk was. Een honderdtal voertuigen is aangemeld bij de vorige eigenaren, in de meeste gevallen de verzekeringsmaatschappijen die de eerder gedupeerde eigenaar schadeloos hebben gesteld.
Opmerkelijk feit is dat het herregistreren (wit wassen) van in het buitenland en in dit geval in Nederland gestolen voertuigen de laatste jaren in Roemenie niet meer is voorgekomen. De laatste herregistratie van een in Nederland gestolen auto dateert uit 2001. Dit komt doordat Roemenie sinds medio 2001 gebruik maakt van het European Car and Drivinglicence Information System (EUCARIS). Dit systeem maakt het mogelijk dat autoriteiten importvoertuigen vooraf kunnen controleren in het land van herkomst. Veertien Europese lidstaten en Roemenie maken gebruik van dit systeem. In 2004 werd het systeem door de deelnemende landen ruim 4,5 miljoen keer gebruikt.