ING
ING voorspelt toename autoverkopen
Duurzame consumptiegoederen kunnen worden ingedeeld in de categorieën kleding en textiel, lederwaren en schoeisel, woninginrichting, huishoudelijke apparaten en artikelen, voertuigen en een categorie overig.
De consument gaat vooral over tot de aankoop van zeer zuinige auto's (bovengrens van 110 gram CO2 per km voor benzine en 95 voor diesel). Hierover hoeven sinds januari 2010 noch wegenbelasting noch de aankoopbelasting BPM te worden betaald.
Drie zaken maken de groei mogelijk. Ten eerste de Nederlandse fiscus, die hierdoor aansluiting vindt bij Europees beleid en regelgeving. Ten tweede Europese regelgeving die voorschrijft dat in de periode 2012-2015 het aandeel nieuwe auto's met een uitstoot van maximaal 120 gram CO2 per kilometer moet toenemen van 65% naar 100%. Autofabrikanten die hier niet aan voldoen, worden hier voor vele euro's per auto per gram teveel voor beboet. Ten derde komen als gevolg hiervan op de Nederlandse markt steeds meer auto's beschikbaar die onder de genoemde grenzen blijven. De grootste onzekerheidsfactor voor de toekomst is het Nederlandse fiscale beleid ten aanzien van de zeer zuinige auto's.