Karma Revero
Fisker Karma is terug als Karma Revero
De Karma Revero heeft hetzelfde design als de Fisker Karma van weleer. De Revero is beschikbaar met gemaks- en veiligheidsvoorzieningen, waaronder een rijhulpsysteem (ADAS) met adaptieve cruisecontrol (met stop-en-go functie), rijstrookassistentie (LKS, met hands-off detectie/waarschuwing en haptische stuurwielrespons bij onbedoeld verlaten van de rijstrook), automatische noodremsysteem (AEB), dodehoekmonitoring (BSM), achteruitrijwaarschuwing (RCTA), 360 graden camerasysteem (SVCS) en parkeerhulp (PDM).
Uitrusting
Het haptische stuurwiel kan ook audio- en telefoonfuncties, camera's, rijmodi, adaptieve cruisecontrol en het regeneratieve remsysteem met 3 standen bedienen. De Revero heeft verwarmde, elektrisch verstelbare zijspiegels, acht airbags, een antidiefstalalarm, Over-the-Air (OTA) diagnostiek op afstand en software-updatefunctionaliteit, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto en integratie met de Karma-app.
De Revero wordt geassembleerd in het Karma Innovation and Customization Center (KICC) in Moreno Valley, Californië, dat sinds de opening in 2017 de engineering, design, maatwerkoplossingen en productie voor zijn rekening neemt, samen met de ontwikkeling elektrificatieplatformen.
De 28 kWh HV-batterij van de Revero, samen met een 1.5-liter turbomotor, is gekoppeld aan een ingebouwde generator die elektriciteit levert aan het 400 kW tweemotorige aandrijvingssysteem. Deze combinatie levert 536 pk en 746 Nm koppel. De Revero beschikt over Karma's regeneratieve remsysteem.
Karma belooft maatwerkmogelijkheden, waaronder elementen zoals hergebruikt hout uit bosbranden in Californië, koolstofvezel en een reeks van vijf interieur- leerkleurcombinaties. Karma biedt een divers palet van 12 exterieurkleuren met Californisch thema. De Revero komt ook in een black-out-versie en biedt verschillende koolstofvezel exterieurdelen.
De Revero wordt standaard geleverd met 22-inch Dune Twist Midnight Chrome-wielen met rode remklauwen en geventileerde schijven van Brembo. Optionele remklauwkleuren zijn zilver, blauw, geel en twee tinten oranje.
Range Extender
De Revero is ontworpen als een 'Extended-Range Electric Vehicle' of 'EREV' om het vertrouwen in het bereik te vergroten. Deze range-extender gebruikt een ingebouwde generator om elektriciteit te creëren voor de motoren die de wielen aandrijven. Het voertuig maakt gebruik van een dwars gemonteerde, twin-motor, Rear Drive Module (RDM) met dynamische koppelverdeling in de Revero S-variant. De 28 kWh-batterij is goed voor maximaal 128 kilometer volledig elektrisch bereik en 580 kilometer totaalbereik.
De Revero maakt gebruik van door het powertrain team van Karma ontwikkelde omvormers die DC van het batterijpakket en/of generator omzetten om de AC-aandrijfmotoren aan te drijven, en om AC-vermogen van het regeneratieve remsysteem te benutten om het batterijpakket op te laden. Een eentraps versnellingsbak bevindt zich tussen de twin-motoren. Omdat de omvormers zijn geïntegreerd met de motoren, is de RDM een compact en lichtgewicht pakket.
Een driecilinder, 1,5-liter, turbomotor fungeert als de range-extender van de Revero. In de 'Stealth'-rijmodus wordt het voertuig alleen door de batterij aangedreven. In de 'Sustain'-modus creëert de generator elektriciteit om het voertuig aan te drijven. In de 'Sport'-modus wordt vermogen geleverd aan de tractiemotoren zowel door de batterij als de generator. Om de rijervaring te verbeteren, heeft Karma ook een actief uitlaatsysteem ontwikkeld dat specifiek is geprogrammeerd om een rauwe, sportieve klank te leveren bij het rijden in de Sport-modus.
Karma zal worden vertegenwoordigd door Karma Europe, gevestigd in Hilversum, Nederland, onder leiding van General Manager Rogier Kroymans.