15 april 2025

DENZA

DENZA komt naar Europa

15 april 2025 - DENZA, een sub-merk van de BYD Group, is officieel gelanceerd in Europa. Geïntroduceerd in het hart van de Brera Design Week in Milaan, combineert DENZA op eigen wijze Europese designelementen met verfijnde materialen en enkele innovaties. Het nieuwe merk heeft tevens bevestigd dat het zijn Europese introductie zal beginnen met de Z9GT, een model dat vele unieke kenmerken naar de markt brengt en klanten de keuze biedt tussen een volledig elektrische aandrijflijn of het rijbereik van een Super DM plug-in hybride. Het tweede model bij de lancering is de D9, een MPV die duurzame aandrijflijnen combineert met een interieur dat is ontworpen om businessclass-comfort te bieden.

DENZA werd in 2010 opgericht als een joint venture tussen BYD en Mercedes-Benz, waardoor een mix van Europees design en luxe ontstond, gecombineerd met Chinese expertise in elektrificatie. Die Europese roots blijven tot op de dag van vandaag verweven in de kern van DENZA's producten. Hoewel DENZA nu volledig eigendom is van BYD, wordt de designrichting nog steeds geleid door de Duitse ontwerper Wolfgang Egger.

DENZA

e3 Platform

In het hart van de Z9GT ligt het e3 Platform, speciaal ontwikkeld voor DENZA. Dit platform introduceert een reeks primeurs gebaseerd op vier kerntechnologieën: onafhankelijke met drie motoren, onafhankelijke achterwielbesturing met twee motoren, Vehicle Motion Control en Cell-to-Body batterij-integratie.

Dankzij deze allesomvattende oplossing hebben voertuigen met het e3 Platform unieke mogelijkheden binnen het premiumsegment: de draaicirkel van een compacte stadsauto voor in een model uit het E-segment, crab-walking-functionaliteit voor smalle straten met obstakels en supersnelle reactietijden, wat zorgt voor een hogere mate van dynamische betrokkenheid en veiligheid.

Z9GT is Europese start

DENZA wordt gelanceerd met in eerste instantie een aanbod van twee modellen, met als blikvanger de Z9GT. Voor het eerst onthuld op de Beijing Motor Show in 2024, is de Z9GTeen shooting brake, zowel met een volledig elektrische aandrijflijn als met een driemotorige Super DM hybride-configuratie. Het tweede model voor Europa is de D9, een zevenzits MPV.

DENZA-tijdlijn:

  • 2010: DENZA wordt opgericht als joint venture tussen BYD en Daimler, met als doel een nieuw premium merk te creëren.
  • 2014: Het eerste DENZA-model, de EV, wordt gelanceerd.
  • 2021: DENZA krijgt een nieuwe merkidentiteit en een nog scherpere focus op premium design en technologie.
  • 2023: DENZA breidt zijn portfolio uit met de integratie van elegant design en vooruitstrevende techniek in zijn sedans en SUV's. Dit vergroot het bereik van het merk in een aantal nieuwe segmenten en helpt om nieuwe klanten te bereiken.
  • 2024: DENZA begint nieuwe modellen te ontwikkelen en lanceren in buitenlandse markten, het merk herdefinieert vooruitstrevendheid, raffinement en duurzame technologie die klanten in een premium auto mogen verwachten.
  • 2025: DENZA arriveert officieel in Europa, met zijn introductie tijdens de Brera Design Week in Milaan.