MG
MG en MIRA debuteren met hybride prestaties in autosport
Rob Oldaker: "De 200 HPD is het resultaat van de samenwerking tussen twee getalenteerde bedrijven uit de Midlands, die hun expertises hebben samengevoegd om tot deze MG te komen. Een auto, die op perfecte wijze de visie van de Clean Racing Conference in de praktijk brengt."
"We hebben het idee geadopteerd om een geavanceerde sportwagen te bouwen die vooruit loopt op de milieuvereisten, terwijl tegelijkertijd een nieuwe impuls wordt gegeven aan het auto-racen van vandaag de dag", voegt John Wood daaraan toe. "De auto realiseert dit dankzij 'verantwoorde prestaties', waarbij de innovatieve hybride oplossing zorgt voor een snellere acceleratie, zonder dat dat ten koste gaat van de emissies. Kopers profiteren tegelijkertijd van voordelen als vierwielaandrijving en het schakelen zonder koppelen bij lage snelheid in de 'City' modus".
Het doel van het project, dat dankzij de samenwerking tussen MG Rover Group en MIRA tot stand kwam, was het vergroten van de prestaties van een bestaande MG TF zonder daarbij de impact op het milieu te verhogen. De ontwikkelingsauto brengt de bestaande sprint van nul naar 100 km/u van 6,9 terug tot onder de 6 seconden. De emissies en het brandstofverbruik blijven daarbij op het niveau van de normale TF, maar tegelijk biedt de 200 HPD een aantal begerenswaardige voordelen. Bijvoorbeeld een toename in grip dankzij de vierwielaandrijving en de mogelijkheid om bij lage snelheden te schakelen zonder te koppelen, dankzij de 'City'-stand. In nauwe samenwerking met MG Rover Group hebben de ingenieurs van MIRA een parallelle, hybride aandrijflijn ontworpen en ontwikkeld om de achterwielaangedreven, 160 pk sterke MG TF sneller te maken door een elektromotor aan de voorwielen te koppelen. De extra kracht van de elektromotor resulteerde in een vermogenstoename van 25% tot 200 pk, waardoor de sprintcapaciteiten van de MG TF aanzienlijk toenamen. De motor die zijn kracht overbrengt via een Continu Variabele Transmissie (CVT), kan zijn vermogen via een actieve distributie van het koppel kwijt aan de vier aangedreven wielen.

MG Rover Group en MIRA verwachten dat de technologie, wanneer de ontwikkeling eenmaal gereed is, wellicht in het onderzoekstraject voor productiemogelijkheden wordt opgenomen. Want het samenwerkingsverband tussen MG Rover Group, MIRA Ltd en Powertrain Ltd, heeft namens de Britse regering van de Energy Saving Trust zojuist een contract ontvangen om deze technologieen in productiemodellen te verwerken.